روانشناسي رنگ در تبليغات و بازاريابي كسب و كار

۳,۳۷۹ بازديد



روانشناسي رنگ ها در تبليغات و طراحي بصري تبليغات بسيار مهم است. دانستن تاثير رنگ ها بر روي مخاطب براي جذب مشتريان بيشتر وجود دارد و مديران بازاريابي و طراحان حرفه اي به آن توجه دارند.

رنگ هاي خاص مي تواند تاثير متقاعد كننده اي بر روي مخاطبان محصول داشته باشد و تمايل به خريد محصول را افزايش دهد. رنگ هاي مختلف تاثيرات متفاوتي بر بيننده دارد. به عنوان مثال رنگ قرمز محرك است و در محصولات غذايي يا آرايشي مي تواند اشتياق را در مصرف كننده برانگيزد. يا رنگ آبي مي تواند احساس امنيت و آرامش را منتقل كند كه براي محصولات دارويي و درمان مناسب است.


روانشناسي رنگ در طراحي تبليغاتي

انتخاب رنگ ها در طراحي تمامي رسانه هاي بازاريابي آنلاين و آفلاين مهم و حائز اهميت است. در طراحي بسته بندي محصولات، پوسترها، بيلبوردها و تبليغات در فضاي مجازي بايد به رنگ توجه ويژه اي شود. تاثير رنگ به قدري زياد است كه به انتخاب رنگ دكمه خريد محصول در وب سايت توجه ويژه اي مي شود. در هر صورت نكته مهم اين است كه براي طراحي گرافيك تبليغاتي بايد با اصول تئوري رنگ ها و مفاهيم آن آشنا باشيد. در اين مقاله سعي خواهيم كرد به روانشناسي رنگ ها در تبليغات و هارموني رنگ در طراحي گرافيك بپردازيم. در آينده با ما همراه باشيد.


روانشناسي رنگ چيست؟

قبل از هر نظري در مورد روانشناسي رنگ در تبليغات بهتر است به اين سوال پاسخ دهيم كه منظور از روانشناسي رنگ چيست؟ روانشناسي رنگ نظريه اي است با اين مضمون كه هر رنگ مي تواند احساس متفاوت و چندين مفهوم متفاوت را برانگيزد. يعني يك رنگ واقعا مي تواند احساس آرامش، خشم، غم، شادي و مفاهيم بسياري را به انسان منتقل كند.

به عنوان مثال، رنگ قرمز در عين حال كه احساسات هيجاني را برمي انگيزد، مي تواند احساسات خشم را نيز منتقل كند. رنگ به دليل همين تاثير مي تواند نقش زيادي در انتخاب افراد جامعه داشته باشد. بر اساس اين نظريه، زماني كه طراحي رنگ آن مهم نباشد، نمي توان انتظار موفقيت بازاريابي را داشت. اين موضوع باعث مي شود كه طراحان تبليغات و حتي گرافيست ها از آن غافل نشوند و روانشناسي رنگ را در طراحي مد نظر قرار دهند.



اهميت و تاثير رنگ در طراحي بصري تبليغات

درك روانشناسي رنگ در تبليغات و بازاريابي براي برندها و مشاغل مهم است. رنگ هايي كه در محصولات يا مواد تبليغاتي براي محصول يا كسب و كار خود استفاده مي كنيد، نشان دهنده كسب و كار شما است.

با توجه به اينكه از رنگ ها در برندسازي، طراحي سايت، تبليغات و موارد ديگر استفاده مي شود، نبايد از انتخاب رنگ مناسب غافل شويم. اين رنگ ها مي توانند پيام، ايده ها و نظرات شركت شما را به مخاطب نشان دهند. گاهي اوقات رنگ در مورد شعار برند صحبت مي كند. اگر رنگ مناسبي را براي طراحي و بازاريابي تبليغات خود انتخاب نكنيد، در مرحله اول شانس موفقيت تبليغ خود را از بين برده ايد.



تاثير رنگ موسسه بر برندسازي چيست؟

با توجه به اهميت روانشناسي رنگ در طراحي برند، بحث هاي مهم زيادي وجود دارد. رنگ ابزاري قدرتمند در طراحي هويت بصري و برندسازي است. رنگ مي تواند به سرعت تجارت و برند شما را در ذهن خوانندگان تداعي كند. انتخاب يك رنگ شركتي منحصر به فرد و متمايز شما را از رقباي خود متمايز مي كند. قبل از انتخاب رنگ برند بايد تحقيقات لازم در زمينه بازار و رقبا انجام شود. بايد سعي كنيد رنگ خاصي را انتخاب كنيد كه مرتبط با زمينه كاري باشد و با ساير برندهاي رقيب متفاوت باشد.

در يك مطالعه كاربران، مشخص شده است كه 78٪ از مردم مي توانند رنگ شركت را پس از ديدن لوگوي تك رنگ اين برند به خاطر بسپارند، در حالي كه تنها 43٪ از مردم مي توانند نام شركت را به خاطر بسپارند. اين نشان مي دهد كه رنگي كه براي برند خود انتخاب مي كنيد تا چه اندازه مي تواند در ذهن خوانندگان به ياد بياورد. بنابراين در طراحي هويت بصري برند، انتخاب رنگ مناسب تاثير مهمي در برندسازي دارد.



رنگ سال و اهميت آن براي برندها

بدون شك در مورد روند رنگ در ابتداي سال شنيده ايد. اين سوال ممكن است براي خانم ها در انتخاب رنگ لباس و محصولات مهم به نظر برسد. اما بايد بدانيد كه رنگ سال موضوعي پشت آن است و در دنياي تجارت بسيار مهم است. به همين دليل مؤسسه پنتون به عنوان معتبرترين اطلاعات رنگ در جهان، معمولاً در ابتداي هر سال رنگي را به عنوان رنگ سال نشان مي دهد. اين سازمان سال هاست كه به عنوان مرجع حقوق بين الملل شناخته شده است. موسسه پنتون تحقيقاتي را در مورد رنگ و تاثير آن بر جامعه از طريق علم درك رنگ در تبليغات انجام مي دهد.

شركت پنتون يك فرآيند طولاني و مفصل را براي انتخاب رنگ سال در آغاز بهار آغاز مي كند روند بررسي رنگ سال يك ماه قبل از سال جديد ادامه دارد در اين دوره، زندگي روزمره، مسائل سياسي جهان، بلاياي طبيعي، حوادث و شرايط اقتصادي، آنچه بر مردم و طبيعت مي‌گذرد، مورد بحث قرار مي‌گيرد. موسسه پنتون معتقد است كه رنگ سال انعكاسي از آنچه در سياست و فرهنگ جهاني اتفاق مي افتد است.



تاثير رنگ ها بر موفقيت تبليغات و بازاريابي

روانشناسي رنگ ها در تبليغات براي تصميم گيري ها و رفتار اجتماعي افراد بسيار مهم است. واكنش افراد به رنگ هاي مختلف به روش هاي مختلف است. مثلاً پشت چراغ قرمز مي ايستيم و با سبز شدن دوباره شروع به حركت مي كنيم. فرقي نمي كند كه بخواهيد رنگي را براي برند خود انتخاب كنيد يا بخواهيد يك بنر تبليغاتي اينستاگرام طراحي كنيد. در هر صورت بايد در انتخاب رنگ ها دقت زيادي به خرج دهيد چرا كه انتخاب هاي بسياري از مصرف كنندگان در برخورد با جلوه هاي رنگي انجام مي شود.

تاثير رنگ در افزايش نرخ تبديل مشتري

رنگ به قدري در تصميم گيري مصرف كننده تاثيرگذار است كه براي انتخاب آن از تست هاي رفتاري استفاده مي شود. به عنوان مثال از تست هاي روانشناسي براي انتخاب رنگ دكمه خريد در سايت هاي فروشگاهي استفاده مي شود. رنگ هاي مختلف تست شده و نتايج ثبت مي شود. با بررسي و مقايسه نتايج، رنگي كه بيشترين كليك را ايجاد مي كند انتخاب و استفاده مي شود.



تأثير رنگ بر نگرش جامعه نسبت به يك برند

با توجه به اهميت روانشناختي رنگ در بازاريابي، امكان كنترل يا تغيير نگرش مخاطبان نسبت به يك برند يا محصول وجود دارد. با استفاده هوشمندانه از رنگ، مي توانيد تصوير برند خود را به گونه اي شكل دهيد كه مخاطبان هدف به وضوح ارزش محصول و پيام شما را درك كنند. رنگ مي تواند با تاثير بر روحيه بيننده نتايج متفاوتي داشته باشد. رنگ مي تواند تمايل به خريد ايجاد كند يا بي تفاوتي برند ايجاد كند.

به عنوان مثال، برخي از رنگ ها كنجكاوي و هيجان را منتقل مي كنند، در حالي كه برخي ديگر مي توانند رويكردي خنثي در بيننده ايجاد كنند. براي درك بهتر تاثير رواني رنگ در تبليغات و بازاريابي به عكس تبليغاتي زير توجه كنيد. از رنگ زرد در پس زمينه اين عكس براي جلب توجه و ايجاد اشتها در مخاطب استفاده شده است. رنگ هاي زرد، نارنجي و قرمز انتخاب هاي خوبي براي ايجاد گرسنگي و اشتها در مخاطب هستند.

 

مفهوم و روانشناسي رنگ در تبليغات

روانشناسي رنگ در طراحي گرافيك و تبليغات براي هر رنگ معنا و مفهوم خاصي دارد. رنگ ها در طراحي و تبليغات به دو دسته رنگ هاي اصلي و رنگ هاي فرعي تقسيم مي شوند. در متن زير به مفاهيم رنگ در بازاريابي و تبليغات پرداخته مي شود.



مفاهيم رنگ آبي در تبليغات

رنگ آبي مي تواند احساساتي مانند آرامش، ثبات، اعتماد و مفاهيم مشابه را به بيننده منتقل كند. در واقع، اگر مي خواهيد برند شما آرامش و اعتماد به نفس را برانگيزد، بايد از رنگ آبي استفاده كنيد. شركت هاي مالي، بيمه و پزشكي از رنگ آبي براي ايجاد آرامش و اعتماد در مشتريان خود استفاده مي كنند.



مفهوم رنگ قرمز در تبليغات

برخلاف آبي، قرمز مي تواند هيجان، اشتياق، خشم، اضطراب يا قدرت را برانگيزد. بنابراين، تفاوت هاي مفهومي زيادي بين آبي و قرمز وجود دارد كه هنگام انتخاب بايد از آنها آگاه باشيد.


مفاهيم رنگ زرد در تبليغات

رنگ زرد مي تواند شادي، خوش بيني، اصالت و اشتياق را براي كاربر شما به ارمغان بياورد. همانطور كه گفته شد اين رنگ يكي از اشتها آورترين رنگ هاي مورد استفاده در صنايع غذايي است.


مفاهيم رنگ سبز در تبليغات

سبز همچنين معمولا براي انتقال حس جواني، سرزندگي، طراوت، طبيعت، رشد و ثبات استفاده مي شود. اين رنگ را مي توان براي محصولات طبيعي و ارگانيك استفاده كرد و به طور كلي با طبيعت همراه است.


مفاهيم رنگ بنفش در تبليغات

بنفش يكي از رنگ هاي خاص در تبليغات محسوب مي شود. رنگ بنفش حامل مفاهيم ثروت، شانس، شهرت، وفاداري و شجاعت است. بنفش رنگ پيچيده اي است و براي نشان دادن قدرت برند استفاده مي شود.



مفهوم رنگ نارنجي در تبليغات

رنگ نارنجي تركيبي از انرژي، انگيزه، اشتياق و قدرت و همچنين حس صميميت و گرما را در مخاطب ايجاد مي كند. همانطور كه گفته شد اين رنگ علاوه بر مفهوم ذكر شده اشتها را افزايش مي دهد.


مفهوم رنگ طلايي در تبليغات

رنگ طلايي معاني نسبتا متفاوتي با رنگ زرد دارد. طلا حامل مفاهيم فراواني، ثروت، رفاه، متمايز بودن و تجمل است. رنگ طلا در صنايع مختلفي مانند مد، صنايع غذايي، آرايشي و بهداشتي و ... استفاده مي شود.



مفهوم رنگ صورتي در تبليغات

صورتي احساس اميد، عشق، صفا و همدلي را در بيننده تداعي مي كند صورتي رنگي است كه اثر فيزيكي دارد اما به جاي تحريك ذهن را آرام مي كند صورتي رنگي رمانتيك و عاشقانه است و در برندهاي لوازم آرايشي و بهداشتي پركاربرد است.



قهوه اي در آگهي

قهوه اي نشان دهنده اعتماد و مسئوليت پذيري، گرمي و صداقت است. اين رنگ به عنوان يك رنگ طبيعي براي تبليغات در برخي صنايع بسيار مناسب است. قهوه اي اغلب در فروش محصولات طبيعي و ارگانيك يافت مي شود زيرا شبيه چوب و خاك است.



مفاهيم رنگ سفيد در تبليغات

رنگ سفيد پاك و مقدس است. رنگ سفيد حامل مفهوم صلح، خلوص و بي گناهي است. رنگ سفيد همه رنگ ها را متعادل مي كند و مجاورت آن با رنگ هاي ديگر باعث تغيير حالات مي شود. رنگ سفيد را نمي توان به تنهايي استفاده كرد زيرا ديده نمي شود. رنگ سفيد مكمل رنگ هاي ديگر است و فضاي طراحي را ساده و مينيمال نگه مي دارد.



مفاهيم سياهي در تبليغات

رنگ سياه نشان دهنده جديت، قدرت، شجاعت و استقلال است. رنگ مشكي يا مشكي رنگي است خاص براي نشان دادن مسئوليت و اعتماد با كنتراست بالا و هماهنگي خوبي با رنگ هاي مهيج مانند زرد، نارنجي، طلايي رنگ هاي محرك در تبليغات دارد.

در ادامه مبحث روانشناسي رنگ در تبليغات به تاثير محرك رنگ در تبليغات مي پردازيم. محرك هاي رنگي مي توانند توجه مخاطب را به خود جلب كنند. اين رنگ ها مي توانند تبليغ شما را از محيط اطراف متمايز كنند و برند شما را بيشتر نمايان كنند. تأثيرگذاري بر احساسات بينندگان چنين رنگ هايي باعث مي شود كه زمان بيشتري را صرف تماشاي تبليغات كنند. رنگ هاي خاص و تند مانند آبي سلطنتي، سرمه اي، آبي تيره، بنفش و سبز زمردي مي توانند چنين جلوه اي را در طراحي تبليغاتي ايجاد كنند. البته رنگ هاي ديگري مانند قرمز، نارنجي و زرد نيز رنگ هاي گرمي هستند كه مي توانند به بيننده انرژي بدهند.

روانشناسي رنگ در تبليغات ابزاري قدرتمند براي تأثيرگذاري بر بازاريابي است تا شركت ها و برندها بتوانند مشتريان بيشتري را جذب كنند. مديران و طراحان تبليغات از دانش مفاهيم و جلوه هاي رنگ براي درك بهتر و متقاعد كردن مصرف كنندگان استفاده مي كنند. با درك روانشناسي رفتار مصرف كننده، مي توان واكنش جامعه هدف به رنگ در برنامه هاي تبليغاتي و بازاريابي را پيش بيني كرد.


نقش تداعي برند در طراحي تبليغات

هماهنگي رنگ در طراحي تبليغاتي در نتايج تبليغات بسيار مهم است. رنگ هاي مكمل بايد با توجه به روانشناسي رنگ ها در تبليغات و بازاريابي انتخاب شوند. هارموني رنگي يعني انتخاب رنگ مكمل در كنار رنگ اصلي كه سازگاري و هارموني لازم را داشته باشد. به عنوان مثال، نارنجي و سبز، آبي و زرد، يا سياه و طلايي نمونه هايي از هماهنگي بين رنگ ها هستند. هارموني رنگي مي تواند بافتي جذاب و چشمگير در طرح هاي تبليغاتي شما ايجاد كند و تمايل بينندگان را براي ديدن تبليغ افزايش دهد.



آخرين كلمه

بدون استفاده مناسب از رنگ ها نمي توان موفقيت در برندسازي، بسته بندي محصول يا تبليغات را انتظار داشت. البته اگر به دنبال طراحي تبليغاتي يا برندسازي براي محصول خود هستيد، بايد تجربه كافي در زمينه مفاهيم رنگ و روانشناسي داشته باشيد. انتخاب رنگ مناسب مي تواند برند شما را براي مدت طولاني در ذهن مخاطب نگه دارد. همچنين انتخاب رنگ مناسب آگهي باعث برجسته شدن بيشتر آگهي مي شود. نكته مهمي كه در سفارشات طراحي ماني استوديو مي بينيم روش اصولي و استاندارد شده است.


مرجع مقاله:  https://studiomani.ir/catalogue-design/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.