مجوز ساخت خانه چوبی چیست و چرا به مجوز نیاز دارم؟

۱,۳۵۲ بازديد


مجوز ساخت خانه چوبی موضوع مهمی است که در ساخت ویلاهای چوبی یا خانه های چوبی پیش ساخته بسیار مورد بحث و مناقشه است. طبق قانون خاصی در سراسر کشور برای احداث ساختمان باید از شهرداری یا مرجع زیر نظر آن مانند دهداری مجوز بگیریم. هرگونه ساخت و ساز بدون نظر شهرداری غیرقانونی است. اما نکته مهم قانون این است که ساخت و ساز به معنای ساختمان با مصالح بنایی است و در قانون به طور خاص از چوب اشاره ای نشده است. از طرفی ساخت ویلای چوبی نیاز به پی و سطح بتنی سازه ای با ارتفاع معین از سطح زمین دارد. این فونداسیون جزء ویلا می باشد به همین دلیل صدور پروانه ساختمانی برای ساختمان های چوبی همیشه جای سوال دارد. خانه چوبی را قبلا در مقاله خانه چوبی به تفصیل توضیح دادیم و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید. در این مقاله در مورد موضوع پروانه ساختمانی و با تمدید گواهی پایان کار صحبت می کنیم و سعی می کنیم آن را از دیدگاه های مختلف بررسی کنیم. چرا باید مجوز گرفت و مجوز گرفتن به چه معناست؟ مزایای گرفتن مجوز چیست و آیا واقعاً باید مرجع صدور مجوز وجود داشته باشد یا خیر؟ همه اینها نکاتی است که به اختصار و به اختصار بیان می کنیم تا بیشتر با طراحی ویلا سریع آشنا شویم. با گروه بین المللی آمیتیس، تنها دارنده تضمین کیفیت، پیش بروید و ویلاهای چوبی مورد نظر خود را تهیه کنید.

پروانه ساختمانی چیست؟

پروانه ساختمانی مجوزی است که از سوی خانه عمومی شهر صادر می شود و به افراد صاحب اراضی حوزه استحفاظی آن داده می شود تا با نظارت شورا و رعایت ضوابط مقرر در آن، ساخت و ساز را انجام دهند. زمینه ساخت و ساز صدور مجوز محدود است. این به این معنی است که از ساخت و سازهایی که منطقی نیستند و آن را حساب نمی کنند جلوگیری می کند. در گذشته مشکلات و مشکلات زیادی برای برخی افراد به دلیل اعمال احمقانه و سهل انگارانه آنها به وجود آمده است. از این رو برای اینکه مردم زندگی کنند، موجودیت جامعه را حفظ کنند، بر کیفیت ساخت و ساز ساختمان و آن جهات نظارت داشته باشند، قانونی در مجلس به تصویب رسید که فردی که می خواهد هنگام ساختن خانه، باید مطابق مقررات ملی ساختمان و طبق قانون باشد. بازرسی شورا این امکان را به شورا می دهد تا ساخت و ساز را بازرسی کند و از سلامت ساختمان هایی که ساخته شده اند اطمینان حاصل کند. این بخش در مورد مجوز ساختمانی نیز صادق است. به عبارت دیگر هدف آن قانون جلوگیری از تخلف در ساخت و ساز ساختمان ها و تشویق سازندگان به رعایت قوانین ملی ساختمان است که برای رفاه مردم و حفظ جان و رفاه مالی انسان ها طراحی و تدوین شده است.

از طرفی برای اخذ گواهی پایان کار باید پروانه ساختمانی داشته باشید. گواهی پایان کار نیز مدرکی است که اجازه اتصال آب، گاز، برق و تلفن به ویلای چوبی ساخته شده را می دهد.

بنابراین می دانیم که مجوز برنامه ریزی یک عامل حفاظتی و نظارتی است. در ادامه به توضیح مختصری در مورد مراحل اخذ مجوز می پردازیم تا آنها را بهتر بشناسید. ساخت ویلای چوبی نیز همین روند را خواهد داشت و نوع متریال آن تاثیری در روند صحیح کار ندارد. تنها چیزی که بسته به نوع متریال متفاوت است قوانین به کار رفته در محاسبه و اجرای سازه و ساخت است. در ادامه به این موضوع نیز می پردازیم و توضیح مختصری می دهیم. با آمیتیس همراه باشید.

پروانه ساخت خانه چوبی و مراحل آن

برای دریافت مجوز ساختمان از دولت محلی خود، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

ارسال درخواست کتبی به شهرداری و تکمیل فرم های مربوط به این درخواست.

مدارک اولیه لازم مانند دفترچه عنوان، مدارک ثبت نام و مدارک مشابه را پر کنید.

پرداخت هزینه های راه اندازی و اگر کشور مورد نظر بدهی یا مالیات داشته باشد، ابتدا باید پرداخت شود.

ماموران شهرداری در صورت عدم وجود مشکل یا مغایرت جدی، از ملک بازدید و تاییدیه اولیه و دستور نقشه را صادر می کنند.

دستور نقشه برداری مجوز و مقرراتی است که توسط شورا به مالک اعطا می شود و صراحتاً به عنوان اجازه ترسیم نقشه با رعایت شرایطی که در آن در نظر گرفته می شود، بیان می شود.

تهیه و ارائه نقشه معمار به شهرداری توسط معمار دارای صلاحیت طراحی از سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن و شهرسازی.

در صورت تایید نقشه معماری، سایر نقشه های ساختمانی (سازه، تاسیسات و برق) را بر اساس نقشه معماری مورد تایید مهندسین دارای سازمان نظام مهندسی و صلاحیت طراحی از وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و به شهرداری ارائه دهید.

جمع آوری و تکمیل فرم هایی مانند شناسنامه فنی ساختمان و ارائه آن.

در تمامی این مراحل مهندسین دپارتمان کنترل نقشه تمامی نقشه ها را بر اساس قوانین استاندارد ملی یا بین المللی بررسی می کنند و در صورت مشاهده ایراد یا مغایرت با قوانین مندرج در ضوابط، مراتب را جهت اصلاح به متقاضی اطلاع می دهند. .

قوانین ساختمان های چوبی و کار شهرداری با این سازه ها

خانه های چوبی یا ویلاهای چوبی بر اساس مقررات AITC ایالات متحده طراحی شده اند. این حکم معتبرترین حکم در سطح بین المللی است. در سال های گذشته پیش نویس کد محاسباتی سازه های چوبی از سوی وزارت مسکن و شهرسازی منتشر شده بود که به جامعیت کد AITC نرسید. نرم افزار مورد استفاده برای محاسبه سازه های چوبی Staad.Pro می باشد.

اما نکته مهم در مورد رفتار شهرداری ها در صدور مجوز ساخت خانه های چوبی  و طراحی ویلا کمی متفاوت است. حقیقت ماجرا این است: ما دستورالعمل مشخص و قانونی برای اجازه ساخت خانه های چوبی یا ویلاهای چوبی نداریم. بنابراین از نظر حقوقی مشخص نیست که چگونه باید واکنش نشان داد. با ارائه توضیحات زیر این موضوع را بیشتر روشن خواهیم کرد.

دو روش کلی برای صدور پروانه ساخت سازه های چوبی وجود دارد.

از آنجایی که سازه های مسکونی تماماً چوبی است و در قوانین مسکن و شهرسازی شهرداری تعریف خاصی برای این سازه ها وجود ندارد، برخی معتقدند شهرداری نیازی به مجوز ندارد. .

اگر شهرداری با طرح دعوی مخالفت کند و به دلیل چوبی بودن به ماده 100 استناد کند، شهرداری قانوناً حق تخریب آن را ندارد. بنابراین شهرداری این سازه را تخریب نکرد.

برای ساخت ویلای چوبی ابتدا لازم است یک فونداسیون مسطح در ارتفاع حداقل 30 سانتی متری از سطح زمین ساخته شود و سپس ساختمان چوبی را در بالا بسازید، به همین دلیل برخی از افراد از این قسمت به عنوان قسمتی از خانه فکر کن یاد می کنند. . ساختار و اصرار بر اینکه دولت های محلی باید مطلع شوند و مجوز ضمنی گرفته شود.

شایان ذکر است شهرداری به دلیل عدم وجود قانون مشخص و عدم وحدت، به صورت جداگانه و مستقل نسبت به صدور مجوز ساخت خانه های چوبی در چارچوب قوانین و مقررات واکنش نشان می دهد. بنابراین نمی توان چنین فرض کرد که چون شهرداری در یک شهر خاص به نحوی عمل می کند، تمامی شهرداری ها به یک شکل عمل می کنند.

اما این موضوع بیشتر در زمان ساخت ویلا یا خانه چوبی با اطلاع شهرداری حل می شود.

در نهایت برای جمع بندی این موضوع تاکید می کنیم که بهتر است خانه چوبی بدون مجوز شهرداری ساخته نشود. از سوی دیگر باید حقوق قانونی خود را به درستی بشناسیم تا در صورت سوء استفاده افراد یا سازمان ها بتوانیم از آن ها محافظت کنیم. همچنین باید توجه داشته باشیم که به دلیل ناهماهنگی در این موضوع، کمون ها بر اساس قوانین و نظرات حوزه مربوطه خود عمل می کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.