انواع پمپ های صنعتی و کاربرد آنها

۳۴ بازديد

 

پمپ های بادی یکی از وسایل پرکاربرد در صنایع و مشاغل مختلف می باشد. پمپ های صنعتی را می توان بر اساس پارامترها و عوامل مختلفی دسته بندی کرد که هر نوع دارای مشخصات، مشخصات و کاربردهای متفاوتی بوده و می تواند صنعتی، نیمه صنعتی و غیر صنعتی باشد. در مقایسه با سایر پمپ های بادی، پمپ های صنعتی بازده بالاتری دارند و می توانند کاربردهای بیشتری داشته باشند. در قسمت بعدی این مقاله وکیوم پارس به بررسی پمپ های صنعتی و کاربرد آن ها می پردازد. برای خرید قطعات صنعتی با ما همراه باشید.


پمپ صنعتی چیست؟

پمپ ها در اصل وسایلی هستند که می توانند سیالات مختلف مانند مایعات و گازها را جابجا کرده و به کمک انتقال نیروی ثانویه به مکان های دیگر منتقل کنند. پمپ باد انواع مختلفی دارد که مهمترین و پرکاربردترین آنها پمپ های محوری، شعاعی، پره ای، دنده ای، مارپیچی، شلنگی، ترکیبی، دیافراگمی، پیستونی و ... می باشد.

گاهی اوقات در صنایع مختلف لازم است مایعاتی مانند آب، روغن، مواد شیمیایی، گل، گل و غیره را به مکان های دیگر منتقل کرد و برای این کار باید از پمپ هایی با ظرفیت مناسب برای انتقال در زمان مناسب استفاده کرد. و با سرعت کافی رخ می دهد پمپ های صنعتی می توانند در اندازه های بزرگ، ظرفیت های مختلف و موتورهای مختلف وجود داشته باشند.

انواع پمپ های صنعتی

پمپ های صنعتی مانند دمنده ها و کمپرسورهای هوا می توانند انواع مختلفی داشته باشند که هر کدام دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی هستند. پرکاربردترین پمپ های صنعتی عبارتند از:

پمپ جابجایی مثبت

پمپ جابجایی مثبت نوعی پمپ صنعتی است که می تواند انواع مختلفی مانند پمپ های چرخشی، پمپ های برگشتی و ... داشته باشد. در واقع پمپ های انتقال چاه می توانند انواع مختلفی مانند پمپ های پیچی، پمپ های دیافراگمی، پمپ های پریستالتیک، پمپ های دنده ای و ... داشته باشند و هر کدام بسته به ویژگی ها، مشخصات و اندازه هایشان در صنایع مختلف قابل استفاده هستند. پمپ های جابجایی مثبت عمدتاً در صنایع برق مانند نساجی، داروسازی، ساخت لوله و اتصالات، پتروشیمی، نفت و گاز و غیره کاربرد دارند.

پمپ سانتریفیوژ

پمپ های گریز از مرکز نیز نوعی از پمپ های صنعتی هستند که از پروانه برای تسریع انتقال سیال و افزایش فشار استفاده می کنند. در واقع بیشتر پمپ های گریز از مرکز را می توان در صنایع مختلفی مانند پمپ بتن، پمپ دوغاب، پمپ سنگ زنی و ... استفاده کرد. البته از این نوع پمپ ها می توان در پزشکی، آزمایشگاه ها، ساختمان ها و ... استفاده کرد.

پمپ دینامیک یا گریز از مرکز نوعی پمپ صنعتی است که انرژی جنبشی را به طور مداوم و پیوسته به سیال منتقل می کند و می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. انرژی جنبشی تولید شده در این پمپ ها به انرژی فشار تبدیل شده و سیال با سرعت و فشار بسیار بالا از کانال خروجی عبور می کند. از جمله مهمترین کاربردهای پمپ های صنعتی گریز از مرکز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صنعت کشاورزی، پرورش و ماهیگیری استفاده می شود

مصارف صنعتی برای تصفیه فاضلاب و آب

مورد استفاده در شستشوی صنعتی و سیستم های حفاظت در برابر آتش

استفاده در معادن و چاه ها

استفاده در سیستم های گرمایشی

پمپ پیستونی

پمپ های پیستونی کاربردی ترین انواع پمپ های صنعتی هستند که معمولاً برای پمپاژ مایعات با ویسکوزیته بالا مانند روغن، رنگ، رزین یا مواد غذایی استفاده می شوند. در واقع این نوع پمپ باد کاربردهای خاصی به عنوان پمپ خلاء دارد و معمولاً برای کارهایی که نیاز به دور موتور دقیق یا فشار زیاد دارند استفاده می شود. بر خلاف پمپ های گریز از مرکز، دبی این پمپ ها تحت تاثیر فشار نیست. این پمپ ها دارای یک حفره در سمت مکش دستگاه و یک حفره دیگر در سمت خروجی واحد هستند که امکان مکش دستگاه را بدون توجه به حجم و فشار موجود انجام می دهد. در زیر برخی از مهمترین کاربردهای پمپ های پیستونی آورده شده است: 1688


نفت گاز طبیعی مورد استفاده در کارخانه های نفت و گاز.

برای پمپاژ روغن سبک استفاده می شود.

استفاده در سیستم ریوی

تامین دیگ بخار کوچک با میعانات گازی

استفاده در کارواش ها و مشاغل نیمه صنعتی

پمپ های شناور

پمپ های شناور نوعی پمپ های صنعتی هستند که بر اساس پمپ های شناور الکتریکی (ESP) کار می کنند. موتورهای سیستم ESP برای کار در فشارها و دماهای بالا (تا 300 درجه فارنهایت) طراحی شده اند. پمپ های شناور را می توان در داخل چاه های عمیق با فشار و دمای بالا استفاده کرد. البته این نوع پمپ های صنعتی هزینه نصب، نگهداری و نگهداری بالایی دارند اما در صنایعی مانند صنعت حفاری می توانند بسیار موثر و کارآمد باشند. از این پمپ ها می توان برای تخلیه آب های زیرزمینی در زمان بارندگی های شدید و جلوگیری از سیل استفاده کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.