همه چیز درباره یخچال

۴۸ بازديد


یخچال وسیله ای است که حاوی یک دستگاه خنک کننده به همراه عایق حرارتی و راهی برای انتقال گرما از داخل اتاق به بیرون است. یخچال برای خنک کردن انواع مواد غذایی، دارو و سایر موارد فاسد شدنی استفاده می شود. یخچال ها از زمان های بسیار قدیم تغییرات زیادی را به خود دیده اند. از یخچال های طبیعی گرفته تا یخچال های طبیعی زیرزمینی ساخته دست بشر و سپس یخچال های نفتی و گازی تا یخچال های طبیعی مدرن که با برق کار می کنند.

هر یخچالی اصولا دارای موارد زیر است: کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، گاز، ترموستات، فن موتور، ترموفیوژن و ترمودیسک. هر یک از آنها بخشی جدایی ناپذیر از تجهیزات خنک کننده هستند که بدون آنها این فرآیند غیرممکن است. با تعمیر اول تا انتها همراه باشید.

اجزای تبرید

کمپرسور

کمپرسور تبرید خانگی از دو قسمت الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده است که هر دو در یک محفظه فولادی قرار دارند. قسمت الکتریکی اکثر یخچال های خانگی یک موتور الکتریکی ناهمزمان است که وظیفه حرکت قسمت مکانیکی را بر عهده دارد. در واقع کمپرسورهای یخچال و فریزر در سال های اخیر تغییرات زیادی کرده و قطعات الکتریکی آنها به اینورتر یا موتور خطی تبدیل شده است.

قسمت مکانیکی در کمپرسورهای یخچال خانگی شامل یک سیلندر است که پیستون آن توسط قلب موتور الکتریکی به حرکت در می آید. حرکت رفت و برگشتی پیستون باعث ایجاد مکش و دمیدن می شود. البته در کمپرسورهای نوع خطی و کمپرسورهای نوع روتاری یا کمپرسورهای نوع اسکرول دیگر خبری از میل لنگ نیست. مقدار معینی روغن مخصوص این کار در پوسته وجود دارد که وظیفه روانکاری و خنک سازی قطعات الکتریکی و مکانیکی را بر عهده دارد.

اواپراتور

عملکرد اواپراتور به این صورت است که وقتی گاز مبرد وارد کندانسور و موتور می شود و تکان می خورد با فشار زیاد از گاز به آب تبدیل می شود و وارد خشک کن شده و وارد انتهای مو یا لوله مویین می شود و باعث ایجاد فشار می شود. کاهش یافته و سپس وارد اواپراتور می شود. یک سر اواپراتور به سر سشوار و سر دیگر اواپراتور به مکش موتور وصل می شود و در هنگام مکش باعث کاهش فشار در اواپراتور و مبرد می شود. جوشش تغییر تدریجی از مایع به گاز است و تراکم باعث خنک شدن می شود. اساساً اواپراتور همان بخارساز است.

کندانسور

کندانسور (به انگلیسی Condenser) بخشی از سیستم است که مسئول خنک کردن سیال کار و به ویژه تبدیل بخار به مایع است. در واقع گاز فریون توسط کمپرسور در کندانسور خنک شده و به مایع تبدیل می شود. در یخچال خانگی معمولاً به صورت شبکه ای از لوله ها بر روی دیواره پشتی یخچال نصب می شود و در یخچال فروشگاهی بزرگ معمولاً شبیه رادیاتور اتومبیل است که اغلب از فن برای افزایش میعان استفاده می شود. . فرآیند

ترموستات

ترموستات همچنین وظیفه قطع و اتصال جریان الکتریکی (تعادل نگه داشتن دمای یخچال) به کمپرسور را بر عهده دارد. بنابراین با افزایش دمای یخچال (داخل یخچال گرم می شود) کمپرسور با روشن شدن برق شروع به کار می کند و داخل یخچال خنک می شود و وقتی دما پایین می آید (داخل یخچال سرد می شود). ) سپس شروع به کار می کند. شیر برقی کمپرسور را متوقف کنید. قسمت های داخلی ترموستات شامل لوله های آبی و پلاتینیومی می باشد.

برای تعمیر یخچال به نمایندگی تعمیرات سامسونگ در قم مراجعه نمایید.

گاز

برای فریزرهای ذخیره یخ از مبرد R22 تا اولین یخچال ها از گاز آمونیاک (NH3) به عنوان گاز مبرد استفاده می شد، اما به دلیل اثرات مضر در تماس با بدن انسان، ترکیب حالت مرطوب آن با مس و آلومینیوم. جدا از خاصیت انفجاری و خطر خفگی برای انسان، گاز فریون به تدریج به جای آن استفاده شد. در یخچال های رایج امروزی معمولاً از فریون 12 با ترکیب CCl2F2 استفاده می شود که گازی بی بو است و حتی در صورت مخلوط شدن با رطوبت، فلزات را خورده نمی کند. فریون نیز غیر قابل اشتعال است. از جمله معایب استفاده از فریون در تبرید، حجم زیاد آنها نسبت به آمونیاک و تخریب لایه اوزون و ایجاد اثر گلخانه ای است. به دلیل این اشکالات، تلاش هایی برای یافتن گازهای جایگزین فریون انجام شد که در نتیجه گاز جدیدی به نام 134A و مبرد هیدروکربنی R600 تولید شد. در کولر گازی از فریون 22 استفاده می شود که به دلیل وجود هیدروژن در مقایسه با فریون 11 و 12 اثر مخرب بسیار کمتری بر لایه ازن دارد. پس از کار با گازهای R134 و R12 مشکلاتی مانند راندمان پایین، قیمت بالا. ، مقادیر زیاد مورد استفاده در مدارهای تبرید یخچال و غیره. گاز ارزانتر و خطرناک R600 (ایزوبوتان) با راندمان بالا برای جایگزینی گاز قبلی معرفی شد. برای کولر گازی به جای R22 از گاز R410، R407 استفاده می کنند. یخچال ها و کولرها بر اساس ساختار مولکولی به دو دسته کلی تقسیم می شوند. گازهای قدیمی‌تر مانند R12، R22، R134 همگی از یک نوع مولکول تشکیل شده‌اند، اما گازهای جدیدتر مانند R600، R410، R436، R407 همگی از گازهای مختلف تشکیل شده‌اند و هنگام بارگیری گاز باید به صورت مایع بارگیری شوند. . . به طوری که حجم ورودی به یخچال، فریزر یا کولر گاز متعادل است.

فریزر

یخ ساز یا فریزر که به عنوان فریزر نیز شناخته می شود، شبیه به یخچال کار می کند، اما ترموستات روی دمای پایین تری تنظیم می شود. همچنین استفاده از گاز مبرد با تبخیر کم (مانند فریون 12) راحت است. فریزرهای با ظرفیت بالا از فن برای خنک کردن کمپرسور و کندانسور استفاده می کنند. دمای فریزرها باید کمتر از -14 درجه باشد تا مواد غذایی فاسد نشوند. اکثر فریزرهای خانگی دارای دمای تنظیم شده 14- تا 25- درجه سانتیگراد هستند. مبرد R22 در فریزرهای بستنی استفاده می شود و می تواند تا 40- درجه سانتیگراد سرد باشد. Ice Cube در اصل یک نوع عملگر است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.