راهنمای نهایی مسجد امام اصفهان

۲۱,۰۱۰ بازديد

 

3D Jet Pilot چند مورد دیگر از کتیبههای مسجد شاه اصفهان را هم در محوطه مسجد میبنید که آثاری بینظیر از خطاطهای زمان صفویه مثل محمدصالحامامی یا عبدالباقیتبریزی هستند. در این مسجد دو کتیبه هم وجود دارند که به خط ثلث سفید و توسط محمدرضا امامی که جزو خطاطهای مشهور اصفهان است، نوشته شدهاند. ↑ «طلای سفید اصفهان». سرامیک کف کلیه ی قسمت ها در رنگ های سفید و آبی و به صورت تزیین، سینگل، دم گیری راهرو ورودی حمام از این نمونه است. امروزه این بخش از کاخ به عنوان زیباترین قسمت ساختمان شناخته میشود. ↑ تاریخ یزد جعفربن محمدبن حسن جعفری؛ به کوشش ایرج افشار نشر: تهران:انجمن آثار ملی، ۱۳۵۳. ↑ "Isfahan Climate - IRAN TRAVEL, TRIP TO IRAN". ↑ «وبگاه فرهنگسرا». بایگانیشده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۰۹. باستانشناسان میگویند که ساختمان اصلی بنای مسجد شعیا مربوط به زمان پیش از اسلام بوده و مناره و قسمتهای دیگر مسجد در زمان حکومت سلسله سلجوقیان ساخته شده است. به گزارش اقتصادآنلاین، آتشکده ی بهرام یزد یا همان آتشکده ورهرام یزد، یکی از اماکن مربوط به زرتشتیان، شامل ساختمان و باغ مشجری است که در قرون اخیر ساخته شده است. بخش زنانه یا حلقه مردگان زن در نوار دایره میانی که بعد از قسمت مردها قرار دارد. به منظور تزیین میدان بزرگ، در سال ۱۰۲۵ هجری قمری، در حالی که هنوز کار پی ریزی قسمت های دیگر مسجد ادامه داشت، سردر نفیس کاشی کاری معرق، برای درب ساختمان این مسجد، بنا نهاده شد. به استناد کتیبه کاشى معرق سر در که به خط ثلث علیرضا عباسى است، نخستین بخش بنا یعنى ورودی اصلى در تاریخ ۱۰۲۵ق/۱۶۱۶م احداث شد اما بنا بر کتیبه ایوان غربى که به خط محمدرضا امامى است، تکمیل بنای داخلى مسجد تا ۱۰۴۰ق/۱۶۳۰م ادامه یافت و با نصب ازارههای مرمرین آن در حدود سال ۱۰۴۷ق/۱۶۳۷م در زمان شاه صفى خاتمه پذیرفت.

ورودی بنا دارای بدنه ای بسیار کشیده است و عناوین شاهرخ تیموری و میرزا جهانشاه با خط نسخ بر روی آن نوشته شده است. در آثار تاریخی آمده که شاه عباس این مسجد را ساخت تا ثواب آن به روح جد بزرگش یعنی شاه طهماسب برسد. کتیبه سردر مسجد به خط ثلث علیرضا عباسی، نگاشته شده و حاکی از آن است که شاه عباس این مسجد جامع را از مال خالص خود بنا کرده و ثواب آن را به روح جد اعظم خود، «شاه طهماسب» اهدا نموده است. در مسجد امام اصفهان چند کتیبه وجود دارد که یکی از آنها که در کنار سردر مسجد جای گرفته؛ به خط ثلث |«علیرضاعباسی» و در تاریخ 1025 و دیگری به خط «محمدرضا امامی» ساخته شدند. سردر و کتیبه مسجد جزو مهمترین و مشهورترین بخشهای آن هستند. وقتی به مسجد بروید خبری از این دو نیست چون به دلیل عریض کردن خیابان طالقانی، امکان آسیب به این بخشهای مسجد وجود داشت و برای همین آنها را به کاخ چهل ستون انتقال دادند. سپس می توان اشاره کرد که در چند بنا از دوره تیموری دو حیاط کوچک در دو سوی بنا طراحی و ساخته شده بود مانند مسجد جامع زیارتگاه که ممکن است این بناها نیز در طراحی این مسجد مورد توجه قرار گرفته باشند زیرا آشکار است که برخی معماران دوره صفویه با بناهای مهم دوره تیموری آشنایی داشتند و در طراحی بعضی ساختمان ها از طرح آنها الهام می گرفتند. یکی از ویژگی های مهم طرح این مسجد که به نظر می رسد برای نخستین مرتبه به شکل بارز مورد توجه قرار گرفت حل کردن اختلاف زاویه بین محور قبله و محور میدان در فضای ورودی و به صورتی است که یک سمت فضای ورودی که به سوی میدان است با بدنه میدان هماهنگ است و سوی دیگر فضای ورودی که به حیاط منتهی می شود با محور قبله و نماهای داخل حیاط هماهنگ شده است و اعوجاج محور با الحاق فضایی با نقشه مثلث شکل در انتهای ایوان و چرخش دالان های واقع در دو سوی این ایوان صورت گرفته است.

در ساخت مسجد شاه اصفهان برای هر مناره یک گلدسته هم در نظر گرفته شده است اما در آن زمان به دلیل مشرف بودن منارههای بلند به حرم سرای سلطانی، فقط از منارههای کوچک اذان گفته میشد. البته موقعیت این فضا در این مسجد به گونه ای است که با توجه به هوای گرم و خشک اصفهان و طولانی بودن مسیر این فضا تا صحن مسجد امکان آلوده و نجس شدن کف حیاط وجود نداشته است اما ساخت سرویس های بهداشتی در بعضی از مساجد جامع بعدی با دقت کافی صورت نگرفته است و در برخی از آنها فاصله بین این فضا و حیاط بسیار کوتاه طراحی شده است. در واقع در این مسجد به دلیل عقاید مختلف مذهبی، وجود چندین پیش نماز و زیاد بودن تعداد نماز گزارها، دو محراب ساختهاند. در دو زاویه جنوب غربی و جنوب شرقی، دو مدرسه به طور قرینه قرار دارد که مدرسه زاویه جنوب شرقی، که حجره هایی نیز برای سکونت طلاب دارد، مدرسه ناصری و مدرسه زاویه جنوب غربی را سلیمانیه نامیدند. در مدرسه جنوب غربی مسجد، قطعه سنگ ساده ای به شکل شاخص، در محل معینی تعبیه شده است که ظهر حقیقی اصفهان را در چهار فصل سال نشان می دهد و محاسبه آن را شیخ بهائی دانشمند، فقیه و ریاضیدان معروف عهد شاه عباس، انجام داده است. درباره خاستگاه و علت ساخت دو حیاط با طاق نماهایی در اطراف آن در دو سوی شبستان اصلی اطلاعات روشن و کاملی وجود ندارد اما با توجه به اطلاعات موجود می توان دو فرضیه مطرح کرد؛ نخست می توان به حیاط واقع در جبهه شرقی مسجد عتیق اصفهان اشاره کرد که به عنوان مدرسه مورد توجه و استفاده قرار داشته است و چون در دسترس بوده ممکن است مورد اقتباس قرار گرفته باشد. منبع عکس: اینستاگرام آکواریوم اصفهان..عکاس: ناشناساز امکانات آکواریوم اصفهان میتوان به استودیوی عکس آکواریوم اصفهان، کافیشاپ (در قسمت ورودی اصلی آکواریوم با طراحی زیبا و دریایی و میز و صندلیهای بسیار و امکان سرو انواع نوشیدنیهای گرم و سرد، میانوعده و غیره)، فروشگاه هدایا و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

نوآوری دیگری که به نظر می رسد برای نخستین مرتبه در این بنا به شکل خاص مورد توه قرار گرفت، طراحی و ساخت سرویس های بهداشتی در گوشه ای از مسجد است که دسترسی به آن از طریق هشتی و دالان طولانی تر واقع در جبهه شرقی مسجد ممکن است. محله ای که دیگر فاصله چندانی با شهر اصفهان ندارد، اما خیابان حکیم نظام و نظر شما را مستقیماً به آنجا می رساند و به گونه ای در بافت شهر ادغام شده است که تصور مسافت نسبت به آن روزها دشوار است. بذرهای استفاده شده در باغ گل کرمانشاه ازنوع مرغوب هلندی هستند و همین امر سبب شده است تا ظاهر و مقاومت بهتری نسبت به تنشهای محیطی داشته باشند. معماری مسجد دشتی بسیار ساده بوده و این بنا به صورت مربعی ساخته شده است. این مسجد یکی از شاهکار های قرن یازدهم هجری قمری و مهمترین مسجد دوره صفویه در شهر اصفهان است که هم به لحاظ عظمت معماری و هم کثرت تزیینات، حائز اهمیت می باشد. تنها انتقاد مخالفى که براى ساختمان این پل مىشود کرد و آن از تصویر هم نمایان است آنکه، پل مزبور در مقابل جریان ضعیف و باریک زنده رود در بیشتر فصول سال بیش از، انداغزه جنبه ظرافت دارد.

اصفهان شهری است که بارها و بارها شما را فرا میخواند تا در آن در کنار عزیزانتان خاطرهسازی کنید. شهرسازها در تلاش هستند فضای شهری پویا و زیبایی خلق کنند که به قلب تپنده فرهنگ و مشارکت در اصفهان بدل شده و به خوبی نقش آستانه دولتخانه صفوی را بازی کند. علاوه بر این در زمان حکومت مسعود میرزا ظلالسلطان که در واقع پسر بزرگ ناصر الدین شاه است بالغ بر 50 بنای تاریخی و باغ و آثار ارزشمند به دستور او ویران شدند تا میزان نفوذ و قدرت خود بر اصفهان را به همگان نشان دهد. چنان که از مآخذ برمىآید، بنای آن در سومین مرحله از اجرای طرح میدان نقشجهان به فرمان شاه عباس بزرگ (۹۹۶-۱۰۳۸ ق/ ۱۵۸۸-۱۶۲۹م) آغاز گردیده و در دوره شاهصفى (۱۰۳۸-۱۰۵۲ق/ ۱۶۲۹-۱۶۴۲م) به پایان رسیده است. طرح بنا چهار ایوانی یا گنبد خانه است و طرحی است که از دوره سلجوقی به عنوان الگوی کامل مسجد ایرانی شکل گرفت و تا انتهای دوره قاجار باقی ماند. ???? مسجد شاه اصفهان در تاریخ 15 دی 1310 و با شماره ثبت 107 در لیست آثار ملی ایران و در سال 1979 هم در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. مسجد امام اصفهان، در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گونه ای قصد ثبت یک یادگاری داشته اند و یا می خواستند تا جا گذاری صحیح سنگ ها را انجام دهند و به به یاد داشته باشند تا با نظم کامل، این امر صورت گیرد. با این حال اگر شیفته سازههای تاریخی هستید، بازدید از این مساجد را از یاد نبرید. اگر عاشق تاریخ معماری هستید، حتماً این مسجد از گزینههای انتخابی شماست. اگر سری به این مسجد بزنید، متوجه ریزهکاری و جذابیتهای معماری این بنا میشوید. تا پیش از دوره صفویه، باغی به نام نقش جهان وجود داشته است. در این زمان در اطراف این محل که قبلا باغی بزرگ و آباد بود و به باغ نقش جهان شهرت داشت دو میدان وجود داشت که به میدان عتیق و میدان شاه شهرت داشت و از آن برای خرید و فروش استفاده می شد. قطعات بزرگ سنگ های مرمر یکپارچه و سنگاب های نفیس، مخصوصا سنگاب نفیس شبستان غربی گنبد بزرگ ، از دیدنی های جالب این مسجد بی نظیر می باشد. از این گونه می توان به وجود دو گنبد در پشت دو ایوان واقع در امتداد محور در امتداد محور فرعی مسجد (محور عمود بر امتداد محور قبله) و دو منار در دو سوی ایوان شبستان قبله (همراه با دو منار در دو سوی پیش طاق ورودی) اشاره کرد که از خصوصیاتی است که پیشتر در طراحی و ساخت مسجد جامع سمرقند (مشهور به مسجد جامع بی بی خانم) به کار رفته است. شبستان شرقی این مسجد، بزرگتر، اما ساده و بی تزیین است، در حالی که شبستان غربی کوچکتر بوده اما تزییناتی با کاشی های خشت هفت رنگ دارد و محراب آن نیز از زیباترین محراب های مساجد اصفهان است. پوشیده شدن تمام سطح های درونی و بیرونی مسجد با کاشی به ویژه با کاشی هفت رنگ یا خشتی را می توان پدیده ای به شمار آورد که تجربه هایی کمابیش مشابه با آن در دوره تیموری صورت گرفته بود و در دوره صفویه به ویژگی بسیاری از بناهای مذهبی تبدیل شد.

این مسجد در مجموع یک گنبد، چهار مناره، دو شبستان در دو سمت متفاوت و هفت سنگاب دارد. 4 در اصلی، 2 چهل ستون، 2 شبستان بزرگ، 1 گنبد، 3 ایوان و 45 حجره؛ مسجد سید اصفهان را تشکیل میدهند. مسجد سید با مساحت 8075 متر مربع؛ بزرگترین مسجد اصفهان بوده و در زمان قاجار ساخته شده است. تونل آکواریوم این مجموعه، ۳۵ متر طول و گنجایش ۵/۱ میلیون لیتر آب را دارد و جزء بخشهای هیجانانگیز و جذاب مجموعه محسوب میشود که برای بسیاری از بازدیدکنندگان به خصوص کودکان، جذابیت زیادی خواهد داشت. در ادامه به معرفی بخشهای مختلف این مجموعه خواهم پرداخت. ۲- تهیه لایحه قانونی بازنشستگی افسران شهربانی کل کشورکه پس ازتصویب به موقع اجرا گذارده شده وبموجب آن تاکنون ۱۱۶ نفربازنشسته شدهاند ورسیدگی به پرونده بقیه ادامه دارد. در حرم حضرت معصومه به عنوان یکی از معروف ترین مساجد ایران علاوه بر این بانوی ارزشمند، برخی از پادشاهان صفوی از جمله شاه سلیمان، شاه سلطان حسین، شاه صفی و شاه عباس دوم نیز دفن شدهاند. ایوان کاخ عالی قاپو محل تماشای مسابقات و مراسم داخل باغ نقش جهان در عهد صفویان، توسط پادشاهان نیز بوده است. به علاوه چندین چشمه و غار نیز در این کوه وجود دارد.

در واقع این مسجد، نسخه مرمتشده مسجدی است که در قرن 8 هجری بنا شد و در زمان صفویه به جز مخروبههایی از آن چیزی باقی نمانده بود. بازار خان 274 متر طول دارد و ارتفاع آن بین 4 تا 6 متر متغیر است. در تقاطع اضلاع این برج مربعی شکل یک ستون آجری برافراشته شده که ارتفاع آن به ۳ متر میرسد. مسجد حکیم مساحتی حدود 8 هزار متر مربعی دارد و مصالح آن از نوع آجر هستند. آجر از مصالح اصلی بهکار رفته شده در مسجد شعیا اصفهان بوده و معماری آن نیز به سبک سلجوقی است. ۶- شروع به تعلیم خلبانان ایرانی تحت نظردونفرمتخصص که اخیرا بادوفروند هواپیمابایران واردوطیارات مزبورنیزدرمبارزه باملخ دریایی شرکت خواهندنمود. مسجد امام اصفهان که در ضلع جنوبی میدان امام قرار دارد، در سال ۱۰۲۰ هجری، به فرمان شاه عباس اول، در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع به ساخت شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسیده است. قلعه باستانی بمپور ــ در شهر بمپور مرکز تاریخی بلوچستان، قلعه بزرگ و قدیمی وجود دارد، که به آن قلعه بمپور می گویند، و مهمترین مکان تاریخی و باستانی بلوچستان ایران است. هر ساله توریستهای زیادی به اصفهان میروند تا این مسجد تاریخی را که با نامهای مسجد امام اصفهان، مسجد جامع عباسی یا مسجد سلطانی شهر دارد، از نزدیک ببینند. بازدید از مسجد امام اصفهان در همه روزهای هفته به جزو روزهای جمعه، سوگواری یا اعتکاف امکانپذیر است. بازدید از مسجد شاه اصفهان در تمام روزهای سال به جز روزهای جمعه، روزهای اعتکاف و روزهای عزاداری امکانپذیر است. این کلیسا در دوران پادشاهی شاه عباس دوم ساخته شد و امروزه به یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان تبدیل شده است.

همزمان اداره باستان شناسی از معماران و زبردستان ایرانی و ایتالیایی کمک خواست تا تزیینات زیبایی را که در زیر گچکاری های دوران قاجاریه مدفون شده است زنده کنند. از جمله طرح های مهم در این هنر می توان به ختایی و اسلیمی اشاره نمود. برای سفر به اصفهان و بازدید از معروفترین مسجدهایش که نمونه عالی از تاریخ و هنر معماری اصفهان هستند، همسفر ما شوید. ما در مجله گردشگری یوتراوز در خدمت شما هستیم تا تمام آنچه را باید در مورد مسجد شاه بدانید، به شما بگوییم. کلیسای وانک مشهورتر از کلیسای بیت اللحم است و در واقع می توان این کلیسا را مهمترین کلیسای شهر اصفهان دانست که یکی از مراکز اصلی گردشگری در این شهر است، درون این کلیسا نیز فضایی فوق العاده آرام به همراه نقاشی های بسیار زیبا وجود دارد که می توانید از آنها دیدن کنید. با آنکه بعد از دوره صفویه به تزیینات آن لطمات جبران ناپذیری وارد شده است، با وجود این، هنوز شاهکارهایی از گچبری ها و نقاشی های عهد صفویه را در بردارد و تماشاکنندگان را به تحسین و تمجید وا می دارد. در دوره صفویه ارامنه حق داشتند تا میدانى که اول پل احداث شده بود جمع شوند و مالالتجاره و صنایع خویش را با صنعتگران اصفهانى تبدیل نمایند و حق نداشتند از این پل عبور کرده داخل شهر شوند در جل این پل مجسمه رضا شاه کبیر بر روى ستونى بارتفاع 5 متر دیده مىشود که اسبى سوار و به طرف شما متوجه است اطراف این مجمسه فعلاً میدان 24 اسفند و با میدان مجسمه نامیده مىشود. از آنجا که این مسجد بر اساس 4 جهت جغرافیایی بنا شده و مشکل محور قبله داشت، معماران تصمیم گرفتند تا 2 مناره بلند با ارتفاع 48 متر در سردر اصلی و دو مناره کوچکتر با ارتفاع 42 متر در پشت این منارهها بسازند تا مشکل به وجود آمده در ساخت و طراحی مسجد را از بین ببرند.

بادگیر عمارت با ارتفاع 33.8 متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است و در اواخر دوره افشاریه توسط محمدتقی خان بافقی (معروف به خان بزرگ) احداث شد. مسجد شاه یکی از بزرگترین مسجدهای اصفهان است و آن را با نام مسجد بزرگ عباسی (Abbasi Great Mosque) هم میشناسند. در این مسجد علاوه بر کاشیکاریها، تزیینات زیادی روی بخشهای مختلف مسجد صورت گرفته که در دوره جانشینان شاه عباس اول، کار روی تزئینات هم به اتمام رسید. به همین دلیل آنها از کاشیهای کوچکی استفاده کردند تا در بخشهای داخلی مسجد شکلهای مختلف و رنگارنگی را به وجود آورند. این کتیبهها را میتوانید روی کاشیهای خشتی هفترنگ در مسجد شاه اصفهان ببینید که نمایی بسیار زیبا به آنها میبخشند. پس از بن بست فاضلی باید به سمت خیابان خلقی برانید و بعد هم مسیرهای شما شامل خیابان پشت مسجد امام و خیابان شهید عمرانی میشود تا بتوانید خود را به مسجد شاه برسانید. می توانید بعد از گذر از میدان و بازار خان و تماشای مشاغل قدیمی که هنوز هم در این بازار رونق دارد لختی در حمام خان استراحت کنید و از منوی رستوران که مشتمل برانواع غذاهای ایرانی و یزدی هست تناول کنید. مجتمع تجاری نگین یکی از مراکز خرید نسبتا قدیمی در شهر اصفهان است. این بنا به عنوان یکی از زیباترین و مهم ترین بنای قدیمی شناخته می شود، که با استفاده از سبک معماری خاصی طراحی و ساخته شده است. اکثر مسجدهای معروف اصفهان به ثبت جهانی رسیدهاند و کاملا شناخته شده و معروف هستند. این مسجد شاهکاری جاویدان از معماری، کاشیکاری و حجاری ایران در قرن یازدهم هجری است و آخرین تاریخ های ثبت شده در مسجد، سال ۱۰۷۷ هجری قمری یعنی آخرین سال سلطنت شاه عباس دوم و ۱۰۷۸ هجری یعنی اولین سال سلطنت شاه سلیمان و نیز سال ۱۰۹۵ هجری قمری است که معلوم می شود اتمام تزیینات و الحاقات مسجد، در دوره جانشینان شاه عباس اول انجام پذیرفته است.

کاخ چهلستون اصفهان، نامی آشنا برای مردم ایران است که زبانزد عام بوده و حتی فرا تر از مرز های کشور نیز پیش رفته است. اگر با خرید بلیط هواپیما، سفر هوایی به اصفهان را انتخاب کردهاید؛ برای رفتن به مسجد شاه باید از فرودگاه وارد بزرگراه شهید اردستانی شوید و مسیرتان را در پیش بگیرید تا به بزرگراه آقابابایی برسید. رفتن به این مسجد یعنی بازدید از زیباترین اثر معماری پس از اسلام! شیوه ساخت چهار باغ عباسی به این صورت است که باغ را در اطراف یک خیابان اصلی ساختهاند و معابر فرعی باعث ایجاد چهار بخش دیگر شدهاست. در خیابان حسنآباد به راه خود ادامه داده و بعد وارد خیابان نور شوید. بعد از ورود به این بزرگراه باید به مسیرتان تا بزرگراه همت ادامه داده و سپس با رسیدن به پل غدیر به سمت خیابان سلمان فارسی بپیچید. پله های کاخ عالی قاپو یکی از جذاب ترین و جالب ترین بخش های آن است که از همان ابتدای ورود معماری منحصر به فرد آن نظر افراد را به خود جلب می نماید. مسجد شاه اصفهان، مسجدی تاریخی در دل میدان نقشجهان است که با معماری باشکوهاش، توانسته نظر بسیاری از توریستها و گردشگران را به خود جلب کند. چند نوآوری در طراحی و ساخت این مسجد بکار رفته است که به نظر می رسد برخی از آنها در گذشته به صورت محدود تجربه شده بود. برایتان جذاب است و برخی جاهای آن واقعاً نظر شما را به خودش جلب می کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.