مقدمه ای برای تحصیل در قبرس

۲,۷۷۳ بازديد


قبرس شمالی یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی برای دانشجویان ایرانی است. برای تحصیل در قبرس مدرک زبان لازم نیست و دانشجویان در صورت قبولی در آزمون زبان انگلیسی دانشگاه می توانند بلافاصله تحصیل خود را شروع کنند. همچنین هزینه تحصیل و زندگی در این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی ارزانتر است. همچنین پس از گذشت چندین ترم از تحصیل در دانشگاه های قبرس، دانشجویان می توانند در برنامه تبادل دانشجو شرکت کرده و در دانشگاه های اروپا و آمریکا ادامه تحصیل دهند. به عبارت دیگر تحصیل در قبرس می تواند پلی برای تحصیل و مهاجرت به دیگر کشورهای پیشرفته دنیا باشد. ما در گروه مشاوران مهاجرتی ادب پذیرش تحصیلی شما را به عنوان نماینده رسمی دانشگاه مدیترانه شرقی با کادری مجرب و حرفه ای تضمین می کنیم.

تحصیل در قبرس به ویژه در رشته های پزشکی، داروسازی و فیزیوتراپی در سال های اخیر مورد توجه جوانان ایرانی قرار گرفته است. یکی از دلایل محبوبیت و انتخاب این کشور نیمه اروپایی شاید نزدیکی به ایران باشد، اما مزیت های قبرس و تحصیل در قبرس به همین جا ختم نمی شود. قبرس یکی از کشورهایی است که اقامت در آن آسانتر از بسیاری از کشورهای دیگر است.

یکی از راه های اخذ اقامت دائم قبرس تحصیل در این کشور می باشد. برای تحصیل در قبرس اولین قدم درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور است و پس از پذیرش می توانید ویزای تحصیلی قبرس را دریافت کنید. در این پست Letsgo Uni تصمیم گرفتیم کشور قبرس را بررسی کنیم و شرایط آنجا را بررسی کنیم.

اگر علاقه مند به اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت تحصیلی و درخواست در قبرس و شرایط و هزینه ها هستید، با ما همراه باشید.

تحصیل در قبرس

قسمت های جنوبی جزیره قبرس که متعلق به یونانی هاست، قسمت اروپایی قبرس محسوب می شود که ایرانیان برای ورود باید روادید داشته باشند و قسمت های شمالی جزیره که متعلق به دولت ترکیه است در قسمت آسیایی قرار دارد و نیازی به ویزا نیست.

جمهوری قبرس که بر اساس کشور تقسیم شده است از شش ناحیه یا استان نیکوزیا، لارناکا، گیرنه، لیماسول، فاماگوستا و پافوس تشکیل شده است. استان های نیکوزیا، گیرنه و فاماگوستا در بخش ترکی و تحت کنترل دولت ترکیه موسوم به قبرس شمالی قرار دارند. استان نیکوزیا مرکز قبرس شمالی است که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود.

قبرس در مقایسه با سایر کشورها مساعدترین شرایط را برای تحصیل ایرانیان دارد. این جزیره علاوه بر نزدیکی به ایران، محل دانشگاهی است که در آن روش ها و برنامه های آموزشی دانشگاه های اروپایی به دانشجویان آموزش داده می شود و دارای تجهیزات عالی و به روز هستند. ضمناً این دانشگاه در بین دانشگاه های دنیا از سطح خوب و قابل قبولی برخوردار است و مدارک فارغ التحصیلی آنها در تمامی کشورها معتبر است.

اگر می خواهید در قبرس تحصیل کنید، ابتدا باید برای پذیرش از دانشگاه های این جزیره اقدام کنید. برای این منظور باید مقالات و مدارک تحصیلی خود را آماده کرده و به همراه درخواست خود برای پذیرش قبل از مهلت مقرر به دانشگاه ارسال کنید. پس از دریافت تاییدیه، زمان درخواست ویزای دانشجویی فرا می رسد. پس از دریافت نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر خود در قبرس، باید مدارک خاص مورد نیاز برای ویزای تحصیلی را ترجمه کرده و برای ویزا اقدام کنید.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست قبرس از 0 تا 100، می توانید یک مشاوره مهاجرت تحصیلی در Letsgo Uni رزرو کنید و ارزیابی حرفه ای از نیازهای خود را دریافت کنید.

مزایای تحصیل در قبرس

قبرس کشوری با سواحل زیبا و مزایای فراوان تحصیل در اینجا است. همانطور که در بالا ذکر شد، مدارک اخذ شده از دانشگاه های این کشور را می توان برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشورهای دیگر ارائه کرد. علاوه بر این، دانشگاه های معتبر جهانی در این کشور پردیس هایی ایجاد کرده اند، به عنوان مثال نیازی به سفر به کشورهای دوردست اروپایی یا آمریکایی و پرداخت شهریه های بالا ندارید.

تحصیل در قبرس همچنین می تواند به عنوان سکوی پرتاب برای سایر کشورها استفاده شود، زیرا بسیاری از دانشگاه های این جزیره در برنامه های انتقال دانشجو شرکت کرده اند. بنابراین می توانید از این قابلیت استفاده کرده و پس از گذراندن واحدهای تحصیلی خاص در قبرس، برای ادامه تحصیل به آمریکا، انگلستان و یا سایر کشورهای اروپایی مهاجرت کنید.

برای ورود به دانشگاه های قبرس نیازی به شرکت در آزمون ورودی یا آزمون خاصی نیست. برای تحصیل در قبرس مدرک زبان انگلیسی لازم نیست. پس از ورود به دانشگاه، مهارت زبان انگلیسی دانشجو مورد سنجش قرار می گیرد و در صورت نیاز، دوره های انگلیسی پیش نیاز تحصیل در نظر گرفته می شود. البته اگر مدرک زبان معتبر دارید بهتر است این مدرک را ارائه دهید.

همچنین در طول دوره تحصیل در قبرس، دانشجو تحت پوشش بیمه درمانی قرار می گیرد و تمامی دانشجویان بین المللی باید در طول تحصیل بیمه سلامت داشته باشند. همانطور که گفتیم قبرس شمالی بر اساس قوانین ترکیه اداره می شود. بنابراین ایرانیان برای ورود به قبرس شمالی نیازی به ویزای تحصیلی ندارند. لذا خانواده دانش آموز (والدین، همسر و فرزندان) می توانند در طول تحصیل وی را همراهی کنند.

شرایط تحصیل در قبرس

برای تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه های قبرس، بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر، مدارک و شرایط خاصی لازم است؛ اما به طور کلی دانش زبان انگلیسی و مدارک دانشگاهی مورد توجه است. ضمناً برای پذیرش در هر مقطعی باید گواهی پایان دوره قبلی را ارائه دهید. به عنوان مثال، برای اخذ پذیرش در دوره کارشناسی، متقاضی باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را ارائه دهد.

از آنجایی که دوره های پیش دانشگاهی در برخی رشته های فنی در سیستم آموزشی ایران تعریف نشده است، فارغ التحصیلان این رشته ها ملزم به گذراندن دوره کاردانی در ایران هستند و پس از دریافت گواهی مدرک از این دوره، می توانند برای اخذ ویزای ورود و تحصیل به قبرس اقدام کنند.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که دانستن زبان های ترکی و یونانی انتخاب رشته شما را محدود می کند، اما می توانید بدون این مهارت ها در قبرس تحصیل کنید و فقط به زبان انگلیسی ادامه دهید. برخی از دانشگاه های قبرس ارائه مدرک زبان انگلیسی را از الزامات پذیرش تحصیلی اعلام کرده اند اما به طور کلی دانشگاه های قبرس برای پذیرش نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند و دانشجویان را ملزم به حضور در دوره های زبان در صورت لزوم می کنند.

همانطور که اشاره کردیم برای تحصیل در دانشگاه های قبرس آزمون ورودی وجود ندارد، اما برخی از دانشگاه های ترکیه مستقر در جزیره برنامه هایی را برای اخذ کنکور طراحی کرده اند. پذیرش تحصیلی از این دانشگاه ها به دو صورت انجام می شود. مشارکت در پرداخت هزینه های کنکور یا شهریه. البته این موضوع به خصوص به دانشگاه های مناطق شمالی و ترکی قبرس مربوط می شود.

بهترین دانشگاه های قبرس کدامند؟

قبرس دارای 3 دانشگاه دولتی، 6 دانشگاه خصوصی و موسسات آموزشی بسیاری است. دانشگاه دولتی قبرس معروف ترین و قدیمی ترین دانشگاه دولتی این کشور است که در پایتخت نیکوزیا با دو پردیس واقع شده است. به غیر از این دانشگاه، سایر دانشگاه های مهم قبرس عبارتند از:

دانشگاه فردریک قبرس

دانشگاه اروپایی لفکادا

دانشگاه اروپایی قبرس

دانشگاه مدیترانه شرقی

دانشگاه گیرنه (Kairnia)

دانشگاه های آمریکا Girne

کالج اسکندر

دانشگاه نیکوزیا

دانشگاه صنعتی قبرس

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های قبرس

شرایط پذیرش برای دانشگاه های قبرس بسته به رشته و مقطع متفاوت است. توجه داشته باشید که پس از تهیه و تنظیم شرایط و مدارک پذیرش، این مدارک باید از طریق درخواست در سایت دانشگاه و یا مکاتبه با افسران درخواست دانشجوی بین المللی به دانشگاه ارسال شود و تمامی این مدارک و مدارک باید توسط مراجع آموزشی بررسی شود.

اگر شرایط لازم را داشته باشید، پذیرش اولیه تحصیلی به شما اعطا می شود. در صورت ناقص بودن مدارک و نیاز به پرداخت مبلغ دیگری جهت تکمیل ثبت نام، پس از پرداخت هزینه ها، ارسال کارت پرداخت و تکمیل مدارک، اصل نامه قبولی تحصیلی توسط دانشگاه مربوطه برای شما ارسال می شود.

لازم به ذکر است که شروع ترم در دانشگاه جزیره قبرس در ماه های بهمن و مهر می باشد. بنابراین حداقل شش ماه قبل از این تاریخ باید برای پذیرش و ویزای تحصیلی اقدام کنید.

در ادامه این صفحه از صفحه مهاجرت تحصیلی Let's Go Uni به بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های قبرس به تفکیک هر مقطع تحصیلی می پردازیم.

تحصیلات تکمیلی در قبرس

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های جزیره قبرس 4 سال می باشد که در این مدت 240 واحد باید تکمیل شود. بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل، مدارک خاصی برای پذیرش باید ارائه شود. به طور کلی ارائه ترجمه انگلیسی مدارک تحصیلی برای دوره های پیش دانشگاهی و دیپلم (کارشناسی و فوق لیسانس)، ارائه ترجمه مدارک شناسایی و اسکن پاسپورت و در برخی موارد برای ورود تحصیلی مدرک زبان الزامی است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در قبرس

در اکثر دانشگاه های قبرس دوره کارشناسی ارشد 2 سال به طول می انجامد. در طول این دوره تقریباً 90 تا 120 واحد باید تکمیل شود و در پایان دوره نیز پایان نامه ارائه شود. در حال حاضر معیارهای پذیرش در دانشگاه های قبرس بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوت است. با این حال، الزاماتی مانند توصیه نامه دانشگاهی، انگیزه نامه، ترجمه مدارک و ریز نمرات مدارک، مدارک دانشگاهی و لیسانس در بین دانشگاه هایی که برنامه های آموزشی در این سطح ارائه می دهند، رایج است. تحصیل در قبرس شمالی یورومای تسلط به زبان انگلیسی با اخذ مدرک زبان بین المللی به همراه نمره قابل قبول نیز بر وضعیت تحصیلی دانش آموز تأثیر مثبت دارد.
 
تحصیل در مقطع دکترا در قبرس

به طور کلی سیستم آموزشی قبرس در مقطع دکترا به دو قسمت مجزا تقسیم می شود و 3-8 سال طول می کشد. دوره ای که نیاز به ارائه پروژه دارد و دوره ای که در یک دوره به اوج خود می رسد. برای ورود به دوره اول باید از همان ابتدا پروپوزال، مصاحبه و تعیین استاد راهنما انجام دهید و در پایان دوره، دانشجو می تواند به عنوان دستیار در دانشگاه استخدام شود.

تحصیل پزشکی در قبرس

تاریخچه و شهرت بین المللی دانشگاه های قبرس در زمینه علوم پزشکی، افراد زیادی را که مایل به تحصیل پزشکی در قبرس هستند به خود جذب کرده است. طول دوره پزشکی در دانشگاه های قبرس 5-7 سال می باشد. پذیرش در این دوره ها مستلزم داشتن مدرک زبان انگلیسی درجه بالا (IELTS 6.5 و بالاتر)، آخرین مدرک تحصیلی عالی و ریز نمرات مدارک تحصیلی قبلی است.

بد نیست بدانید که میانگین هزینه تحصیل پزشکی در قبرس حدود 15 هزار دلار است.

تحصیل داروسازی در قبرس

برنامه های تحصیل داروسازی ارائه شده در دانشگاه های قبرس شامل مدرک 5 ساله کارشناسی و 6 ساله دکتری در این رشته تحصیلی می باشد. https://euromy.info/ رشته داروسازی در سه دانشگاه معروف این کشور یعنی دانشگاه نیکوزیا، دانشکده داروسازی دانشگاه بین المللی قبرس و دانشگاه مدیترانه شرقی ارائه می شود.

لازم به ذکر است ارائه نمرات مدرک زبان و معدل بالای مدرک پایانی ممکن است واجد شرایط بورسیه در این رشته باشد. هزینه آموزش داروساز در قبرس حدود 6 هزار دلار در سال است.

آموزش فیزیوتراپی در قبرس

فیزیوتراپی یکی از رشته های پرطرفدار در دانشگاه های قبرس است. برنامه تحصیلی در این زمینه در دانشگاه های قبرس به صورت دوره 4 ساله در مقطع کارشناسی با مدت زمان 8 هفته طراحی شده است. خبر خوب این است که بسیاری از دانشگاه های ارائه دهنده این رشته، برنامه های تبادل دانشجو را با سایر موسسات اروپایی ارائه می دهند.

شهریه فیزیوتراپی در قبرس که یکی از پردرآمدترین دوره های دانشگاهی محسوب می شود، حدود 8000 دلار است.

ویزای تحصیلی در قبرس چگونه است؟

ایرانیان برای تحصیل در Jariza قبرس شمالی نیازی به ویزا ندارند. اما دانشجویان پس از اخذ پذیرش و ورود به خاک کشور باید طی یک هفته پس از ورود به کشور مراحلی را طی کنند. طبق گفته اداره مهاجرت و آرشیو مدنی، در این روند، دانشجویان به طور رسمی در جزیره حاضر می شوند و تحصیل می کنند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، قسمت شمالی قبرس که تابع قوانین وزارت امور خارجه ترکیه است، نیازی به ویزا ندارد. اما برای ورود و تحصیل در قسمت جنوبی که تحت حکومت یونان است، ایرانیان باید ویزای تحصیلی دریافت کنند. برای اخذ ویزا در صورتی که متقاضی برای تحصیل تمام وقت رضایت داشته باشد می تواند حداقل سه ماه قبل از شروع دوره تحصیلی برای ویزای تحصیلی اقدام کند.

برای دریافت ویزای تحصیلی قبرس مدارک مختلفی از جمله ترجمه مدرک هویتی، سوابق تحصیلی و شغلی، کاور لتر و پاسپورت با حداقل 2 سال اعتبار مورد نیاز است و پس از اخذ ویزای تحصیلی، دانشجو می تواند برای ویزای همراه که همراه خود است نیز اقدام کند. این ویزا شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال دانشجو می شود، همچنین دانشجو در طول دوره تحصیلی می تواند برای خانواده و دوستان خود دعوت نامه ارسال کند که باید به هر یک از مدعوین مبلغ 300 پوند قبرس سپرده بانکی ارائه کند.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.