3 گام‌های ساده برای کارآمد یک استراتژی روستای فیلبند

۱۴,۶۴۵ بازديد

 

جاده ای که از غرب رامسر شروع می شود گردشگر را به سمت جواهرده راهنمایی می کند که این مسیر زیبایی های بی نظیری همچون دره و رودخانه های باصفای صفارود و شیب تند راه را به همراه دارد به تدریج که از میان کوه های مشجر عبور می کنید و در امتداد رودخانه صفارود با تغییر نوع پوشش گیاهی مواجه می شوید و کم کم از تراکم درختان کاسته می شود. جاهای دیدنی چمخاله بسیار زیبا و رویایی هستند که با سفر به این منطقه می توانید آن ها را از نزدیک ببینید و تجربه بی نظیری از سفر به چمخاله برای خود رقم بزنید. جنگل گیسوم، از زیباترین جنگل های ایران و جاهای دیدنی گیلان است. بازدید از چمخاله و گردش در آن، مستلزم اقامت در آن است، چرا که با یک روز گردش نمی توان به حد کافی از زیبایی های آن بهره مند شد. چمخاله در واقع یک منطقه بکر و زیبا است که با ساحل لنگرود فاصله کمی داشته و به عنوان یکی از محبوب ترین نقاط گردشگری استان گیلان شناخته می شود. اگر علاقه مند باشید که کمی اطلاعات تاریخی، گردشگری و عمومی خود را راجع به این خانه و ارباب آن بالا ببرید، کافی است که مقاله خانه امیر لطفی خان متعلق به کیست و چرا باید آن را ببینید؟ مثلا، برای سفر به گردنه حیران در فصل زمستان اولین ابزاری که باید برداری، زنجیر چرخه! اگر فصل برداشت کندوها بود حتما عسل این منطقه را تهیه کنید که هیچ کجای ایران چنین عسل خوشمزه و اورگانیکی پیدا نخواهید کرد. پس به هیچ وجه این مقاله هیجان انگیز در مورد معرفی گرنه حیران را از دست ندید!

موافقت نامههای بنیادی سازمان تجارت جهانی - شرکت بازرگانی فیروزه به همین خاطر، بهت پیشنهاد میکنم که در سفرت به گردنه حیران به هیچ وجه تله کابین این منطقه رو از دست ندی! نکته جالب درمورد این تله کابین، اینه که تمام لوازم مورد نیاز و تجهیزات برای راهاندازی اون از کشور اتریش وارد شده. جالبیش اینه که این جنگل انبوه به ایران تعلق نداره بلکه برای خاک کشور آذربایجان هست. تفاوتش با پیستهای کارتینگ در مناطق دیگه اینه که پر از پیچ و خمه! لازم نیست بگم که مسیر این پیست کارتینگ هم با جنگلهای سرسبز این منطقه احاطه شده. در بین تفریحات گردنه حیران، پیست کارتینگ هم پیدا میشه. استفاده کرد اما در تعطیلات و تابستان به دلیل تعداد بالای گردشگر ممکن است آب در طول روز قطع شود. در فصل تابستان گرما و رطوبت هوا در این شهر بهویژه در ناحیه جلگهای بالا میرود. برای کسانی که از گرما فراری هستن، سفر به این منطقه در تابستان و بهار میتونه جونشون رو زنده کنه! اگر تصمیم دارید روستای فیلبند مازندران را از نزدیک ببینید پیشنهاد میکنیم فصل بهار و تابستان به آنجا سفر کنید. اگر قصد خرید صنایع دستی را نیز دارید باید به روستای سنگچال که قبل از روستای فیلبند می باشد، مراجعه نمایید. اگر در طول سفر خود به چمخاله قصد دارید از پارک جنگلی توسکا دیدن کنید، باید از این پل چوبی گذر کنید. در اطراف این پل و مسیر دسترسی به پارک جنگلی نورپردازی هایی وجود دارد که منظره چشم نوازی در شب به آن می بخشد و نگاه هر بیننده ای را به خود محسور می کند.

هر دو گروه اخیر بیان شده در دوره سلسله قاجار به دلیل درگیری که در آن زمان میان نیاکان مازندرانی با اربابان و خانهای منطقه جویبار و اسرم به وجود آمد منجر به مرگ دشمنان گردید و مجبور به کوچ اجباری به سایرنقاط تبرستان تا آستراباد شدند. طبق گفته بومیان، ساکنین اصلی این شهر در اصل کرمانشاهی هستند که در سال های دور به دلیل آب و هوای مساعد و زمین های پربار چمخاله، به این منطقه مهاجرت کرده و در آن ساکن شده اند. مورد بعدی از مکان های دیدنی چمخاله، تالاب بین المللی امیرکلایه است که پیشنهاد می کنیم حتما از آن بازدید کنید. ایزدی با اشاره به اهمیت این قلعه تاریخی گفت: انجام برخی تمهیدات در ایام نوروز توسط همکاران صورت گرفت و در گام بعدی مقدمات لازم جهت واگذاری قلعه مارکوه به بخش خصوصی در دستور قرار میگیرد. تماشای پرندگان مهاجر بخش دیگری از جذابیتهای این دریاچه است که در برخی از ماههای سال شاهد آن خواهید بود. سد سقالکسار در ده کیلومتری جاده جیرده در مسیر رشت واقع شده است که از ساعات اولیه صبح تا ساعت 20 می توان از این دریاچه زیبا و منحصر به فرد دیدن نمود. این آبشار 9 متر ارتفاع دارد و آب آن به درون حوضچهای بسیار زیبا سرازیر میشود. طبق نظر کارشناسان ارتفاع این منطقه هیچ ربطی به وجود مه و ابر درون اون نداره، چون ارتفاع گردنه حیران از سطح دریا فقط ۱۵۰۰ متره! اما کارشناسان نظر مخالف دارن! آبشار سیاسرت از کوه های سماسوس سرچشمه می گیرد و از اواسط پاییز تا اواسط بهار بخاطر بارش های متعدد باران در منطقه، به پرآب ترین حالت خود می رسد اما از نظر گردشگران با توجه به شرایط آب و هوایی، بهترین زمان برای بازدید از آبشار سیاسرت در فصل بهار است.

همان طور که در طول مقاله اشاره شد، شهر چمخاله یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین شهرهای استان گیلان در شمال کشور است که به واسطه زیبایی ها و جاذبه هایی که دارد، سالانه گردشگران و مسافران زیادی به آن سفر می کنند. این امر موجب شد تا در طی مدت کوتاهی، چمخاله توسعه یابد و به یکی از شهرهای معروف ساحلی در شمال کشور تبدیل شود. منظره زیبا و آب وهوای دلپذیر گردنه حیران دست به دست هم دادن تا این مسیر پرپیچ و خم به یکی از زیباترین مسیرها تبدیل بشه. حالا که باهم از جاهای دیدنی چمخاله گذشتیم و با این شهر زیبا آشنا شدیم، نوبت آن است که برنامه سفر خود را نهایی کنیم. روی رودخانه نسارود دریاچه و سد خاکی با نام دریاچه و سد میجران ساخته شده که جزء جاهای دیدنی نزدیک به جنگل دالخانی به شمار میرود. بهار با طبیعت زیبایی که به همراه خود دارد این دریاچه را بیش از پیش برای حضور گردشگران و توریست ها آماده می کند. بهترین زمان سفر به این گردنه و این جاده رویایی فصل زیبای بهار است. درحالیکه در فصل سرد، مقاصد هیجانانگیز زیادی در انتظار شماست که فقط میتوانید در زمستان تجربه کنید، اصلا بیایید نگاهی به ترین مقاصد برای سفر یک روزه در زمستان بیندازیم. یکی از اصلی ترین دلایلی که موجب محبوبیت این شهر در میان گردشگران شده است، ساحل زیبای این شهر و قرار گرفتن عمده اراضی این شهر در کناره ساحل می باشد. از آنجایی که بخش بسیار زیادی از زمین های شهر چمخاله در کناره ساحل واقع شده است، موجب متمایز شدن این شهر از سایر شهرهای شمالی شده و بر جذابیت و زیبایی این شهر افزوده است. فعالیت اصلی مردم شهر چمخاله صیادی و کشاورزی است و بیشتر ساکنین از این طریق کسب درآمد می کنند.

اما هرچقدر که به پاییز نزدیک بشیم، سرمای آب وهوای این منطقه هم بیشتر میشه. در پاییز هم این دریاچه رؤیایی رنگ و بویی دیگر به خود میگیرد. این دریاچه در شمال شهر نوشهر واقع است و زیست بومی مناسب برای گیاهان خاص و جانوران است. از دیدنی ترین بخش های این جنگل می توان به دریاچه سد الیمالات اشاره کرد که فضایی زیبا دارد و امکان قایق سواری و تجربه لحظاتی لذت بخش را به شما می دهد. علاوه بر این، یکی از گیاهان شناخته شده ای که در نزدیکی این تالاب رشد می کند، گیاه پسته دریایی با کلاهکی به رنگ رنگ و دانه های کوچک است که به عنوان یکی از موثرترین و مفید ترین گیاهان دارویی شناخته می شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، استان گلستان همراه با جنگل های دیدنی خود و آبشارهای کوچک و بزرگ و چشمه سارهای فراوان طبیعت زیبا و مسحورکنندهای را خود جای داده است. در این پارک جنگلی همچنین امکانات رفاهی متعددی برای مسافران و گردشگران تعبیه شده است که از جمله آن ها می توان به آلاچیق ها، پارکینگ های اختصاصی، سرویس بهداشتی، مارکت و رستوران های محلی کوچک و… پارک جنگلی سی سنگان به جز شمشاد دارای گونه های نام آوری همچون بلوط می باشد که ارتفاع آنها به 10 متر نیز می رسد و زیستگاه انواع گونههای درختی، درختچهای خشبی و علفی و جانوری است.

بهترین زمان برای رفتن به آبشار بولا فصل بهار است که زیبایی آن به اوج خود می رسد. به دلیل سردی هوا در ارتفاعات دهکده مازیچال حتی در فصل تابستان، توصیه میشود لباس گرم و مناسب به همراه داشته باشید. این روستا در مجاورت دریای خزر قرار دارد و به دلیل عبور نی زار و یک رودخانه از آن، به مکانی بسیار زیبا و تماشایی تبدیل شده است. به همین دلیل، دارای منظره و چشم اندازی بسیار زیبا و رویایی می باشد. از اصلی ترین و مهم ترین جاذبه هایی که در این روستا به چشم می خورد، یک جاده ساحلی است که در میان رودخانه و دریا بوده و از میان شالیزارهایی سرسبز و زیبا عبور می کند و بر زیبایی روستای سلیم چاف چمخاله می افزاید. اگر اهل کویرنوردی هستید، این مطلب را درباره بهترین و معروف ترین کویرهای ایران با شهرت جهانی بخوانید. مردم بومی شهر چمخاله اصالتا اهل کرمانشاهی هستند و گویش لکی دارند. پل چوبی چمخاله نیز از جمله دیدنی ترین مکان های این شهر به شمار می آید که در میان طبیعتی بکر و جنگل های سرسبز قرار گرفته است. هنوز این نوع مختصات اکوی صدا برای معماران رمزگشایی نشده است که از چه فنونی برای اکو صدا استفاده میکردند و با کم ترین هزینه ممکن، صدا به یکسان در محوطه پخش میشود. حیران به چه معناست؟

نهتنها گردن حیران پر از زیباییه، بلکه مناطق دور و برش هم پر از مکانهای دیدنی هستن! گردنه حیران ارتباط بین آستارا و اردبیل رو ممکن میکنه، اما در اصل این منطقه جزو یکی از بهترین مکانهای دیدنی آستارا محسوب میشه. پارک جنگلی توسکا و پل چوبی چمخاله از جمله دیدنی ترین جاذبه های گردشگری چمخاله محسوب می شود. همیشه یکی از ثابت ترین تفریحات برای مسافران شمالی دیدن جنگل های بی نظیر و بکر آن است؛ اما باید بدانید پارک جنگلی گیسوم با هر آن چیزی که تا کنون دیده اید، متفاوت است. اگر پاسخ شما مثبته، باید بگیم به جای خوبی اومدید! از اونجایی که تعداد گردشگران گردنه حیران سال به سال افزایش پیدا میکنه، امکانات رفاهی این منطقه هم بهتر و بهتر میشن تا سفر خوبی رو برای گردشگران رقم بزنن. بازدید از روستا در نیمه دوم سال ایده خوبی نیست. با توجه به این تعداد، اسم قلعه هزار پله که به این بنای تاریخی نسبت دادهاند اصلا بیراه نیست و کاملا بهجاست. عکاسی از مناظر و خانه های روستایی نیز خاطره های شما از این روستای تاریخی را در قاب عکس ها ماندگار می کند. چرا که طبق روایت تاریخی بازار محلی دارای 60 واحد مغازه برای پاسخگویی به نیازهای مردم بوده است.

طبق آنچه که توسط اهالی قدیمی و محلی های گالشکلام روایت می شود، اهالی این منطقه از ساکنین منطقه دیلم بوده اند که در زمان های گذشته به منطقه گالشکلام مهاجرت کرده و در آن سکونت کرده اند. ساحل چمخاله، از قدیمی ترین سواحل دریای خزر است که قبل از انقلاب از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده و پلاژها و ویلاهای بسیار زیبایی در آن وجود داشته است. اما یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی که قصد دارند به جنگل دالخانی برسند، پیدا کردن مسیر دسترسی این جنگل زیبا است. فقط با چند دقیقه رانندگی وارد این بهشت زیبا خواهید شد. در اطراف هر آتشفشانی چند چشمه آبگرم پیدا میشود. در این زبان، هیر یا هر بهمعنای ابر و مه هست. زیپلاین یکی دیگه از تفریحات هیجانانگیز این منطقه هست که مخصوص بالا بردن آندرنالین خونه. از رویان به عنوان یکی از شهرها و نواحی طبرستان یاد شدهاست. آب و هوای روستای فیلبند در فصل گرم تابستانی به قدی لذت بهش و به یاد ماندنی می شود که حتی افرادی که در روستاهای اطراف زندگی می کنند به این روستا می آیند؛ اما در فصول سرد زمستانی هیجکس قصد ندارد در این روستا زندگی کند! تماشای حرکت ابرها از میان پاها و احاطه شدن در توده های ابر، لحظات به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم می زند. در فصل بهار و پاییز، در یک نیم روز ممکن است همه پدیدههای جوی از قبیل ابر، مه، باران، برف، تگرگ، رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی را بدون لکه ابری مشاهده کنید. روستای کوه پس در ۶ کیلومتری دیلمان در فصل بهار میزبان شقایقهای وحشی است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.