سمعک چیست؟

تيتر خبري

سمعک چیست؟

۲۲ بازديد


از دو جهت می توان به این سوال پاسخ داد. یکی از منظر علم پزشکی و دیگری از منظر علم الکترونیک.

سمعک از نظر علم پزشکی چیست؟

از دیدگاه پزشکی، سمعک وسیله ای است که به بهبود شنوایی افراد کم شنوایی کمک می کند.

در الکترونیک تقویت کننده چیست؟

سمعک یک وسیله الکترونیکی کوچک است که صدا را تقویت می کند و از سه قسمت اصلی (میکروفون، تقویت کننده و بلندگو) تشکیل شده است. به طور کلی سمعک وسیله ای کوچک و پیچیده است که صدا را برای بهبود شنوایی افراد کم شنوایی تقویت می کند.

در بسیاری از کشورها سمعک ها جزو وسایل پزشکی طبقه بندی می شوند و طبق قوانین و مقررات موسسات پزشکی کشور مورد بازرسی و آزمایش قرار می گیرند. طبق مقررات سازمان غذا و داروی ایالات متحده؛ تقویت‌کننده‌ها را نمی‌توان به‌عنوان محصولات تقویت‌کننده صدای شخصی یا سایر دستگاه‌های ساده و معمولی تبلیغ و فروخت. برای تهیه سمعک در شرق تهران با ما تماس بگیرید.

دستگاه های تقویت کننده صدای شخصی (PSAP) برای تقویت صداهای محیطی برای افراد کم شنوا طراحی شده اند. اما سمعک ها تقویت کننده های پیشرفته ای هستند که با توجه به نوع و درجه کم شنوایی و همچنین سبک زندگی فرد طراحی، قالب گیری، تجویز و تنظیم می شوند.

سمعک های جدیدتر کامپیوترهای بسیار کوچکی هستند که در مجرای گوش یا پشت گوش قرار می گیرند. فناوری های زیادی در آن وجود دارد. اما به طور کلی سمعک سه قسمت اصلی دارد:

میکروفون

بلندگو

بلندگو (گیرنده)

میکروفون امواج صوتی دریافتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. یک تقویت کننده، که یک تقویت کننده بسیار پیشرفته است، سیگنال های الکتریکی را تقویت می کند. سپس یک بلندگوی بسیار کوچک سیگنال های الکتریکی را به امواج صوتی تبدیل کرده و به گوش منتقل می کند.

تمام سمعک ها دارای باتری هستند. عمر باتری سمعک به فناوری استفاده شده در آن بستگی دارد. باتری‌های کوچک‌تر عمر کوتاه‌تری دارند، باتری‌های بزرگ‌تر عمر طولانی‌تری دارند. میانگین عمر باتری سمعک 5 تا 15 روز است.

سمعک ها چه از نظر ظاهری و چه از نظر فناوری به کار رفته در آن ها در مدل های مختلفی عرضه می شوند. انتخاب بهترین سمعک به نوع و درجه کم شنوایی شما و سبک زندگی شما بستگی دارد. همانطور که در قسمت خرید سمعک توضیح داده شد، سمعک باید توسط متخصص شنوایی شناس تجویز شود. برای خرید سمعک به نمایندگی سمعک در شمال تهران مراجعه نمایید.

چه زمانی به سمعک نیاز دارید؟

علائمی وجود دارد که نشان می دهد سمعک مورد نیاز است. ما آنها را بر اساس اینکه چگونه کم شنوایی شما بر زندگی شما تأثیر می گذارد سازماندهی کرده ایم. اگر در بالا انجام داده اید، باید تجدید نظر کنید.

شما به دلیل شنوایی خود منزوی هستید

بازنشسته از فعالیت های اجتماعی

شما دیگر از فعالیت های اجتماعی خود لذت نمی برید زیرا گفتگو بسیار دشوار است.

در حضور سر و صدا در درک گفتار مشکل بیشتری دارید

اگر دو یا چند نفر در حال صحبت هستند، در پیگیری مکالمه با مشکل مواجه خواهید شد

یکی از اعضای خانواده (یا همسایه) از صدای زیاد تلویزیون شکایت دارد.

"چی؟" یا زیاد می گویید «تکرار».

مردم زمزمه می کنند (زمانی که زمزمه نمی کنند)

کلماتی را می شنوید که نامشخص و نامشخص هستند

اگر در لیست بالا رتبه 6 را پیدا کردید، باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا شنوایی شناس مراجعه کنید. کم شنوایی می تواند برای فرد مبتلا مشکل باشد. درک ما از کم شنوایی ممکن است اشتباه باشد.

خیلی ها فکر می کنند که کم شنوایی با صدا و به خصوص گفتار ارتباط دارد!

کاهش شنوایی به طور کلی بیشتر به وضوح گفتار است تا صداهای بلند. صداها را می شنوی، نمی فهمی چه می گویند.

شما می توانید صحبت آنها را بشنوید، اما آنچه آنها می گویند مشخص نیست. نگرش شما بدگویی یا بد اخلاقی است. اما شاید نه و نخواهند کرد.

شما فقط صداهای با فرکانس بالا (مانند s و sh) را نمی شنوید که وضوح را منتقل می کنند. در بیشتر موارد، کاهش شنوایی در محدوده فرکانس بالا شدیدترین است. این بدان معناست که افراد در شنیدن صامت ها در گفتار مشکل دارند. این صداها برای درک کلمات ضروری هستند. وقتی این صداها را نمی شنویم، انگار همه دارند زمزمه می کنند.
شما می توانید سمعک را از نمایندگی سمعک در تهران تهیه کنید.
اگر ناتوانی شما در شنیدن واضح به نقطه ای رسیده است که بر لذت بردن شما از زندگی تأثیر می گذارد، وقت آن رسیده است که سمعک تهیه کنید.

نحوه دریافت سمعک

خوشبختانه تکنولوژی سمعک پیشرفت کرده و اندازه سمعک ها بسیار کوچکتر شده است. سمعک ها در حال حاضر برای رفع نیازهای افراد کم شنوا طراحی شده اند و به آن ها اجازه می دهند تا مانند دیگران فعالانه و با اطمینان در تمام جنبه های زندگی شرکت کنند.

سه مرحله برای دریافت سمعک وجود دارد:

تشخیص دهد

مرحله اول شنوایی سنجی است. در این مرحله، پس از معاینه اتوسکوپی، شنوایی‌شناس شنوایی‌سنجی تون خالص و گفتار و در صورت لزوم سایر آزمایش‌های مربوط به شنوایی را انجام می‌دهد. بر اساس نتایج این آزمایشات، شنوایی شناس اطلاعاتی را که در مورد نوع و میزان کم شنوایی شما نیاز دارید و همچنین تاثیر کم شنوایی بر توانایی شما در برقراری ارتباط با دیگران و سایر عوارض را در اختیار شما قرار می دهد. در صورت نیاز به درمان دارویی یا جراحی، او شما را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد.

مشاوره

پس از شناسایی نوع و درجه کم شنوایی، شنوایی شناس در مورد انواع سمعک از نظر طراحی، تکنولوژی و همچنین انتظاراتی که از سمعک خود می توانید داشته باشید، توصیه های لازم را به شما خواهد داد. سپس شما و شنوایی شناستان بر اساس نوع و درجه کم شنوایی و همچنین سبک زندگی، نیازهای شنوایی و بودجه خود در مورد سمعک مناسب تصمیم خواهید گرفت. پس از تعیین برند، سبک و قیمت سمعک، فیتینگ گوش شما انجام می شود.

نصب و تحویل سمعک

ساخت سمعک پشت گوشی یا قالب نامرئی سمعک معمولاً 1-3 روز طول می کشد، مرحله بعدی تنظیم و تحویل است. ابتدا قالب یا محفظه سمعک از نظر اندازه و راحتی در گوش بررسی می شود، قالب سمعک نباید باعث ایجاد ناراحتی در گوش شود. سمعک با توجه به آستانه شنوایی شما تنظیم و برنامه ریزی می شود. نحوه استفاده، نگهداری و شرایط گارانتی در این جلسه برای شما توضیح داده خواهد شد. همچنین در این جلسه می توانید داخل و خارج کردن سمعک را در گوش و تعویض باتری سمعک پس از تمرین تمرین کنید.

پس از دوره نقاهت که معمولاً یک تا دو هفته طول می کشد، توصیه می شود برای بهبودی به پزشک مراجعه کنید. در این جلسه شنوایی شناس به سوالات شما پاسخ می دهد و برای اینکه بیشترین استفاده را از سمعک خود ببرید، شنوایی شناس ممکن است تنظیمات سمعک شما را کمی تغییر دهد.

انتظارات و استفاده مستمر: کلید موفقیت

هنگام تجویز و نصب سمعک، بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید تا بدانید سمعک چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند برای بهبود شنوایی شما انجام دهد.

بهبود شنوایی: مهم نیست که سمعک شما چقدر از نظر تکنولوژی پیشرفته است (به استثنای برخی موارد)، اکثر سمعک ها نمی توانند شنوایی شما را به حالت عادی برگردانند. سمعک مانند سایر پروتزها می تواند عملکرد اندام یا حس آسیب دیده را تا حد زیادی بهبود بخشد، اما معمولاً کار نمی کند.

نوع و درجه کم شنوایی: عملکرد سمعک ها با توجه به نوع و درجه کم شنوایی در فرد متفاوت است. بنابراین میزان ترجیح شما برای سمعک بستگی به نوع و میزان کم شنوایی شما دارد. به طور معمول 95 درصد از افراد مبتلا به کم شنوایی می توانند از سمعک استفاده کنند، اما میزان رضایت و مزایای سمعک در بین افراد مختلف با توجه به کم شنوایی آنها متفاوت است.

شنوایی در محیط های پر سر و صدا: هیچ سمعکی ساخته نشده است که تمام صداهای محیط را فیلتر کند. با توجه به سطح فناوری سمعک، برخی از آنها انواع صدای محیط را کمتر تقویت می کنند و باعث می شوند در محیط های پر سر و صدا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

اندازه و راحتی: قالب یا پوسته سمعک نامرئی باید اندازه گوش شما باشد تا پس از مدتی متوجه وجود سمعک در گوش خود نشوید. هنگام استفاده از سمعک نباید درد، خونریزی یا زخم احساس کنید. البته در هفته اول احساس خواهید کرد که در گوش شماست، اما این حس بعد از یک هفته از بین می رود.

صداها: سمعک شما را می سازد.

1) صداهای ملایم (مانند صدای کودکان، گفتار ملایم و سایر صداهای ملایم) که بدون سمعک نمی توانید بشنوید.

۲) از گوش دادن به صداهای بلند و آزاردهنده اجتناب می کنند، البته صداهای بسیار بلندی که افراد عادی را اذیت می کند می تواند برای شما غیر قابل تحمل و ناخوشایند باشد.

سوت زدن یا بازخورد: شنیدن صدای سوت در زمانی که سمعک در گوش است طبیعی است (البته اکثر سمعک ها چند ثانیه طول می کشد تا شروع به کار کنند و این تاخیر باعث می شود صدای سوت شنیده نشود). اگر بعد از گذاشتن سمعک در گوش نواختن ادامه یابد، ممکن است سمعک به طور کامل در گوش قرار نگیرد یا قالب سمعک اندازه گوش شما نباشد.

رضایت: حداقل 8 ساعت در روز به طور مداوم از سمعک خود استفاده کنید. استفاده مداوم از سمعک کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد و باعث می شود از سمعک خود احساس رضایت کنید.

دوره آزمایشی: اگر اجازه استفاده از سمعک برای چند روز را دارید، می توانید قبل از تصمیم گیری، مزایای استفاده از سمعک و انتظاراتی که از سمعک دارید را تجربه کنید. شایان ذکر است این دوره به مدت 7 روز در سمعک ساعی برای شما می باشد.

دوره تنظیم: به آموزش ها و توصیه های شنوایی شناس در طول دوره سازگاری توجه ویژه ای داشته باشید. بیشتر افراد قبل از اینکه بتوانند از مزایای سمعک خود به طور کامل بهره مند شوند، نیاز به گذراندن دوره سازگاری دارند (این دوره می تواند از چند روز تا یک ماه طول بکشد).

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.