سرمایه گذاری در بازار آهن چه سود و زیان مالی دارد؟

۱۰,۴۸۲ بازديد


سرمایه گذاری در بازار آهن یکی از بهترین راه ها برای حفاظت از دارایی های کشور است. در ایران چند سالی است که رشد تورم مهار شده است. در این شرایط همه سعی می کنند با تبدیل پول خود به دلار، طلا، مسکن، زمین و ... ارزش سرمایه گذاری خود را حفظ کنند. در این میان برخی افراد باهوش نیز بازار قطعات فولادی را انتخاب می کنند.

شکی نیست که بازار آهن پربازده است و باعث افزایش سرمایه و حمایت از دارایی ها می شود. اما سرمایه گذاری در این بازار نیز مانند هر بازار دیگری ریسک ها و قوانین خاص خود را دارد. اگر کسی در این بازار سرمایه گذاری کند بدون اینکه بداند و به یاد داشته باشد چه کاری باید انجام دهد، نه تنها سودی نخواهد داشت. اما از دست دادن ملک اصلی نیز آسان است.

اگر به فکر سرمایه گذاری روی اتو بوده اید، قطعا به ایده خوبی رسیده اید. با این حال، توصیه می کنیم که وقت خود را صرف کنید. حتما تمام جنبه های بازار، ریسک ها، چالش ها و غیره را در نظر بگیرید تا در آب نمانید. ما سعی خواهیم کرد هر آنچه را که قبل از سرمایه گذاری در این بازار باید بدانید را مرور کنیم. قبل از اینکه به توسعه این بازار در سال 1401 بپردازیم، با نگاهی اجمالی بهتر شروع می کنیم.

سال 1401; بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار آهن

سال 1401 یکی از پرتلاطم ترین سال های مالی بود. به خصوص در نیمه دوم سال افزایش تورم به حدی رسید که حتی بسیاری از تحلیلگران اقتصادی را متعجب کرد. در این سال قیمت ارز در سطح بسیار بالایی رشد کرد و از آنجایی که این شاخص بر قیمت تمام کالاهای اساسی و مصرفی تاثیرگذار است، همه بازارهای مالی هیجان‌زده شدند. از جمله این بازارها بازار آهن بود. این بازار به دلایل مختلف بیش از سایر بازارها تحت تاثیر نرخ ارز و دلار است. به محض اینکه دلار رفتار کاهشی یا افزایشی از خود نشان دهد، نرخ تمامی سهام فولاد نیز دچار نوسان می شود.

بدین ترتیب در نیمه دوم سال 1401 که نرخ دلار افزایش یافت و آهن بسیار بالا بود، فعالان این حوزه بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار فولاد را در اختیار فعالان این حوزه قرار می دهند. کسانی که به ویژه در سال 1401 در این بازار سرمایه گذاری کردند، سودهای کلانی به دست آوردند.

مقایسه بازده سرمایه گذاری در آهن با سایر بازارهای مالی

همانطور که اشاره کردیم در سال 1401 تمامی بازارهای مالی رکوردهای تاریخی را ثبت کردند. در سه ماهه دوم سال جاری، بازار آهن نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شد. مثلا، در مارس 1401 قیمت عدل های فولادی در مقایسه با مارس 1400 حدود 15200 تومان افزایش یافت. یک پیشرفت شگفت انگیز برابر با 93٪. به همین ترتیب، بخش‌های دیگر، مانند شایعات، رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند. قیمت رشته فرنگی نسبت به پایان سال 1400 با حدود 9800 تومان افزایش تقریبا 55 درصدی را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر، بازارهای مالی دیگر مانند طلا، مسکن و خودرو نیز مطمئناً کاهشی ندارند. سکه و طلا بیشترین سود را دارند. ارزش هر سکه بهار آزادی از ابتدا تا پایان سال 1401 حدود 142 درصد سود داشته است. پس از آن، هر طلا در سال گذشته با افزایش 113 درصدی در رده دوم پر سودترین بازارهای مالی قرار گرفت. دلار، دلیل اصلی افزایش، از ابتدای سال 1401 تا پایان سال بیش از 85 درصد افزایش یافت. پس از آن، بازار سهام 42 درصد و املاک و مستغلات 37 درصد در رده پایین بازارهای مالی از نظر سود رشد کردند.

آیا سرمایه گذاری در بازار فلزات سودآور است؟

طبق آمار 1401 سرمایه گذاری در بازار فلزات نسبت به بازارهای مالی عمده بازدهی قابل توجهی داشته است. ناگفته نماند که این مشکل در سال های اخیر تکرار شده و کارآمدی این بازار بر همگان ثابت شده است. به عنوان مثال در سال 1400 سودآوری بازار پشت به 23.5 درصد رسید. اگر این بازگشت را با بازدهی سایر بازارها مانند سکه و دلار در سال 1400 مقایسه کنید، این مشکل بیشتر مشخص می شود. این به این دلیل است که سکه امسال فقط 0.4 درصد و دلار 8 درصد افزایش یافته است.

بنابراین همیشه توصیه می شود تمام دارایی های خود را در یک سبد سرمایه گذاری نکنید تا بتوانید در این بازار در کنار دلار، طلا و ... حساب باز کنید. به خصوص که اتو کالای مصرفی است و به هر حال مشتری دارد. این دوره ها فقط برای صنعت ساختمان نیستند. همچنین در بسیاری از صنایع دیگر مانند خودروسازی و کشتی سازی نیز استفاده می شود. البته قبل از ورود به این بازار باید نکات مهمی را که در ادامه به آنها اشاره می کنم در نظر داشته باشید.

مهم ترین نکاتی که در سرمایه گذاری روی اتو باید در نظر بگیرید

قیمت قطعات فولادی با توجه به وزن آنها محاسبه می شود. بنابراین، خریدهای تناژ کوچک نیز نیازمند بودجه بالایی هستند. در نتیجه ورود با سرمایه کمتر به این بازار چندان منطقی و عملی به نظر نمی رسد.

از طرفی سرمایه گذاری بیشتر در این بازار با ریسک بیشتری همراه است. زیرا سود و زیان بیشتری خواهد گرفت. بنابراین، شما باید همه جوانب را در نظر بگیرید و قبل از اقدام، بهترین اقدام را انجام دهید. در ادامه، مهم ترین عواملی را که باید در نظر بگیرید، بررسی می کنیم.

یاد بگیرید که روند قیمت را پیش بینی کنید

همانطور که می دانید قیمت ها در این بازار نیز مانند بازار طلا و دلار به صورت روزانه اعلام می شود. علاوه بر این، قیمت ها به شدت تحت تاثیر نرخ دلار، مسائل سیاسی و اقتصادی کشور و ... است. به همین دلیل دامنه نوسانات قیمت در این بازار زیاد است. به قدری که بسیاری از افراد بی تجربه تعجب می کنند که آیا قیمت وسایل قابل پیش بینی است یا خیر. یا اینکه می توان قیمت سایر پروفیل های فولادی را تخمین زد؟

با این حال، پیش بینی روند بازار کار آسانی نیست. به ویژه با توجه به شرایط پیچیده و بحرانی اقتصادی کشور در سال های اخیر که به دلیل تحریم ها تحت فشار زیادی قرار گرفته است. با این حال، برای یافتن بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار آهن، باید بتوانید شرایط بازار را تا حدودی پیش بینی کنید. به همین دلیل باید مهم ترین عوامل موثر بر قیمت این قطعات یدکی را بشناسید.

عوامل موثر بر قیمت قطعات فولادی را بشناسید

هنگام تعیین نرخ روزانه قطعات فولادی عوامل زیادی در نظر گرفته می شود. برخی از این عوامل تأثیر عمده ای دارند و برخی دیگر می توانند به طور غیرمستقیم اقدام قیمت را تغییر دهند. طبیعی است که برای سرمایه گذاری در آهن باید تمامی این عوامل را زیر نظر داشته باشید که در زیر به مهمترین آنها اشاره می شود:

نرخ ارز: قیمت دلار رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد. کوچکترین نوسان در نرخ ارز این بازار را متلاطم می کند. زیرا هر دو بازار مهم اقتصادی هستند. از سوی دیگر، این بخش ها عمده ترین کالاهای وارداتی و صادراتی هستند. این امر بازار را نسبت به نوسانات نرخ ارز حساس تر می کند.

قیمت طلا: اجزای فلزی مانند طلا فلزات گرانبها محسوب می شوند. بنابراین طبیعی است که قیمت جهانی یا محلی سکه و طلا رابطه مستقیمی با این مقادیر زمانی داشته باشد.

شاخص های جهانی: برای سرمایه گذاری مطمئن باید بازار جهانی را نیز رصد کنید. شاخص جهانی فولاد عمدتاً توسط ارزش صادرات کشورهای تامین کننده کلیدی مانند چین تعیین می شود. بنابراین تحولات کوچک سیاسی، اقتصادی و یا غیره در این کشورها منجر به تغییرات بزرگی در قیمت های جهانی خواهد شد. از سوی دیگر حجم عرضه و تقاضای جهانی نیز می تواند این شاخص را تغییر دهد.

جالب اینجاست که شاخص داخلی ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان فولاد می تواند بر قیمت جهانی فولاد تاثیر بگذارد. اما این رابطه دو طرفه است. این بدان معناست که نرخ داخلی متاثر از نرخ جهانی است. زیرا بخشی از مواد اولیه و نیاز داخلی کشور نیز از طریق واردات در این قسمت تامین می شود.

رویدادهای اقتصادی و سیاسی روز

تحولات سیاسی یا اقتصادی در هر نقطه از جهان می تواند به طور غیرمستقیم بر قیمت های بازار فولاد تاثیر بگذارد. به خصوص اگر ایران یا کشورهای تامین کننده درگیر این مسائل باشند این نتیجه بیشتر نمایان می شود. بنابراین برای کار و سرمایه گذاری در بازار فلزات باید به اخبار داخلی و خارجی توجه کرد. به خصوص اگر متوجه علامت کوچکی در مورد تفاوت ایران و سایر کشورها شدید، حتما بیشتر هزینه کنید.

بپرسید و پیشنهاد دهید

یکی از عوامل اصلی که می تواند قیمت یک محصول را تغییر دهد میزان عرضه و تقاضا است. این عامل بر قیمت تمام شده پروفیل های فولادی تاثیر می گذارد. البته فعالیت در این بازار به سرمایه گذاری بیشتری نسبت به بازار طلا و دلار نیاز دارد، بنابراین به ندرت شاهد افزایش ناگهانی تقاضا هستیم. با این حال، برای تعیین بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار سنگ آهن، باید عرضه و تقاضا را پیش بینی کرد.

به عنوان مثال، باید بدانید که در ماه های سرد سال معمولا شاهد رکوردهای نسبی در بازار هستیم. بنابراین خرید در نیمه دوم سال و فروش در نیمه اول سال با ریسک کمتری به نظر می رسد. البته ناگفته نماند که این قانون بسته به وضعیت اقتصادی کشور قابل نقض است. همانطور که در نیمه دوم 1401 م

سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت؟

سرمایه گذاری در سنگ آهن برای کوتاه مدت و بلندمدت امکان پذیر است. هر کدام از این نوع سرمایه گذاری ها مزایا و معایب خود را دارند. در زیر به طور خلاصه هر دو رویکرد را بررسی می کنیم.

سرمایه گذاری در بازار آهن برای مدت طولانی

تجربه نشان داده است که قیمت آهن در ایران به طور کلی با گذشت زمان افزایش می یابد. بنابراین سرمایه گذاری قطعا در بلندمدت نتیجه خواهد داد. پس می توان نتیجه گرفت که در این نوع سرمایه گذاری باید ریسک کمتری انجام دهید. با این حال، برای به دست آوردن مزایای مورد نظر خود، قطعاً باید مدت زیادی صبر کنید. از سوی دیگر، برای اطمینان از اینکه ارزش ملک شما در این مدت کاهش پیدا نمی کند، باید سرمایه اولیه بالاتری برای آن سرمایه گذاری کنید. علاوه بر این، شما باید هزینه ذخیره سازی بخش ها را در این مدت بپردازید.

فراموش نکنید که به طور کلی این بازار در مقایسه با سایر بازارهای مالی مانند: طلا، دلار و مستغلات پتانسیل سرمایه گذاری بلندمدت زیادی ندارد. به خصوص مقاطع فولادی بسیار آسیب پذیر هستند. حتما می دانید که اگر این قطعات در شرایط مناسب نگهداری نشوند، خیلی زود زنگ می زنند و کیفیت خود را از دست می دهند. بدون شک این کاهش کیفیت بر قیمت آنها در زمان فروش تاثیر منفی می گذارد.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

اگر می خواهید در کوتاه مدت روی آهن آلات سرمایه گذاری کنید باید به یاد داشته باشید که این بازار بسیار نوسان است. اگر بتوانید روند قیمت بازار را به درستی پیش بینی کنید، با خرید و فروش زمین می توانید در کوتاه مدت سودهای کلانی به دست آورید اول اینکه نیازی به سرمایه گذاری به اندازه روش قبلی ندارید برعکس در مدت زمان کوتاهی به سود مورد نظر خواهید رسید.

با این حال، باید بدانید که در کوتاه مدت قیمت ها می توانند افزایش یا کاهش پیدا کنند. پس باید ریسک بالای آن را بپذیرید. بهتر است بدون داشتن تجربه یا دانش کافی از بازارهای مالی، اقتصاد و حتی سیاست، اقدام به چنین سرمایه گذاری نکنید.
 

سودآورترین بخش ها را انتخاب کنید

از ورق و تیرچه گرفته تا پروفیل و لوله و غیره. تنوع پروفیل های فولادی بسیار زیاد است. سرمایه گذاری در هر یک از این بخش ها معمولاً نتیجه می دهد. اما بهتر است روی پربازده ترین بخش ها تمرکز کنید. در ادامه به معرفی سودآورترین دوره های سرمایه گذاری می پردازیم:

میلگرد بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار سخت افزار

حتما می دانید که این جزء یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. در بسیاری از پروژه های محلی و شهری می توان ردپایی از این مراحل را یافت. علاوه بر این، این بخش در صنایع دیگری مانند خودروسازی، ساخت تجهیزات مختلف، ماشین آلات صنعتی و غیره نیز کاربرد دارد. یکی از دلایل تولید این بخش مصرف و تقاضای بالای آن است. علاوه بر این، صادرات در این سطح تقریباً همیشه بازار موفقی دارد.

از سوی دیگر، قیمت این بخش توسط دولت کنترل می شود که به این بخش از بازار سهام اجازه می دهد. در نتیجه سرمایه گذاری در آن ریسک کمتری دارد. البته فراموش نکنید که قبل از سرمایه گذاری، قیمت میلگرد را چند ماه با یک مرجع معتبر رصد کنید. در این صورت می توانید با پیش بینی روند بازار بهترین فرصت های سرمایه گذاری را در بازار فولاد بیابید.

حامل؛ یک دوره مساعد دیگر برای سرمایه گذاری

این سگمنت یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی می باشد و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب می آید.این پروفیل های فولادی انواع و اندازه های مختلفی دارند.توصیه می کنیم سایز و نوع پرکاربرد را انتخاب کنید.در ایران IPE از نوع 12 تا 20 تیرآهن عمدتا در صنعت ساختمان استفاده می شود برای اطلاعات بیشتر مقاله برآورد هزینه تیرآهن و مقاطع فولادی مطمئن ترین روش خواهد بود. !!

بهترین روش خرید را برای سرمایه گذاری در بازار آهن انتخاب کنید

تجهیزات در مراکز مختلف به فروش می رسد. از کارخانه ها تا مغازه ها. و کارخانه ها این قطعات را با قیمت پایین به فروش می رسانند. با وجود این، معمولا محصولات خود را زیر 22 تن نمی فروشند. از طرفی با توجه به شرایط خاصی که تعیین می کنند مستقیماً از آنها خرید کنید; نامزدهای زیادی وجود دارد و غیره، مشکلات زیادی وجود دارد.

بنابراین بهتر است به یک شرکت یا شرکت مراجعه کنید. برای سرمایه گذاری، توصیه می کنیم از یک فروشنده خرید کنید. زیرا این مراکز معمولاً با کارخانه ها ارتباط مستقیم دارند و قطعات را مستقیماً از این سازندگان تهیه می کنند. در نتیجه قادر خواهیم بود محصولات را با قیمت مناسب تری عرضه کنیم.

در هر صورت بدانید که برای سرمایه گذاری مطمئن باید یک سازمان قابل اعتماد انتخاب کنید. زیرا کیفیت آموزش بسیار متفاوت است و خرید آموزش بد برای شما سودی جز ضرر ندارد. بازرگانی آراد آهن یکی از موسساتی است که با ارائه قیمت مناسب، تامین انبار و ... می توان به کسب و کار سودآور آن اعتماد کرد. برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با این پروژه می توانید به وب سایت این مجموعه به نشانی www.aradahan.com مراجعه کنید.

آیا می توان به بورس اعتماد کرد؟

گاهی اوقات بخش هایی با قیمت های بسیار مناسب در بورس عرضه می شوند. اما با شرایط بسیار خاص. به عنوان مثال، قبل از خرید باید کد سهام را دریافت کنید. همچنین خرید فقط از طریق دلالی و آن هم به صورت مزایده با شانس موفقیت بسیار پایین امکان پذیر است. مهمترین چیز این است که شما باید مجوز ایجاد پروژه را داشته باشید تا بتوانید به عنوان یک کاربر واقعی به این سهمیه رسمی بپیوندید.

قبل از سرمایه گذاری در سخت افزار، شرایط نقدینگی را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید که فلزات مانند دلار یا طلا نیستند که بتوانید در هر زمان سرمایه خود را نقد کنید. اگر بازار در رکود باشد، پیدا کردن یک مشتری خوب آسان نیست. همچنین باید زمانی بفروشید که قیمت ها در سطح بالایی قرار دارند تا بتوانید به سود مورد نظر برسید. گاهی اوقات ممکن است برای اطمینان از این شرایط زمان نیاز باشد.

پس پیشنهاد می کنیم تمام دارایی های خود را در این بازار سرمایه گذاری نکنید. به ویژه دارایی های اصلی خود مانند خانه، اتومبیل و غیره را به تجهیزات تبدیل نکنید تا دچار مشکل نشوید.

هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی را فراموش نکنید

هنگامی که فلز را در سطح بالایی خریداری می کنید، باید بدانید که هزینه حمل بار شما افزایش می یابد. به خصوص اگر فاصله بین شروع و مقصد زیاد باشد.

همچنین باید یک انبار مناسب برای نگهداری این قطعات در نظر بگیرید. اگر این قطعات با دیوار سطحی و غیره در تماس باشند. یا اگر در انباری مرطوب و بدون تهویه مناسب نگهداری شوند، به زودی پوسیده می شوند. این فساد باعث می شود که آنها کارایی لازم را نداشته باشند و کسی تمایلی به خرید و استفاده از آنها نداشته باشد. پس قبل از سرمایه گذاری در بازار فولاد به این نکات توجه کنید.

سرمایه گذاری در بازار سخت افزار؛ فرصتی بی نظیر برای کسب سود بیشتر

اهمیت صنعتی و اقتصادی آهن و استفاده زیاد از این اجزا در صنایع مختلف، سرمایه گذاری در آهن را به یک فرصت طلایی تبدیل کرده است. وضعیت این بازار در سال های گذشته این را ثابت کرده است. گاهی اوقات بازدهی در این بازار از بازارهای مالی بزرگ مانند پول و طلا بیشتر است. البته اگر بایدها و نبایدها را در نظر بگیرید، سرمایه گذاری در این بازار ارزشش را دارد. به عنوان مثال، شما باید در تحلیل بازار و پیش بینی قیمت تجربه داشته باشید. همچنین سودآورترین بخش ها را بشناسید. شرایط نگهداری قطعات و ده ها مورد دیگر که در این مقاله به آنها پرداخته ایم را در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که رفتار هیجانی، خرید و فروش در زمان نامناسب، تهیه لوازم از مراکز نامعتبر و ... آسیب های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. برای به حداقل رساندن ریسک سرمایه گذاری در این بازار توصیه می کنیم از تجربه و دانش متخصص در این زمینه کمک بگیرید. برای مشاوره رایگان با شماره 34055-031 تماس بگیرید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.