تفاوت برند و لوگو

۵۷ بازديد

قطعاً تابه حال نام برند و لوگو را شنيده ‌يا حتي براي كار خود نياز به برند و لوگو داشته‌ايد؛ اما شايد تفاوت آن‌ها را نمي‌دانستيد. اغلب افراد آن‌ها را به جاي يكديگر استفاده و فكر مي‌كنند كه آن‌ها يكي هستند. برگرفته از مقاله مقايسه و تفاوت برند با لوگو سعي داريم كه تفاوت بين اين دو واژه را بررسي كنيم.

لوگو چيست؟

لوگو يك تصوير گرافيكي است كه براي نشان دادن يك شركت يا سازمان انتخاب مي­شود. اين تصوير به طور منحصر به فرد براي تشخيص آسان آن‌ها طراحي شده است .لوگوها براي نشان دادن يك سازمان يا شركت معين از طريق يك تصوير بصري كه به راحتي قابل درك و تشخيص است، خدمت مي­كنند. يك لوگو به طور كلي شامل نمادها، متن سبك يا هر دو خواهد بود.

لوگوها اغلب توسط يك گرافيست با مشورت يك شركت و كارشناسان بازاريابي ايجاد مي­شوند.لوگو براي توضيحيا فروش مستقيميك شركت در نظر گرفته نشده است. در عوض، تنها هدف آن شناسايي شركت به روشي به ياد ماندني و آشنا خواهد بود.

برند چيست؟ 

برند نام، اصطلاح، طرح، نماد يا هر ويژگي ديگري است كه كالا يا خدمات يك فروشنده را از كالا يا خدمات ديگر فروشندگان متمايز مي­كند؛ به همين دليل است كه تاثير زيادي بر شهرت يك شركت خواهد داشت.

برند در مقابل لوگو چه تفاوتي دارد؟

از جمله تفاوت‌هاي ميان برند و لوگو مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • برند را مي‌توان همان لوگو دانست، با اين تفاوت كه لوگو فقط نشاني براي بهتر ديده شدن محصول است و جهت متفاوت نشان دادن از بقيه محصولات  مشابه به كار برده مي‌شود؛ اين در حالي است كه برند طي مدت زمان طولاني‌تري در ذهن و روح مشتري باقي مي‌ماند.
  • لوگو نشان گرافيكي است كه به شكل، نوشتار، علامت، سمبل و نشانه يا تركيب اين موارد، طراحي مي‌شود.
  • با استفاده از لوگو، شركت‌ها مي‌توانند هدف و محصولات خود را در كوتاه‌ترين زمان ممكن، به مخاطب ارائه دهند .
  • تفاوت ثبت برند با ثبت لوگو در اين است كه براي هر برند كه ثبت شده، يك لوگوي مخصوص نيز بايد به ثبت برسد.

يك لوگوي خوب چه ويژگي دارد؟

ويژگي‌هاي زيادي هستند كه يك لوگو خوب را تعريف مي‌كنند. از جمله اين ويژگي‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • سادگي: آيا درك برند به اندازه كافي ساده است؟ قابل تشخيص است؟ به اندازه كافي منعطف است كه متناسب با نيازهاي برند باشد؟
  • خاطره‌انگيز: آيا در نگاه اول قابل تشخيص است يا فقط چندين ثانيه در ذهن بيننده باقي مي‌ماند؟
  • بي‌انتها:10يا20 سال آينده، به همان اندازه كه در حال حاضر است، تازه باقي خواهد ماند؟
  • مقياس پذيري: آيا در هر زمينه‌اي خوب كار مي‎كند؟ آيا به اندازه كافي پاسخگو است كه در اندازه‌هاي مختلف بدون از دست دادن كيفيت، قابل استفاده باشد؟
  • مناسب بودن: آيا درحيطه كسب و كار مورد نظر است؟

يك برند خوب چه ويژگي هايي دارد؟

يك برند خوب، بايد ويژگي‌هاي زير را در خود داشته باشد:

1.     دانش مخاطبان هدف

با توجه به اينكه موفقيت در برندسازي تنها به دليل وجود مشتريان و طرفداران امكان‌پذير است، يكي از اهداف اوليه يك شركت، بايد شناسايي و درك سليقه و افكار مخاطبان هدف خود باشد. به عبارت ديگر، برندهاي مشهور با بررسي مخاطبان، مي‌دانند كه آن‌ها چه كساني و در چه رنج سني هستند، چگونه فكر كرده و به چه چيزهايي علاقه دارند، نياز آن‌ها چيست و زمان خود را صرف چه چيزي مي‌كنند.

2.     اشتياق قابل مشاهده است

اگر مي‌خواهيد تبليغاتي را در اطراف برند خود ايجاد كنيد، بايد طرفداران و خريداران خود را به فرهنگ خود، علاقه‌مند كنيد. تا جايي كه ممكن است اشتياق را درگير كنيد و در عوض اشتياق دريافت نماييد.

3.     شعارهاي برند استثنايي (يا برچسب ها)

شعارهاي برند يا تگ لاين‌ها، اولين عناصر و كلماتي هستند كه به ذهن اكثر مردم مي‌رسند. در اينجا چند نمونه از محبوب‌ترين شعارهاي تاريخ آورده شده است:

  • نايك: فقط انجامش بده!
  • اپل: متفاوت فكر كن!

4.     به خوبي در معرض ديد قرارگرفتن

اهميت در معرض ديدبودن را فراموش نكنيم. شما ممكن است بهترين محصول دنيا را داشته باشيد. اگر نتوانيد آن را به درستي بازاريابي كنيد، در فروش آن شكست خواهيد خورد. اين در نهايت منجر به سقوط يك برند مي‌شود؛ بنابراين اطمينان از داشتن استراتژي‌هاي بازاريابي عالي، كليد پيروزي در نبرد بر سر يك بازار خاص است.

كلام اخر

تا به اين‌جا متوجه شديد كه براي داشتن كسب و كاري موفق و شناخته شده در بين مشتريان، علاوه‌ بر تلاش  به موارد ديگري همچون لوگو و برند نياز داريد؛ با كمك اين موارد، علاوه ‌بر متفاوت شدن از هم صنف‌ها، مخاطبان خاص خود را خواهيد يافت و محبوب آن­‌ها مي‌شويد.

دانستيم كه لوگو تركيبي از متن و تصوير بوده و اولين علامتي است كه مخاطب از شما مي‌بيند. در حقيقت لوگو نمايشي بصري از برندينگ است و هدف از ايجاد يك لوگو، شناسايي و ماندگار بودن شما است؛ چرا كه لوگو داراي مالكيت، كيفيت و ارزش است. از طرفي برند، مجموعه‌­اي از برداشت‌­ها، ايده‌­ها و احساسات متمايز است كه مشتريان در مورد تجارت شما از خود بروز مي­‌دهند.

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.