طرز تهیه غذای "کتلت گوشت چرخ کرده"؛ چند نکته برای رژیم غذایی بهتر

۱,۲۱۳ بازديد


کتلت با گوشت چرخ کرده یکی از خاطره انگیزترین و خوشمزه ترین غذاهایی است که از دوران کودکی خورده اید. کتلت ها به روش های مختلفی تهیه و سرو می شوند، انواع کتلت با سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی از جمله معروف ترین کتلت هایی هستند که حتما نام آن را شنیده اید. مواد اصلی کتلت ها تخم مرغ، سیب زمینی و پیاز است که به روش های مختلف با مواد دیگر مخلوط و ترکیب می شوند. این غذای خوشمزه و خوش عطر را می توانید با نان و برنج سرو و نوش جان کنید.

امروز در اکالا لاگ قصد داریم طرز تهیه خورش خوک و گوشت را در سرویس های مختلف آشپزی به شما آموزش دهیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه کوفته ایرانی

کتلت و گوشت ترشی یکی از غذاهای پرطرفدار در ایران است. اما به دلیل تاریخچه طولانی و متنوع، دانستن منشاء دقیق درخت در ایران دشوار است. در زیر به برخی از حقایق در مورد این غذا در ایران می پردازیم:

تاریخ باستان: یکی از اولین شکل های کتلت مانند کوفته است که در ایران باستان شناخته شده بود. کوفته ها به طور سنتی با گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، نمک و فلفل تهیه می شد. این غذا در دوره صفویه (قرن 16 تا 18 میلادی) رواج یافت.

تأثیر خارجی: با ورود غذاهای اروپایی به ایران در قرن نوزدهم و شاید تحت تأثیر غذاهایی مانند کروکت فرانسوی، به نظر می رسد مفهوم کتلت با گوشت چرخ کرده به ایران وارد شده است. این غذا برای اولین بار در رستوران ها و هتل های تاثیرگذار تهران معرفی شد.

غذاهای ایرانی: در طول سال ها، کتلت ها در ایران به روش خاص خود تکامل یافته اند. در ایران روش پخت کتلت معمولاً شامل ترکیبی از گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه، پیاز، نعناع و نمک فلفل است. سپس ادویه هایی مانند فلفل، پنیر یا کدو تنبل اضافه می شود. کتلت های آماده شده را در تخم مرغ آغشته می کنند، سپس در آرد و سرخ می کنند.

مواد لازم برای تهیه کتلت با گوشت چرخ کرده برای 4 نفر:

4 عدد سیب زمینی متوسط

250 گرم گوشت چرخ کرده

2 برای آمدن

1 عدد پیاز متوسط

روغن به میزان لازم

نمک و فلفل به میزان لازم

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

مراحل پخت کتلت خانگی

برای تهیه یک کتلت خانگی خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید و از تهیه این غذای نونی خوشمزه لذت ببرید.

مرحله اول: تهیه سیب زمینی و پیاز

ابتدا سیب زمینی ها را پوست بگیرید و رنده کنید. سپس پیاز را پوست بگیرید و در بشقاب دیگری خرد کنید. آب پیاز را بگیرید و سیب زمینی رنده شده را اضافه کنید.

سیب زمینی و پیاز را به استیک ها اضافه کنید.

اگر پیاز آبکی باشد، خردکن شما جا نمی شود. پس با دقت به این موضوع نگاه کنید. می توانید پیاز سرخ شده را در آبکش یا آبکش بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا آب پیاز در آبکش گرفته شود. اگر آبکش در دسترس نیست، اندازه پیاز شسته شده را در دست بگیرید و آن را فرو ببرید. پیاز را طوری بچینید که بتوانید تا حد امکان آب آن را بگیرید

مرحله 2: گوشت چرخ کرده و تخم مرغ را اضافه کنید.

حالا گوشت چرخ کرده را به سیب زمینی های رنده شده اضافه کنید. تخم مرغ ها را به مخلوط اضافه کنید.

مواد کوفته را با هم مخلوط کنید

مرحله سوم: ادویه و نمک را اضافه کنید

نمک، فلفل و زیره را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا ادویه ها با هم ترکیب شوند.

چاشنی را داخل مواد کتلت گوشت بریزید

مرحله چهارم: مواد کتلت را با هم مخلوط کنید

همه مواد را با دست ورز دهید تا خوب مخلوط شوند. مخلوط را حدود نیم ساعت در یخچال می گذاریم تا استراحت کند.

توجه داشته باشید که میزان خمیری که درست می کنید تاثیر زیادی در کیفیت و قوام نهایی کتلت دارد. مواد را با هم مخلوط کنید تا بافت یکنواختی به دست آید. بقیه مواد داخل یخچال هم یکی از دلایلی است که کتلت ها به راحتی آب نمی شوند پس حتما روی مواد را بپوشانید و در یخچال استراحت دهید.

مرحله 5: کتلت ها را سرخ کنید

حالا تابه را روی آتش بگذارید و به مقدار کافی روغن بریزید. اجازه دهید روغن به اندازه ای گرم شود که تابه به تابه نچسبد. کمی از مخلوط را در کف دست بریزید و به صورت دایره یا بیضی برش دهید و در قابلمه را بگذارید تا بجوشد.

به ورقه های نازک برش دهید تا مرکز آن خام باقی نماند. برای شکل دادن به قلمه ها نیز می توانید از قالب های آماده موجود در بازار استفاده کنید. همه مواد را به همین ترتیب در تابه بریزید و حرارت را کم کنید تا تکه های گوشت با حرارت متوسط ​​کباب شوند.

مرحله ششم: استیک ها را زیر و رو کنید

وقتی یک طرف کتلت ها قرمز و طلایی شد با چنگال آن ها را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. توجه داشته باشید که تا زمانی که یک طرف آن سرخ نشده است، کتلت ها را به تابه انتقال ندهید، زیرا یکپارچگی و شکل کتلت ها را از دست می دهد.

کوفته ها را آماده کنید

برای بررسی این نکته به لبه های بیرونی کتلت دقت کنید، وقتی خوب درست شد لبه ها از بالای تابه جدا می شوند و طلایی و برشته می شوند.

فقط در چند مرحله ساده کتلت گوشت خوشمزه شما آماده مصرف است، پس از سرخ شدن، کتلت را در ظرف مناسبی قرار دهید و با گوجه فرنگی، ترشی، جعفری تازه، ترشی و زیتون تزیین کنید.

استیک خوشمزه با گوشت چرخ کرده

استیک شما آماده و آماده برای خوردن است. می توانید این غذا را برای شام درست کنید و نوش جان کنید.

نکاتی برای راز برش های خوشمزه گوشت

می توانید به جای سیب زمینی خام از سیب زمینی آب پز استفاده کنید. سیب زمینی ها را بجوشانید و پوست بگیرید. اجازه دهید خنک شود تا مواد جذب شده و روغن کمتری مصرف کنند. با پیاز، گوشت چرخ کرده و تخم مرغ مخلوط کنید. اما درست کردن کوفته در حالی که سیب زمینی خام است نیاز به روغن کمتری دارد.

اگر احساس می کنید کتلت شما شل است و به اندازه کافی سفت نیست، می توانید از یک قاشق غذاخوری پودر سوخاری یا فلفل استفاده کنید.

اگر کتلت شما شور است، کنار سیب زمینی نمکی بخورید تا شوری کتلت از بین برود.

حتما حرارت زیر گاز را کم نگه دارید. حرارت زیاد باعث سوختن ریزه ها می شود اما مغز آن ها را نمی پزد.

اگر برای درست کردن کتلت ها از گوشت چرب استفاده کنید، کتلت ها با سرخ شدن شکل خود را از دست می دهند. تا حد امکان از گوشت بدون چربی استفاده کنید.

هنگام تهیه کتلت می توانید از پودر زیره هم استفاده کنید که عطر فوق العاده ای به کتلت ها می دهد.

می توانید آن را در خمیر نان بغلتانید و در حین سرخ شدن در روغن سرخ کنید.

در صورت تمایل می توانید زعفران آب شده را به کتلت ها اضافه کنید تا در پایان پخت غذا شیرین و خوش عطر شود.

بسته به ذائقه خود می توانید یک تا دو حبه سیر را در مخلوط چرخ کرده بچسبانید و از عطر و طعم سیر لذت ببرید.

برای سلامتی بهتر، پس از سرخ کردن استیک ها، یک دستمال در بشقاب قرار دهید و استیک ها را روی آن قرار دهید تا دستمال روغن را به خود جذب کند.

گاهی پیش می آید که نارگیل سرخ می شود و می افتد. دلایل و روش هایی برای این منظور وجود دارد: یکی از دلایل اصلی بریدن قلمه، مقدار آب پیاز است. پیاز را قبل از اضافه کردن به سس خرد کنید یا از یک پیاز کوچک استفاده کنید.



رفرنس: https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-کتلت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.