زبان بدن چیست؟ قوانین و نکات فنی!

۶,۵۵۱ بازديد



زبان بدن چیست؟ افسانه یا واقعیت؟ چقدر در مورد زبان بدن شنیده اید؟ وقتی کسی گوش شما را می مالد یا دستش را روی پشت شما می گذارد، آیا همیشه همین معنی را دارد؟ اگرچه حقیقت این است که زبان بدن تا حدودی قابل یادگیری است. افسانه ها و دروغ های زیادی در این زمینه وجود دارد که افراد غیرمتخصص را با اغراق های بی مورد به سو تفاهم های جدی سوق می دهد. در این مقاله، علاوه بر داستان گفتن، به چه زبانی از شما می پرسیم؟ ما به شما خواهیم گفت که چگونه می توانیم به درستی از آن استفاده کنیم، با مثال ها و روش های علمی در صورت لزوم.

زبان بدن چیست؟

شما فکر می کنید زبان اصلی شرکت یا گروه شما فارسی است اما در اشتباهید. پرگفتارترین زبانی نیست که شما صحبت می کنید.

اولین زبانی که باید یاد بگیریم زبان بدن است و باید به آن توجه زیادی داشته باشید. پس باید بدانیم زبان بدن چیست.

زبان بدن به آلودگی متقابل رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی اشاره دارد که از طریق آن فرد می تواند پیام ها را منتقل کند و بدون صحبت با دیگران ارتباط برقرار کند.

یادگیری تکنیک‌های زبان بدن باعث می‌شود در ارتباطات غیرکلامی که بخش مهمی از ارتباطات ما است، کارآمدتر باشیم و با استفاده بهتر از این تکنیک‌های زبان بدن، در ارتباطات و مذاکره‌مان بهتر بدرخشیم.


چرا یادگیری زبان بدن مهم است؟

آیا تا به حال توجه کرده اید که وقتی می خواهید با شخص جدیدی در یک مهمانی یا رویداد ملاقات کنید، اولین پیام های ارسالی از طریق زبان بدن است؟

فرض کنید می خواهید با کسی ارتباط برقرار کنید، سپس ابتدا به زبان بدن، نحوه ایستادن و چهره او توجه کنید تا بدانید عصبانی یا خوشحال است. سپس تصمیم می گیرید که چگونه ادامه دهید و رابطه را شروع کنید، به عنوان مثال، اگر از روی چهره فرد می توانید بفهمید که او خوشحال است، می توانید گفتگو را به سمت شادتر شدن حرکت دهید. گوینده رادیو

اما هنگامی که از حالات صورت و زبان بدن او متوجه شدید که او جدی و بدخلق است، ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به استفاده از شوخ طبعی در مکالمه و ادامه مکالمه به طور رسمی پیدا کنید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که یادگیری زبان بدن به ما امکان می دهد در رفتار خود دقت بیشتری داشته باشیم.

ما می گوییم که یکی از پیام های اولیه ای که ارسال می کنیم از طریق زبان بدن است. فرض کنید به یک جلسه یا مهمانی می روید، اگر اصول زبان بدن را بدانید، قبل از مکالمه بین خود و فردی که ملاقات می کنید، از ظاهر خود، از جمله تیپ خود مطلع خواهید شد. لباس ها و نحوه راه رفتن و حرکات بدن شما اطلاعات شما را به دیگران منتقل می کند، حالا که می دانید زبان بدن در ارتباطات مهم و مهم است، می توانید تا حد زیادی به مردم پیام مورد نظرتان را دریافت کنید.

نوع نگاه شما به افراد حاضر در جلسه، نحوه دست دادن و ارتباط چشمی شما با افراد می تواند بر روند جلسه تاثیر بسزایی داشته باشد.

زبان بدن یکی از اجزای ارتباط غیرکلامی است که در ارتباطات روزمره جایگاه بسیار مهمی دارد. زبان بدن زمینه زندگی ما است، از ارتباطات ساده روزمره تا مذاکرات پیشرفته. زبان بدن بر نتایج به دست آمده تأثیر می گذارد.

با یادگیری زبان بدن می توانیم در محل کار و روابط اجتماعی پیام های بهتری ارسال و دریافت کنیم. به عبارت دیگر، وقتی زبان بدن را یاد می گیرید، کنترل بیشتری روی پیام هایی که می خواهید منتقل کنید دارید و می توانید از پیام ها و اعمال دیگران بیشتر آگاه شوید. به عنوان مثال، با یادگیری این اصول و قوانین هنگام صحبت کردن با مهارت های زبان بدن، می توانیم به کلمات خود اعتبار ببخشیم.

چیزی که نمی گویی مهم تر از چیزی است که می گویی!

چیزی که نمی گویی مهم تر از چیزی است که می گویی!

در هر جلسه، قبل از اینکه کلمه ای گفته شود، قبل از شنیدن یک کلمه، رفتار و ذهنیت طرف مقابل را می بینیم. وقتی برای اولین بار با فردی در یک گروه ملاقات می کنید؛ بر اساس آنچه می بینیم، دوستی یا خصومت آنها یا احتمال رابطه نزدیک با آنها را قضاوت می کنیم.

امروزه، اکثر محققان مهارت های ارتباطی موافقند: کلمات در درجه اول برای انتقال اطلاعات استفاده می شوند، زبان بدن برای انتقال نگرش های شخصی استفاده می شود و حتی گاهی اوقات جایگزین پیام های کلامی می شود!

مثلاً آیا زن می تواند به مردی خیره شود تا او را به روح تبدیل کند؟ با گوش دادن به صدای افراد، فرد آموزش دیده باید بتواند تشخیص دهد که می خواهد چه حرکتی انجام دهد و حتی با مشاهده حرکات، زبانی را که می خواهد صحبت کند، پیش بینی کند.

چگونه زبان بدن احساسات و افکار ما را آشکار می کند؟

حالت عاطفی ما از طریق زبان بدن آشکار می شود. هر عمل کلید مهمی برای درک احساسات هر فرد است. بگذارید برای روشن شدن مطلب مثالی بزنم:

یک مرد چاق که نگران اضافه وزن خود است، بیشتر اوقات، باسن خود را می کشد یا زنی که نگران چربی اضافی پهلویش است، سپس پیراهن خود را صاف می کند.

فردی که احساس ترس یا حالت تدافعی می کند ممکن است با دست یا پا یا هر دو بنشیند.

کلید خواندن زبان بدن این است که بتوانید وضعیت عاطفی خود را در حین گوش دادن به آنچه دیگران می گویند و توجه به متن گفته های آنها درک کنید. این به ما کمک می کند حقیقت را از دروغ تشخیص دهیم!

اما زبان بدن پیچیده‌تر از دانستن چند چیز برای بررسی اعمال طرف مقابل است. درک زبان بدن اغلب مستلزم مطالعه همزمان بسیاری از حرکات و ژست ها برای تشخیص صحیح زبان بدن است.

آیا مهارت های زبان بدن ذاتی است یا اکتسابی؟

آیا مهارت زبان بدن ذاتی است یا اکتسابی؟

برای اینکه ببینیم زبان بدن ارثی است یا اکتسابی، با یک سوال شروع می کنیم: وقتی دست هایتان را روی سینه می نشینید، آیا دست چپ خود را روی دست راست می گذارید یا دست راست را روی دست چپ می گذارید؟

اکثر مردم تا زمانی که تلاش نکنند مطمئن نیستند اکنون با دستان خود روی سینه بنشینید و سپس به سرعت وضعیت خود را تغییر دهید در نهایت خواهید دید که یکی از این دو موقعیت برای شما راحت تر خواهد بود شواهد نشان می دهد که این یک استعداد ژنتیکی است که قابل تغییر نیست

درست است که تفاوت های فرهنگی زیادی وجود دارد، اما نشانه های اصلی زبان بدن تقریباً در همه فرهنگ ها و طبقات یکسان است. البته هنوز بحث بر سر این است که کدام حرکات اکتسابی است که به تدریج تبدیل به عادت می شود و کدام حرکات محلی است; به عنوان مثال، اکثر مردان ابتدا بازوی راست کت خود را می پوشند و بیشتر زنان بازوی چپ را می پوشند.

در واقع این بدان معناست که مردان بیشتر از نیمکره راست و زنان از نیمکره چپ استفاده می کنند. (تحقیق ثابت می کند که مردان بیشتر از نیمکره چپ خود استفاده می کنند؛ مقاله مردان از نیمکره راست خود بیشتر استفاده می کنند برگرفته از کتاب زبان بدن اثر الیزابت کوهن است که در بخشی از کتاب خود به این موضوع اشاره کرده است. نیمکره راست آنها بیشتر است.)

یادگیری تکنیک های زبان بدن؛ به این 3 قانون مهم توجه کنید

یادگیری تکنیک های زبان بدن؛ روی این سه قانون مهم تمرکز کنید.

آنچه از افراد مختلف در موقعیت‌های مختلف می‌شنوید یا می‌بینید لزوماً نگرش واقعی افراد را منعکس نمی‌کند. برای نظر دادن صحیح باید این سه قانون را دنبال کنید:

قانون اول: نه جدا، بلکه حرکات را با هم تنظیم کنید!

یکی از رایج ترین اشتباهات هنگام خواندن زبان بدن دیگران، تفسیر یک حرکت جدا از حرکت یا موقعیت دیگر است.

مثلاً سر خاراندن معانی مختلفی مانند عرق کردن، عدم اطمینان، کلاه ایمنی، کک، فراموشی و دروغگویی دارد.

زبان بدن مانند هر زبان دیگری دارای کلمات، جملات و علائم نگارشی است. هر حرکتی مانند یک کلمه است و هر کلمه دارای معانی مختلف و چندگانه است. آموزش زبان بدن زهرا شیراحمدی

به عنوان مثال، کلمه "dressing" در زبان انگلیسی ده معنی مختلف دارد، از جمله پانسمان، چاشنی غذا، پر کردن شکم مرغ، مرهم زخم، کود و کود اسب.

تنها زمانی که یک کلمه را با کلمه دیگری در یک جمله قرار دهید می توانید معنای آن را کاملاً درک کنید. مجموعه حرکات و ژست های ما به شکل جمله در می آید و نگرش واقعی یک فرد را آشکار می کند. مجموعه ای از زبان بدن، درست مانند یک جمله، باید حداقل سه کلمه داشته باشد تا معنای هر کلمه را به درستی تفسیر کند. یک فرد شهودی کسی است که بتواند عبارات زبان بدن را بخواند و آنها را با رفتار یک فرد مطابقت دهد.

قانون دوم: به دنبال هماهنگی باشید

تحقیقات نشان داده است که نشانه‌های غیرکلامی تقریباً پنج برابر بیشتر از نشانه‌های کلامی مؤثر هستند، مانند دیدن یک سیاستمدار که در مقابل شما صحبت می‌کند و به او می‌گوید که از نظرات جوانان استقبال می‌کند. دست هایش را روی سینه اش می گذارد و چانه اش را پایین می آورد. آیا حرف های او را باور می کنید؟

حالا اگر بخواهد با کوبیدن روی میز شما را متقاعد کند که فردی دلسوز است، چه؟ فروید یک بار گفت: «یکی از مشتریانش از ازدواج خود ابراز رضایت کرد که در حین بازی با حلقه ازدواج خود، آن را از انگشت خود برداشت و دوباره آن را گذاشت. فروید متوجه شد که دروغ می گوید و در واقع مشکلاتی در زندگی خود دارد.

قانون سوم: حرکات فرد را در زمینه ای که در آن رخ می دهد بخوانید

همه حرکات باید در زمینه ای که در آن رخ می دهند تفسیر شوند. به عنوان مثال، اگر شخصی در یک روز سرد و برفی پاهای خود را محکم روی هم بگذارد و چانه خود را پایین بیاورد و دستانش را روی سینه‌اش بگذارد، به این معنی است که او سرد است، نه واکنش فعال. اما اگر همان فرد با همان نگرش روبروی شما سر میز معاملات نشسته باشد، رفتار او می تواند به درستی به این معنا تعبیر شود که او دیدگاه منفی نسبت به پیشنهاد شما دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.