ورق فولادی خشدار چیست؟

۱۲ بازديد


پانل های فولادی رنگ شده را می توان یکی از محصولات جدید فولادی با توجه به سلیقه مدرن امروزی و بیشتر بر جنبه های تزئینی دانست. ظاهر این محصول منحصر به فرد است و جذابیت بصری آن را در فضاهای مدرن بسیار محبوب کرده است. باید بدانید که پانل های فولادی گالوانیزه در انواع مختلفی تولید می شوند و هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. در بازرگانی استیل خانی در مورد کاربرد ورق فولادی گالوانیزه و ابعاد آن بیشتر بحث خواهیم کرد.

ریخته گری فلز چگونه است؟

قبل از بحث در مورد روش کاغذسازی، به شما یادآوری می کنیم که فولاد ضد زنگ با تشکیل یک لایه اکسید کروم غیر فعال از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می کند. این لایه که وظیفه محافظت از سطح سطوح را بر عهده دارد، فولاد ضد زنگ را در برابر زنگ زدگی و اکسیژن مقاوم می کند. هنگامی که این ورق ها صیقلی می شوند، لایه کروم می تواند خود را بازسازی کند و در برابر خوردگی مقاومت کند.

ورق فولادی کشیده شده از آلیاژهای مختلف فولاد ضد زنگ ساخته می شود که در صنعت ورق فولادی برس خورده نیز نامیده می شود. ورق فولادی کشیده شده با استفاده از تسمه ها و برس های ساینده پس از چند مرحله نورد سرد و گرم به صورت مکانیکی در فرآیندی جداگانه کشیده می شود. برای درک بهتر تعریف ورق فولادی نورد، بهتر است ورق فولادی نورد شده و فولاد نورد شده را با هم مقایسه کنید.

درست است که فولاد ضد زنگ یک فلز با کیفیت سطح در نظر گرفته می شود. همانطور که گفته شد این امر در اثر اصطکاک تسمه ها و برس های فلزی بسیار ریز ایجاد می شود. اما آنها با دیگر لایه های مات تفاوت دارند. تفاوت اصلی بین فولاد ضد زنگ صیقلی خراشیده و مات در این است که فولاد ضد زنگ خراشیده دارای سطحی ناهموار اما یکنواخت است، در حالی که فولاد ضد زنگ جلا سطحی صاف دارد. کیفیت سطح فولاد ضد زنگ نورد، که دارای درجات مختلفی از فولاد ضد زنگ است، از مات تا روشن، نتیجه فرآیندهای نورد ورق و گاهی اوقات عملیات شیمیایی سطح است. اما کاغذ خراشیده کاغذی است که پس از نورد و عملیات سطحی وارد آخرین مرحله می شود و سطح آن با روش های مالش به درجات مختلف خراشیده می شود. به این فرآیند پولیش کسل کننده می گویند. ورق ها و کویل های پایه فولاد ضد زنگ برای تولید ورق فولادی معمولاً یکی از دو کیفیت سطحی بین 2B و 2R هستند. طبق استانداردهای جهانی این ورق های فولادی به دو صورت تولید می شوند. هر کدام به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند که بر عملکرد و خواص نهایی ورق فولادی تأثیر می گذارد. شکستگی ورق فولادی به دو روش پرکن و کارخانه ای شکسته می شود. در روش کارخانه ای این لایه ها در طی فرآیند تولید واکس می شوند. اما در روش مکمل این فرم کاغذی ابتدا به صورت مات و براق تحویل داده می شود و سپس از خراش های مخصوص برای ایجاد خراش بر روی آن ها استفاده می شود. بدیهی است که کیفیت این دو فرآیند متفاوت است.

در این نوع پرداخت سطحی، فولاد ضد زنگ با استفاده از برس یا برس ساینده ظریف بر روی یک تسمه یا چرخ پیوسته و یکنواخت در یک جهت رنگ آمیزی و برس می شود. پس از آن، دوباره با یک تسمه دیگر یا یک ساینده نرم تر تمیز می شود. این روش ترشی باعث ایجاد درخشش مات خاصی بر روی فولاد ضد زنگ می شود. معمولا در این نوع سطوح به دلیل یکنواختی و یکنواختی خراش های نازک روی سطح فلز، جلوه خاصی در انعکاس نور پیدا می شود. در عین حال، فولاد ضد زنگ به دلیل جنبه های مختلف درخشش خود را حفظ می کند و بنابراین ظاهر متفاوتی دارد که اغلب یک انتخاب منحصر به فرد برای استفاده تزئینی است.

ورق فولادی کشیده شده استاندارد

ورق های فولادی موج دار بر اساس استانداردهای جهانی صنعت در انواع مختلفی تولید می شوند. برخی از خصوصیات رایج عبارتند از No. 3، نه 4 و شماره 6 که بر اساس کیفیت سطح طبقه بندی می شوند. بر اساس این طبقه بندی، ورق اچ شده شماره. 3 سطح زبرتری دارد و شماره 6 سطح نرم تری دارد. در همین حال شماره را تایپ کنید. 4 در ایران بیشتر شناخته شده و رایج است. چون برگه شماره 4 دارای خراش های موازی و یکنواخت است، برخی از ایرادات مانند اثر انگشت روی سطح کمتر قابل مشاهده است. بنابراین برای کاربردهای تزئینی طرفداران زیادی پیدا می کنند. گاهی اوقات برای دوام و مقاومت بیشتر سطح، یک پوشش پلیمری محافظ نیز روی ورق فولادی اچ شده قرار می گیرد. این پوشش می تواند به عنوان محافظ عمل کند و مزیت دیگری برای فولاد اچ شده است.

یکی دیگر از مزایای فولاد ضد زنگ مانند سایر محصولات فولادی ضد زنگ، قابلیت بازیافت 100 درصدی آن است. بنابراین کاملاً با محیط زیست سازگار است و آسیب بسیار کمتری به آن وارد می کند.

انواع ورق های فولادی گالوانیزه

ورق های فولادی موج دار را می توان بر اساس عوامل مختلف در دسته بندی های جداگانه قرار داد. از مهم ترین انواع ورق فولادی موج دار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورق فولادی خراشیده نوع 304

ورق فولادی خش دار نوع 304 معروف به ورق استیل نچسب است که از 304 ورق استیل ضد زنگ 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل در ساخت این مدل استفاده شده است. یکی از مزایای این مدل از مواد فلزی راه راه مقاومت بسیار بالا است. این نوع ورق فلزی رایج ترین نوع فولاد ضد زنگ موجود در بازار است.

بیشتر بخوانید: تفاوت فولاد ضد زنگ 304 و 316

ورق فولادی ضد زنگ نوع 430

نوع دیگری از ورق فولادی خراشیده تولید شده از فولاد 430 قابلیت جذب فولاد را دارد به همین دلیل به آن ورق فولادی خراشیده می گویند. این شکل کاغذ بسیار بادوام است و برای ساخت برخی از لوازم خانگی استفاده می شود.

ورق های فولادی را نیز می توان بسته به رنگ تولید در یکی از دو دسته قرار داد:

فولاد ضد زنگ طلا

فولاد روکش طلا یکی دیگر از فولادهای روکش شده است که در فرآیند PVD رنگ طلایی به آن داده شده است. در ساخت این روکش طلا از المان های تیتانیومی استفاده شده است که علاوه بر زیبایی بصری بالا، خواص فیزیکی بسیار خوبی دارند. فولاد ضد زنگ طلا دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه و سایش است و می تواند مقاومت خوبی در برابر انواع شوینده ها از خود نشان دهد.

فولاد ضد زنگ دودی

بعد از فولاد ضد زنگ، فولاد ضد زنگ نوع دیگری از فولاد است. این مدل فلزی شباهت زیادی به استنلس استیل دارد و به دلیل جذابیت منحصر به فردش، کاربردهای زیادی در طراحی داخلی طرفداران دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.