بهترین مرکز جراحی پتوز یا افتادگی پلک مادرزای ( فلج پلک) کجاست؟

۱۳۸ بازديد

در زمانی که یک یا هر 2 پلک فرد دچار افتادگی شوند، جراحی پتوز انجام می‌شود و مهم‌ترین روش درمانی برای برطرف‌کردن این عارضه است که در بعضی مواقع به‌صورت مادرزادی اتفاق بیفتد.

امکان دارد افتادگی پلک خفیف باشد که در این صورت نیازی به انجام مراحل درمانی خاصی ندارد اما زمانی که این وضعیت باعث ایجاد اختلال در میدان دید فرد شود، انجام جراحی کاری ضروری است که در ادامه قصد داریم بهترین کلینیکی که در این زمینه فعالیت می‌کند را به شما معرفی کنیم.

منظور از پتوز چیست؟

پیش از اینکه با جراحی پتوز آشنا شوید بهتر است اطلاعاتی دررابطه‌با افتادگی پلک در اختیار داشته باشید پس اگر می‌پرسید که پتوز چیست و نمونه جراحی به چه دلیل انجام می‌شود؟ باید گفت که این عارضه باعث شل‌شدن و فلج عضله خواهد شد که غیرقرینه بودن چشم را به‌دنبال دارد.

پلک‌ها در محافظت از چشم در برابر خشکی، ورود اجسام خارجی و همچنین فشار نقش دارند، ازطرف‌دیگر در زمان خواب می‌توانند با توزیع یکنواخت اشک به مرطوب‌ماندن چشم‌ها کمک کنند.

در مواقعی امکان دارد که به‌دلایل مختلفی این ناحیه دچار آسیب شود و بینایی فرد را با مشکل مواجه کند، درصورتی‌که تنها یکی از پلک‌ها حالت افتاده داشته باشد به‌عنوان یک طرفه شناخته می‌شود و زمانی که هر 2 چشم تحت‌تاثیر قرار گیرد با نام افتادگی پلک 2 طرفه معروف است.

انواع مختلف پتوز کدام است؟

به‌طور کلی افتادگی پلک انواع مختلفی دارد که می‌تواند با توجه به علت بروز با یکدیگر متفاوت باشد که در سنین مختلفی قابل مشاهده هستند که عبارت‌اند از:

  • نوروژنیک: زمانی که اعصاب متصل به عضلات پلک دچار آسیب می‌شوند، امکان بروز افتادگی در این ناحیه وجود دارد که درصورت عدم درمان باعث تنبلی چشم می‌شود.
  • آپونورتیک: دلایلی که باعث بروز این عارضه می‌شود شامل بازشدن نیام عضله پلک بالا یا نازک‌بودن بیش از حد این ناحیه است که معمولا در سنین بالا قابل مشاهده است.
  • مکانیکی: چربی دور چشم یا تومورهایی که در این ناحیه ایجاد می‌شوند امکان دارد باعث فلج عضله پلک و اختلال در عملکرد ماهیچه بالابرنده پلک شوند.
  • تروماتیک: این مورد که با نام پتوز ناشی از ضربه نیز شناخته می‌شود به‌دلیل واردشدن صدمه یا انجام جراحی‌های چشمی به‌وجود می‌آید.
  • مادرزادی: افتادگی پلک مادرزادی نوعی اختلال ژنتیکی به‌شمار می‌رود که می‌تواند مشکلاتی همچون اختلال عصبی، عیوب انکساری و بیماری‌های عضلانی را به‌دنبال داشته که برای جلوگیری از این عوارض باید جراحی صورت گیرد.

با توجه به مواردی که به آن‌ها اشاره شد، امکان دارد که افتادگی پلک دلایل ژنتیکی یا اکتسابی داشته باشد. افرادی که دچار التهاب چشمی می‌شوند یا به مدت طولانی از لنز استفاده می‌کنند نیز امکان دارند با این اختلال مواجه شوند.

درمان افتادگی پلک با انجام جراحی پتوز

اکثر بیمارانی که از پتوز پلک شدید رنج می‌برند، برای درمان فلج پلک یا پتوز نیاز به جراحی دارند که با توجه به شرایط فرد، وضعیت سلامتی و سن بیمار پزشک متخصص این کار را انجام می‌دهد.

هدف از انجام جراحی، درمان افتادگی پلک است تا دیگر در بینایی فرد اختلالی ایجاد نکند. در حالت ایده‌آل، این روش می‌تواند ارتفاع یکسانی را برای حاشیه پلک افتاده به‌وجود آورد که البته همیشه امکان‌پذیر نیست.

جراحی پتوز چگونه انجام می شود؟

جراحی فلج پلکی به‌طور معمول تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که توسط جراح به پلک فوقانی تزریق خواهد شد البته این کار برای بیمارانی با سنین بالا مناسب‌تر است و کودکان بیشتر به بیهوشی عمومی نیاز دارند.

در بیشتر موارد، جراح فقط باید اصلاحات کوچکی در عضله بالابرنده انجام دهد. بااین‌حال، در موارد شدید، کل عضله بالابرنده ممکن است نیاز به کوتاه‌شدن و اتصال مجدد داشته باشد تا پلک در حالت طبیعی با موفقیت بلند شود.

برای این منظور جراح یک برش در پلک فوقانی و معمولا در اطراف چین طبیعی آن ایجاد می‌کند تا بعداز انجام جراحی، درصورت بازبودن پلک، بخیه‌ها و اسکار ناشی از آن پنهان شود.

این را در نظر داشته باشید که قبل‌از اقدام به جراحی باید اطلاعات کاملی دررابطه‌با تمام سوابق پزشکی و داروهایی که بیمار مصرف می‌کند در اختیار پزشک متخصص قرار بگیرد تا مشکلی در حین عمل ایجاد نشود.

اقدامات مورد نیاز برای بعد از جراحی افتادگی پلک

پس‌از  انجام جراحی افتادگی پلک، پزشک دستورالعمل‌هایی را برای کمک به بهبودی سریع‌تر بیمار ارائه می‌دهد که تعدادی از مهم‌ترین موارد به شرح زیر هستند:

  • از بیمار خواسته می‌شود که از یک پماد آنتی‌بیوتیک در اطراف محل برش استفاده کند تا مانع از بروز عفونت شود.
  • ممکن است پزشک قطره چشم برای فرد تجویز کند که باید طبق دستور مورد استفاده قرار گیرد.
  • جلوگیری از خم‌شدن زیاد یا انجام فعالیت‌های سنگین نیز ضروری است.
  • فردی که این جراحی را انجام می‌دهد باید در چند روز ابتدایی از برخورد آب با محل برش خودداری کند.

آیا جراحی پتوز عوارضی دارد؟

اگرچه اکثر موارد جراحی پتوز بدون هیچ مشکل خاصی بهبود پیدا می‌کند و تنها امکان دارد تا چند هفته باعث بروز کبودی و تورم در این ناحیه شود اما برخی از بیماران ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • خشکی چشم که به‌طور معمول با استفاده از قطره‌های چشمی روان‌کننده قابل کنترل است.
  • بروز مشکل در بستن کامل پلک
  • امکان دارد برخی از افراد بعداز انجام این جراحی، تغییراتی را در سطح بینایی خود حس کنند.
  • بی‌حسی پوست اطراف پلک و مژه نیز از دیگر از عوارض احتمالی است که در اغلب موارد این مشکل بین 6 تا 8 هفته بعداز جراحی برطرف می‌شود.

کلینیک جراحی RMC، بهترین مرکز جراحی پتوز

اگر به‌دنبال یافتن بهترین مرکز جراحی پتوز ایران هستید باید گفت که کلینیک RMC به‌عنوان تنها مرکز تخصصی است که با در اختیار داشتن کادری مجرب و حرفه‌ای این عمل را برای رفع افتادگی پلک مادرزادی و قرینه‌کردن چشم‌ها انجام می‌دهد.

جراحانی که در این کلینیک مشغول به فعالیت هستند، با برخوداری از دانش و تخصص کافی درزمینه جراحی پلاستیک و چشم می‌توانند مناسب‌ترین تکنیک‌ها را برای انجام این عمل در نظر بگیرند تا بیماران بهترین نتیجه را دریافت کنند.

جمع‌بندی

جراحی پتوز در مواردی انجام می‌شود که فرد به دلیل مشکلات ژنتیکی یا اکتسابی دچار افتادگی پلک بالا شده که ممکن است مشکلاتی دررابطه‌با زیبایی ظاهری و کاهش میدان دید را برای او به‌دنبال داشته باشد.

به‌طور کلی این جراحی عوارض خاصی را به همراه ندارد اما در مواردی ممکن است فرد با مشکلاتی همچون عدم توانایی در بستن کامل پلک، خشکی جشم یا برخی موارد دیگر مواجه شود. درصورت ابتلا به این اختلال برای دریافت بهترین نتیجه می‌توانید به کلینیک RMC مراجعه کنید.

نرم‌افزارهای جراحی پلاستیک از اهمیت بسیاری برخوردارند و در این حوزه به عنوان ابزارهای کمکی برای جراحان و تیم‌های پزشکی عمل می‌کنند. این نرم‌افزارها از فناوری‌های پیشرفته و رویکردهای نوینی برای تشخیص، برنامه‌ریزی و اجرای عملیات جراحی پلاستیک بهره می‌برند. در زیر به برخی از بهترین نرم‌افزارهای جراحی پلاستیک اشاره می‌کنم:

 

Crisalix: این نرم‌افزار به جراحان پلاستیک کمک می‌کند تا قبل از انجام عملیات، با استفاده از تصاویر سه‌بعدی و شبیه‌سازی‌های واقع‌گرایانه، پیش‌بینی‌های دقیقی از نتیجهٔ نهایی به بیماران ارائه دهند. این ابزار به جراحان کمک می‌کند تا برای هر بیمار یک برنامهٔ درمانی شخصی‌سازی شده ارائه دهند.

Touch Surgery: این نرم‌افزار به جراحان کمک می‌کند تا با استفاده از شبیه‌سازی‌های واقع‌گرایانه و ویدیوهای آموزشی، عملیات‌های جراحی پلاستیک را تمرین کنند و بهبود فنی خود را ارتقاء بخشند. این ابزار به آموزش و تمرین جراحان و افزایش اطمینان و مهارت آن‌ها کمک می‌کند.

این نرم‌افزارها تنها چند نمونه از ابزارهای موجود در حوزهٔ جراحی پلاستیک هستند که به جراحان کمک می‌کنند تا عملیات‌های خود را بهبود بخشند و به بیماران خدمات با کیفیت‌تری ارائه دهند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.