ساخت و ساز

تيتر خبري

ساخت و ساز

۱,۰۴۱ بازديد



همه ما مي دانيم كه براي شروع ساخت و ساز ابتدا بايد زمين را تهيه كرد و سپس زمين را طبق نقشه اوليه آماده كرد. پس از تهيه نقشه زمين و ساختمان، براي اجراي سازه طراحي شده بايد مجوزهاي لازم مانند پروانه ساختماني اخذ شود. شرط اخذ مجوز شروع ساخت، اخذ اسناد مالكيت، اسناد زمين، مشخصات شناسايي و تعيين مهندس ناظر مي باشد. پس از اخذ مجوز، ساخت و ساز مي تواند آغاز شود.

مراحل ساخت و ساز

شالوده هاي ساختمان اغلب به اندازه كافي براي تحمل بارهاي سازه اي قوي نيستند. بسياري از روش ها مانند تقويت خاك و استفاده از قطعات عجيب و غريب در سازه به افزايش استحكام و كاهش وزن ساختمان كمك مي كند. در اين مورد موثرترين و در عين حال گران ترين گزينه شمع هاي كوبي است. در فرآيند لفاف كشي از سازه هاي بتن مانند براي انتقال بارهاي ساختماني به لايه هاي عميق تر زير پي استفاده مي شود.

دال هاي بتني مصالح سازه اي هستند كه براي تشكيل سطوح افقي صاف مانند كف و سقف استفاده مي شوند. آنها بارهاي ورودي را از ستون ها به ديوارها منتقل مي كنند. بسته به نوع ساختمان، چيدمان معماري، ويژگي هاي زيبايي شناختي و طول، شرايط متفاوتي براي انتخاب يك دال بتني مناسب و مقرون به صرفه وجود دارد.

در صنعت ساخت و ساز، افزايش استحكام ساختمان هميشه مهمترين چيز است. همه مهندسان در زمان ساخت موارد زيادي هستند كه دوام ساختمان را كاهش مي دهند. يكي از اين موارد ايجاد ستون در ساخت بنا است و باعث تخريب كل ساختمان مي شود.

حفر كردن

گودبرداري يكي از مهمترين مراحل در ساخت و ساز ساختمان است. تعيين عمق گودبرداري بسيار مهم است و محاسبه عمق مورد نياز براي گودبرداري يك كار مهندسي است و بايد توسط متخصص انجام شود. گودبرداري بر اساس تعداد طبقات و ميزان بار وارد شده به فونداسيون ساختمان تعيين مي شود.

اين كار بايد با نهايت دقت توسط مهندس سازه انجام شود. زيرا هرگونه اشتباه در محاسبات گودبرداري خطرات زيادي را براي ساختمان و ساكنان آن ايجاد مي كند. يكي از اين خطرات نشست ساختمان پس از ساخت است.

تاكيد

در مرحله بعد، يعني مرحله شروع، بايد يك لايه سيمان 10-15 سانتي متري در سوراخ پر شود. دليل اهميت اين مرحله در ساخت و ساز ساختمان اين است كه بتن مي تواند وزن زيادي را از كناره هاي ساختمان تحمل كند و از ته نشين شدن و فروريختن ساختمان جلوگيري كند.

پس از ريخته گري، پي ساختمان با ميله هاي مشبك تقويت مي شود. در اين مرحله فونداسيون ساخت و ساز انجام مي شود.

استخوان هاي خانه

اسكلت ساختمان ها مي تواند بر دو نوع اسكلت بتني و اسكلت فلزي باشد. اگر استحكام سازه و استحكام ساختمان تا حد امكان براي شما مهم است، استفاده از اسكلت فلزي را توصيه مي كنيم.

خرپاها سازه هاي فولادي هستند كه از مثلث هاي به هم پيوسته تشكيل شده اند و در ساخت سازه هاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند. وظيفه خرپا مديريت استرس و توزيع يكنواخت وزن ساختمان است. خرپاها انواع مختلفي دارند و فوايد و كاربردهاي متفاوتي دارند.


 

لازم به ذكر است كه از نظر اقتصادي استفاده از اسكلت بتني بسيار مقرون به صرفه تر از فلز است و هزينه آهن در ساخت ساختمان بسيار چشمگير است. براي اطلاعات بيشتر در مورد دوام اسكلت ساختماني مي توانيد به مقاله مقاومت اسكلت ساختماني در برابر حريق مراجعه نماييد.

براي ساختن يك ديوار

مرحله بعدي ساخت ديوار بود كه در اين مرحله با استفاده از آجرهاي پيش ساخته شروع به ساخت ديوار كردند. و بايد توجه داشت كه ديوارهاي آماده از نظر اقتصادي بسيار ارزان هستند. و عايق صدا و حرارت

ساختمان نجاري

پس از تكميل ديوارهاي ساختمان، مرحله بعدي لوازم جانبي ساختمان است. در اين مرحله گچ، سراميك و نقاشي در داخل ساختمان انجام مي شود. گچ كاري با تسطيح گچ ديوار انجام مي شود. در اين قسمت از كار، كف ساختمان با يك لايه ملات پوشيده شده است.

پس از خشك شدن، كف ساختمان را با موزاييك يا كاشي مي پوشانند و براي اطمينان از استحكام آن آب بندي مي كنند. پس از آماده شدن و خشك شدن كامل كاشي ها بايد با سيمان سفيد فيكس شوند.

تمام كردن خانه

براي تكميل سقف ساختمان مي توان از سقف كاذب استفاده كرد و سقف را از داخل با گچ تمام كرد. گچ در زمان هاي قديم ساخته مي شد و روشي قديمي است. پس از اتمام سقف، نماي ساختمان به عنوان آخرين مرحله ساخت تكميل شده و پس از پاكسازي زمين، ساختمان آماده تحويل به مالك مي باشد.

اصول ساخت و ساز

همه ما مي دانيم كه اشتباهات ساخت و ساز اجتناب ناپذير است. اما با استفاده از اصول و استانداردها خطاها به حداقل مي رسد. در واقع در هر ساخت و ساز مي توان با شناسايي مشكلات و اقدامات لازم تا حدودي از بروز خطا جلوگيري كرد. علاوه بر اين، در زمان ساخت پروژه در بودجه پيش بيني شده صرفه جويي شد. اين موارد ايمني پروژه را نيز افزايش داده و در نهايت مزاياي بسياري را به همراه دارد.

مانند هر صنعت ديگري، صنعت ساختمان نيز از اصول و قوانين خاصي پيروي مي كند. راه هاي زيادي براي ساختن ساختمان وجود دارد، اما همه آنها اصولي نيستند و رعايت اصول ساختماني به افزايش مقاومت ساختمان كمك مي كند.

امروزه با پيشرفت تكنولوژي در صنعت ساختمان مي توان با رعايت قوانين ساختماني به كاهش هزينه هاي ساخت كمك كرد. در اين قسمت به معرفي اصول ساخت و ساز مي پردازيم.

شكل مواد ايمپلنت

قالب هاي عايق بتن براي كارهاي بتن مسلح استفاده مي شود. در بتن مسلح از بتن مسلح براي افزايش مقاومت كششي و خمشي ساختمان استفاده مي شود. قالب عايق بتن از مواد عايق با مقاومت بالا ساخته شده است.

اين فرم ها مانند آجر در كنار هم قرار گرفته اند و حاصل اين فضاها ديواري بتني است كه با مواد عايق احاطه شده است. اين ديوارها استحكام بسيار بالايي دارند و از نظر مصرف انرژي بهترين هستند.

Air Clite

بتن هوادهي ايركلايت يا بتن هوادهي سبك يكي از مصالح ساختماني مدرني است كه اين روزها در ساختمان سازي مورد استفاده قرار مي گيرد. اين مواد از مواد اوليه مانند ماسه، سيمان، آهك و گچ به عنوان ماده اتصال دهنده و آلومينيوم به عنوان عامل هوادهي در اين مواد ساخته مي شوند.

در طي فرآيند توليد، اين بتن در ماشين هاي بزرگ ريخته مي شود و در اتوكلاو با بخار تصفيه مي شود. بتن هوادهي نسوز است و اين يك جنبه بسيار مهم اين بتن است. استفاده از هواپيما بسيار مقرون به صرفه است.

تاير عنكبوتي

امروزه از مواد جديدي مانند تايرهاي عنكبوتي در ساختمان سازي استفاده مي شود. اين مصالح در واقع نوعي بتن هستند كه براي ديوارهاي بتني با هر نوع كاربري مانند ديوارهاي حائل، خانه هاي بتني، استخر، سقف و ... قابل استفاده هستند.


خلاصه

با مطالعه اين مقاله متوجه شديم كه اصول و قوانين زيادي در صنعت ساختمان وجود دارد. براي شروع ساخت ابتدا بايد زمين را ايمن سازي كرد و سپس زمين را طبق نقشه اوليه آماده كرد.

پس از ارائه نقشه زمين و ساختمان بايد مجوزهاي لازم مانند پروانه ساختماني براي اجراي سازه طراحي شده اخذ شود. اين در حالي است كه اين تنها آغاز راه است و با رعايت اصول و مراحل ساخت مي توان به نتيجه مطلوب رسيد.


مشاهده ادامه:  https://ajorroajor.com/شماره-تلفن-سازندگان-تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.