جديدترين و لوكس ترين طراحي داخلي منزل

۳۴ بازديد

طراحي داخلي منزل چيست؟ اغلب مردم از تفاوت‌هاي مهم و جزئي دكوراسيون داخلي و طراحي داخلي منزل آگاهي ندارند و اين دو شغل را يكسان در نظر مي‌گيرند. در ابتدا به بررسي تفاوت‌هاي دكوراسيون و طراحي داخلي مي‌پردازيم تا با شناخت كافي و نسبت به نياز خود به سراغ دكوراتورها و يا طراحان داخلي برويد و سپس جديدترين و لوكس ترين طراحي‌هاي داخلي منازل را به شما معرفي مي‌كنيم.

دكوراسيون داخلي (interior decoration)  چيست؟

دكوراسيون داخلي به معناي هماهنگ سازي از پيش طراحي شده براي به جلوه درآوردن رنگ‌ها، مبلمان، اثاثيه و... در يك اتاق يا ساختمان به صورت هنرمندانه است. در واقع دكوراسيون داخلي به علم و هنر مربوط است و به ايجاد يك فضا كه از نظر زيبايي خوشايند و به لحاظ كاربري مفيد باشد كمك مي‌كند.

دكوراتورها در ساخت و ساز ساختمان‌ها دخيل نيستند؛ رابطه‌اي با معماران و پيمانكاران ندارند و فعاليت آن‌ها زماني آغاز مي‌شود كه فعاليت‌هاي ساختماني به پايان رسيده باشد و بيشتر با سازندگان مبلمان، مجسمه سازان و متخصصين صنايع ديگر در ارتباط هستند. طراحي داخلي منزل در مواردي كه در ادامه گفته مي‌شود توسط دكوراتورها انجام مي‌گيرد.

دكوراتورها با دوره‌ها و آموزش‌هايي كه در زمينه‌ي سبك ساختمان‌ها، سبك مبلمان، طراحي اتاق و... مي‌بينند مي‌توانند مراجعين را در انتخاب تم مناسب براي فضاي مورد نظر و همچنين در انتخاب و خريد وسايلي همچون مبلمان، پرده، كاغذديواري، اكسسوري و... راهنمايي كنند كه اين كار به دور از قواعد مهندسي و طراحي معماري است.

طراحي داخلي (interior design) چيست؟

طراحي داخلي يكي از شاخه‌هاي طراحي معماري است و اصولا طراح داخلي سر پروژه‌ي ساخت يا بازسازي ساختمان حاضر مي‌شود و تسلط كامل بر پروسه‌ي طراحي معماري دارد. طراحي داخلي به تحصيلات آكادميك و فعاليت‌هاي عملي نياز دارد و دروسي را درباره‌ي رنگ و پارچه، طراحي به كمك كامپيوتر (CAD)، نقاشي، برنامه ريزي فضا، طراحي مبلمان، معماري و... مي‌گذرانند. طراحي داخلي منزل در اين زمينه بخشي از كار مي‌باشد.

در شكل استاندارد يك پروسه‌ي مهندسي، از ابتداي پروژه، طراح داخلي و معمار تا پايان پروژه با يكديگر در ارتباط‌اند. از ديگر وظايف يك طراح داخلي مي‌توان به تاييد متريال مورد استفاده اشاره كرد كه آيا متريال مورد نظر براي عايق بندي صدا، گرما و... مناسب است يا خير.

با توجه به نكات گفته شده، هنگامي كه به تغييرات ساختاري مانند برداشتن يا گذاشتن، نصب پارتيشن، افزودن در و پنجره و ... در خانه يا محل كار خود نياز داريد بهتر است به سراغ طراحان داخلي برويد و هنگامي كه فقط قصد تغيير در چيدمان خانه يا انتخاب وسايل سازگار و مناسب با محيط مورد نظرتان را داريد به سراغ يك دكوراتور حرفه‌اي برويد.

همچنين به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه يك طراح داخلي منزل مي‌تواند كار دكوراتور نيز انجام دهد اما عكس آن صادق نيست؛ زيرا همانطور كه گفته شد طراحي داخلي نيازمند آموزش‌هاي تخصصي است.

طراحي داخلي مدرن (modern interior design)

طراحي مدرن تجسم‌ها و تعريف‌هاي متفاوتي را در بر مي‌گيرد؛ به همين دليل تعريف قطعي ندارد؛ اما ميتوان گفت طراحي داخلي مدرن به انعكاس حركت هنر مدرن در فضاي داخلي خانه اشاره دارد و چندين ويژگي اصلي طراحي به طور همزمان در طول طراحي مدرن ديده مي‌شود. مي‌توان گفت مدرنيسم طرد شكوفايي سبك‌هايي از طراحي مانند گوتيك، رنسانس و ويكتوريا بود.

طراحي داخلي منزل در سبك مدرن تضادي از طراحي‌هايي بود كه در آن‌ها از بافت‌هاي سنگين، كنده‌كاري‌ها و رنگ‌هاي چوبي در خانه استفاده ميشد؛ زيرا بيشتر اجزاي طراحي مدرن، از مبلمان و وسايل گرفته تا شكل و شمايل اتاق‌ها، شامل خطوط تميز و مستقيم، كاشي‌هاي بزرگ با لبه‌هاي اصلاح شده، قفسه‌هاي تعبيه شده درون ديوار، عدم قالب گيري براي اصلاح پنجره‌ها، ديوارها، درها، استفاده از رنگ‌هاي خنثي به جاي رنگ‌هاي جيغ، استفاده از اشكال هندسي با زوايايي منحني شكل، نقاشي‌هاي ساده و آينه‌هاي اغلب بدون فريم و... مي‌باشد.

همچنين مينيماليسم نقشي جدايي ناپذير در طراحي مدرن و معاصر دارد. اصول مينيماليسم به اين معناست كه هيچ جزئيات اضافه‌اي مانند ستون، تزيينات كابينت، استفاده‌ي‌‌ بيش از حد از رنگ يا استفاده‌ي بيش از حد از منسوجات قابل توجيه نيست.

و در نهايت مي‌توان گفت امروزه محبوبيت طراحي داخلي مدرن، به دليل سادگي، زيبايي، راحتي و چشم‌نواز بودنش است و طرفداران زيادي دارد.

طراحي داخلي كلاسيك (classic interior design)

مي‌توان گفت سبك كلاسيك در طراحي داخلي منزل از مد خارج نشده و هيچگاه قديمي نمي‌شود. بلكه همواره لوكس به نظر مي‌رسد و اغلب فضاي مجلل و سلطنتي را ايجاد مي‌كند. به همين دليل كساني كه معماري و طراحي كلاسيك را انتخاب مي‌كنند اغلب ثروتمندان و افرادي هستند كه به سنت و فرهنگ گذشته بيشتر از مدرنيسم اهميت مي‌دهند و به اصالت خود پايبند هستند.

از ويژگي‌هاي سبك كلاسيك مي‌توان به نظم، تعادل، ظرافت، تقارن، تجمل گرايي، استفاده از رنگ و متريال طبيعي، ارتفاع زياد سقف، ستون‌هاي بلند، پرده‌هاي سرتاسري و مجلل، مجسمه‌هاي برنزي، پتينه كاري و گچ‌بري سقف يا ديوارها و... اشاره كرد. همچنين در اين سبك از رنگ‌هاي ملايم و گرم مثل طلايي، بژ، خاكستري، كرم، قرمز، زرد، صورتي مات و... استفاده مي‌شود.

در دكوراسيون و طراحي داخلي منزل به سبك كلاسيك، از مبلمان چوبي و طرحدار، مصالح طبيعي مانند سنگ، مرمر، چوب و همچنين پارچه‌هايي از جنس پنبه، كتان، مخمل و ابريشم استفاده مي‌شود.

طراحي داخلي منزل كوچك

امروزه خانه‌هاي بزرگ و ويلايي جاي خود را به آپارتمان‌هاي كوچك داده‌اند و چگونگي استفاده از اين فضا به بهترين نحو براي چيدمان وسايل به دغدغه‌هاي اغلب مردم اضافه شده است. اين تفكر نادرست وجود دارد كه اگر منزل ما فضاي كوچكي داشته باشد نميتوان چيدمان خوبي انجام داد و دلگير و شلوغ به نظر مي‌رسد، اما اينطور نيست. ميتوان با يك طراحي مناسب و نهايت استفاده از فضا، خانه‌اي لوكس و دلباز داشت و چيدمان دكوراسيون را به بهترين شكل انجام داد.

پيش از اين به بررسي دكوراسيون و طراحي داخلي منزل در دو سبك مدرن و كلاسيك پرداختيم. اگر مايليد دكوراسيون منزل خود را به كلي تغيير دهيد و نمي‌دانيد كدام سبك را انتخاب كنيد بايد گفت براي منازل كوچك و آپارتماني و متراژهاي زير ۱۰۰ متر، سبك مدرن بهترين انتخاب براي شماست. زيرا وسايل مورد استفاده در سبك كلاسيك معمولا بزرگ، سنگين و جاگير هستند  و با قرارگيري در خانه‌هاي كوچك سبب بي نظمي و شلوغي مي‌شوند.

آشپزخانه يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي منزل شماست. پس اگر قصد بازسازي و طراحي داخلي منزل خود را داريد بايد توجه كنيد كه هنگام بازسازي آشپزخانه، تعداد كابينت‌ها را به گونه‌اي كاربردي افزايش دهيد و بهتر است از رنگ‌هاي روشن، سرد در نورپردازي و رنگ كابينت‌‌ها استفاده كنيد. زيرا رنگ‌هاي تيره بيشتر باعث مي‌شود فضاي شما كوچك به نظر برسد و براي خانه‌هايي كه متراژ پاييني دارند مناسب نخواهد بود.

 هنگام طراحي اتاق پذيرايي و نشيمن و يا حتي آشپزخانه و اتاق خواب مي‌توانيد روي ديوارها قفسه، شلف و باكس نصب كنيد و وسايل ضروري خود را در آنها قرار دهيد. همچنين در طراحي اين فضا بهتر است از تركيب دو يا سه رنگ استفاده كنيد و رنگ‌هاي روشن مثل سفيد، كرم و... را انتخاب كنيد تا فضاي شما بزرگتر به نظر برسد.

 

بهترين شركت طراحي و بازسازي ساختمان چه ويژگي‌هايي دارد؟

يك شركت طراحي و بازسازي ساختمان براي اينكه يك طراحي داخلي منزل عالي و دكوراسيوني بي نقص داشته باشد نكاتي كه در ادامه آورده‌ايم را رعايت مي‌كند:  

برنامه ريزي در طراحي و دكوراسيون داخلي

برنامه ريزي مهم‌ترين بخش براي شروع هر كاريست. برنامه ريزي در طراحي و دكوراسيون داخلي يعني نياز مشتري را بسنجيد، براي آن هدف‌گذاري كنيد و پس از بررسي شرايط مالي شروع به كار كنيد. همچنين بدست آوردن اطلاعات در خصوص فهميدن سليقه‌ي مشتري در زمينه‌ي انتخاب متريال، اثاثيه و ... را مي‌توان در اين برنامه‌ريزي جاي داد.

در نظر گرفتن خواسته‌ي مشتري

طراحان داخلي و دكوراتورها بايد در وهله‌ي اول به شرايط مالي مشتري، فضاي مورد نظر، سبك زندگي و زمان بندي مد نظر مشتري توجه كنند تا خروجي كار، مطلوب هر دو طرف باشد. طراحي داخلي منزل بايستي تماما طبق نظر مشتري در سايه نظريات كارشناسي مهندسين و شركت پيمانكار انجام شود.

تعيين سبك دكوراسيون

سبك، تعيين كننده‌ي ماهيت اصلي دكوراسيون است و تنوع زيادي دارد. مدرن، مينيمال، صنعتي، اسكانديناوي، فرانسوي، هاليوودي، شرقي، همپتون و ... از جمله سبك‌هاي دكوراسيون است كه بايد همان ابتدا، متناسب با فضا و سليقه‌ي مشتري تعيين گردد.

نورپردازي در دكوراسيون داخلي

نورپردازي از مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار بر فضا و روحيه‌ و نشاط افراد است. نورپردازي باعث كوچك به نظر رسيدن فضا يا بزرگ به نظر رسيدن آن مي‌شود. پس بايد توجه كرد كه در فضاهاي بزرگ از نورهاي متمركز استفاده كنيد و در فضاهاي كوچك با توزيع يكنواخت نور از دلگير شدن و كوچك به نظر رسيدن فضا جلوگيري كنيد.

كيفيت مواد اوليه

طراح داخلي بايد به متريال و مصالح ساختماني هنگام ساخت يا بازسازي منازل و يا حتي هنگام انتخاب وسايل مورد نظر، توجه كند تا از كيفيت مقبولي برخوردار باشند. طراحي داخلي منزل با استفاده از متريال مناسب منجر به رضايت مشتري مي‌شود؛ چرا كه بودجه مشتري هميشه اولويت بر همه چيز دارد.

تاثير رنگ‌ها در دكوراسيون داخلي

انتخاب رنگ‌ها نبايد تنها بر اساس سليقه و علاقه دكوراتور و طراح انتخاب شوند. بلكه بايد با روانشناسي رنگ‌ها آشنا باشند و متناسب با روحيه‌ي افراد رنگ اتاق‌ها را تعيين كند.

توجه به اصول دكوراسيون

اصول طراحي دكوراسيون شامل تناسب بين اجزا، تعادل، الگو، تاكيد و هارموني مي‌باشد. براي اينكه در پايان، خروجي كار رضايت‌بخش باشد؛ بايد به اين اصول توجه كرد. در نظر داشته باشيد كه به كارگيري اين اصول براي هر سبك متفاوت است اما ماهيت كلي آن يكسان مي‌باشد.

در اين مطلب سعي بر اين بود شما را با اصول طراحي داخلي منزل و دكوراسيون داخلي و تفاوت‌هاي آن‌ها آشنا كنيم تا براي ديزاين و دكوراسيون منازل خود از آن بهره كافي را ببريد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.