تيتر خبري

تيتر خبري

توهم چیست ؟ انواع و راه درمان

۰ بازديد

توهم

یک اختلال روان‌پریشی‌ می باشد و در واقع نداشتن تصوری صحیح از چیزی و هم چنین شنیدن صداهای غیر واقعی یا دیدن تصاویر غیر منطقی و واقعی که البته افراد مبتلا به توهم حتی خود را در حال تجربه‌ی یک اتفاق هم درک می‌کنند. اما واقعیت این است که هیچ‌کدام از اتفاقات روی نداده است و تمام این‌ها حاصل تخیلات فرد است. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

انواع توهم چیست؟

انواع توهم چیست؟

1- توهم ذهنی

توهمات ذهنی تصورات نادرستی که فرد از اطرافیان و محیط پیرامون دارد. –توهمات اروتومانیک: در این توهمات فرد خیال می‌کند کسی عاشق اوست و معمولا هم یک فرد مشهور منظور توهمات فرد است. -توهمات حسادت: احساس  به وجود رقیب یا خیانت در رفتار همسر یا همکار می‌کند. -توهمات آسیب:  در واقع متصور می‌گردد که کسی قصد جان و یا آسیب به وی را متصور می‌شود.

2- توهم شنیداری

توهم شنیداری در کودکان معمولا با شنیدن صداهای غیر واقعی در سنین 3-6 سال رخ می‌دهد. توهمات اسکیزوفرنی جوانی است که چند سال زودتر بروز کرده است و نباید آن را با شیطنت یا خیال پردازی اشتباه گرفت.

4- توهم بینایی

فرد مبتلا به توهم بینایی لکه‌ی روی لباس را به شکل یک حیوان درنده می‌بیند یا چراغ چشمک زن و افرادی را می‌بیند که وجود خارجی ندارند. توهم بعد از سکته‌ی مغزی یکی از عوارض آزاردهنده است که در تمام افراد رخ نمی‌دهد ولی درصورت بروز با علائم بینایی همراه است و برای بیمار و اطرافیان آزار دهنده است.

4- توهمات بویایی

در واقع فرد بوهای غیر قابل قبول و غیر منطقی را استشمام می‌کند و برای شخص خطرناک و تهدیدآور است.

5- توهم چشایی

چشیدن طعم و مزه‌های غیر ممکن در مثلا غذای خود، مانند چشیدن طعم خون یا مدفوع در غذا.

6- توهم لامسه

احساس داشتن حرکت موجودات مختلف بر روی پوست و بدن.

دلایل توهم

دلایل توهم
شرایط زندگی دلایلی است که منجر به بروز توهم می‌شود. سبک زندگی ناسالم با مصرف مواد مخدر، مشروبات الکی یا استفاده از داروهای خاص فرد را در شرایط ناایمن قرار می‌دهد. و از اصول مهمی که در سلامت روان تاثیر دارد توجه به بهداشت روان و برقراری ارتباط‌های سالم با اطرافیان و محیط پیرامون است.

افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی بعد از زایمان مانند دیگر افسردگی‌ها با کاهش اشتها، تغییر در خلق و خو و میل به گوشه گیری بروز می‌کند. افراد مبتلا به این عارضه در پرستاری از نوزاد یا خودشان دچار مشکل می‌شوند و البته امکان توأمان شدن توهم و افسردگی با هم جود دارد که سپس منجر بر روان‌پریشی مانند توهمات دیداری و شنوایی شود.  در این مواقع فرد صداهای غیر معمول می‌شنود یا چیزهای غیر معمول می‌بیند و درصورتی‌که مورد توجه قرار نگیرد منجر به آسیب به نوزاد یا خود فرد می‌شود.

اضطراب توهم‌زا

فرد ممکن است درک مشکل و مواجهه با آن را نداشته باشد و دچار توهم می‌شود. پس بهترین راه یادگیری شیوه‌های مهار اضطراب و حفظ آرامش است. توهم ناشی از استفاده از دارو -داروهای توهم زا LSD و PCP -کلوزاپین و کلوزریل -هالوپریدول -سرووکل -ژئودون -کلروپرومازین خوراکی و تزریقی -فلوفنازین -اولانزاپین -تیوتیکسن -ریسپریدون -ریسپرداین

توهم و اعتیاد به مواد مخدر و الکل

توهم و اعتیاد به مواد مخدر و الکل
با مصرف الکل و مواد مخدر فرد دچار برخی توهامات و نیز به وسیله چنین توهماتی فرد ممکن است دست به کارهای ناشایست و جبران ناپذیری بزد که هر گز نتوان جبران کرد و توهمی که به این علت ایجاد می‌شود بیشتر توهم بینایی است، اما ممکن است انواع دیگری از توهم تجربه شود. حشیش، گل، ماری‌جوانا فرد را دچار توهم می‌کنند.

اختلالات خواب و توهم

اختلال خواب در واقع سبب می‌گردد تا فرد زمان بیدار شدن توانایی حرکت نداشته باشد و یا نیز در هنگام خواب کارهای غیر معقول انجام دهد. البته این اختلال با دارو قابل درمان است.

توهم دمانس در پیری

دمانس اختلالی است که مغز در پردازش قوات شنوایی و بینایی قادر به تشخیص درست نیست و فرد تصور می‌کند که صدای همسر سابق و یا فرزندان کوچک خود در گذشته را دارد می‌شنود.   درمان خانگی برای استرس چیست؟بیشتر بخوانید:درمان خانگی برای استرس چیست؟

توهم وسواس فکری

این اختلال اضطرابی همراه با رفتارها و افکار غیر قابل کنترل است. این افراد کارهایی مانند شستن دست و لباس، مرتب کردن لباس و یا موارد دیگر را به صورت پشت سرهم تکرار می‌کنند و نیز ممکن است دارای افکار آزار دهنده دائمی چنان باز بودن در و حمله و هجوم دزد را در ذهن داشته باشند.

توهم در چه کسانی شایع‌تر است؟

توهم در چه کسانی شایع‌تر است؟
اعضای خانواده ای که  به این بیماری مبتلا هستند و در واقع کروموزوم‌ها در انتقال عامل توهم و هذیان از والدین به فرزندان نقش دارند. البته عامل محیط نیز بر توهم تاثیر گذار است. تغییر شرایط زندگی در مهاجرت، ابتلا به افسردگی به دلیل شکست‌های عاطفی یا مالی می‌تواند سبب بروز توهم شود.

تشخیص اختلالات توهم

از آنجا که بیماری‌هایی چنان توهم با روان و روح افراد در ارتباط است و چون این بیماری و اختلال چون بیماری جسمی نیست که علائمی داشته باشد که فرد به طور عادی توانایی تشخیص آن را داشته باشد و با مراجعه به پزشک و با بررسی رفتار وی و صحبت از توهمات پی به بیماری برده می شود و درمان مناسب انتخاب می گردد.

درمان توهم

درمان توهم
توهم از مشکلات و اختلات روانی است که می‌توان آن را درمان کرد. راه درمان و مقابله با توهم با دارو و مشاوره‌ی روانپزشکی است.

درمان دارویی توهم

-فلوفنازین -هالوپریدول -آریپیپرازول -آریپیپرازول لاروکسیل -آسناپین -تیوتیکسن -لاکسپین -برکسپیپرازول -کاریپرازین -پالیپریدون -پالیپریدون پالمیتات -کوئیتاپین -تریلافون -زیپرازیدون -لاکسپین -پرفنازین -تیوردازین

مشاوره با روانشناس برای درمان توهم

ممکن است برخی از مشکلات توهم از طریق روان درمان گری و نیز مشاوره با پزشک متخصص و روان شناس حل گردد و از آن جایی که شخصی که دچار توهم می گردد اضطراب بالایی دارد و در نتیجه‌ی تشدید بیماری دچار توهم می‌گردد درصورتی‌که شیوه‌ی کنترل هیجان را بیاموزد یا ریشه‌ی مشکلات را در جلسات روان‌درمانی بیاید وضعیت بهتری خواهد داشت. البته علاوه بر فرد بیمار خانواده‌ی او نیز باید تحت مشاوره قرار بگیرند.

عوارض اختلالات توهم‌زا

در اثر توهم ممکن است آسیب جسمی به خود یا اطرافیان بزنند. -افراد مبتلا به توهم ممکن است در اثر توهم یا هذیان به افسردگی مبتلا شوند. -توهمات باعث می‌شود از اطرافیان فاصله بگیرند و روابط اجتماعی محدود شود. -خشونتی که در رفتار بیماران وجود دارد ممکن است در سطح اجتماع موجب ایجاد درگیری یا مشکلات قانونی شود.

توانایی جلوگیری از توهم

با توجه به این مسئله که توانایی جلوگیری از توهم وجود ندارد و باید در صورت بروز بلافاصله اقدامات لازم انجام گردد تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری گردد.

زمان مراجعه به پزشک

در هنگام شنیدن و یا دیدن چیزی غیر معقول که دیگران توانایی دیدن آن را ندارند و نیز با بالا رفتن تعداد دفعات این حالات باید به پزشک مراجعه نمود.

علت سکته مغزی چیست ؟ بهترین روش پیشگری

۱ بازديد

 

علت سکته مغزی چیست ؟ بهترین روش پیشگری واقعا سکته مغزی چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟ علیرغم پیشرفت‌های زیادی که در علم پزشکی انجام گرفته، بازهم در سراسر جهان دومین عامل مرگ و میر و همچنین از دلایل اصلی معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها سکته مغزی می‌باشد. به ور معمول سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که کاهش و یا قطع خونرسانی به بخشی از مغز صورت گیرد. چون در این حالت از دریافت اکسیژن و مواد مغذی به وسیله مغز جلوگیری می‌شود. در این شرایط در عرض چند دقیقه سلول‌های مغز می‌میرند. به همین دلایل سکته مغزی یک حالت اورژانسی است که درمان سریع آن بسیار حائز اهمیت است. علت سرگیجه را باید از  پزشک مغز و اعصاب جویا شد. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. به طور اصولی اگر اقدامات اولیه سرموقع انجام شود باعث کاهش آسیب مغزی و عوارض آن می‌گردد. ولی به دلیل مسری بودن بیماری کرونا و مشکلات رفت و آمد، این مسئله دشوار است.

انواع سکته مغزی از خفیف تا شدید

انواع سکته مغزی از خفیف تا شدید
سکته مغزی به سه نوع تقسیم می‌گردد؛ سکته مغزی ایسکمیک یا انسدادی، حمله ایسکمیک گذرا (TIA) و سکته مغزی هموراژیک. نوع سکته مغزی باعث تاثیر بر بهبود بیمار و روند درمان  اثرگذار است. جزئیات هر کدام از انواع سکته مغزی در ادامه بحث خواهد شد.

حمله ایسکمی گذرا (TIA)

نام دیگر حمله ایسکمی گذرا TIA یا ministroke است که در هنگام مسدود شدن جریان خون در مغز در اثر لخته خون انفاق می‌افتد. علائم آن با علائم سکته کامل مشابهت دارد ولی موقت هستند و علائم بعد از چند دقیقه یا چند ساعت به دلیل آنکه انسداد برطرف می‌شود و لخته خون حرکت می‌کند از بین می‎روند. بر طبق آمار بدست آمده از CDC بیش از یک سوم اشخاصی که TIA برایشان اتفاق می‍افتد و آن را درمان نمی‌کنند، بعد از گذشت یکسال سکته مغزی کامل برای آنها اتفاق می‌افتد. در نتیجه  درمان اساسی آن  ضروری می‌باشد.

سکته مغزی ایسکمیک

طی سکته ایسکمیک، مسدود شدن و باریک شدن شریان‌های خونرسان به مغز اتفاق می‌افتد. به طور معمول لخته خون باعث این انسداد می‌شود یا ظهور پلاک در اثر تصلب شرایین (گرفتگی عروق در اثر رسوب چربی) می‌تواند انسداد ایجاد کند. سکته مغزی ایسکمیک شامل دو نوع رایج سکته ترومبوتیک و سمته آمبولیک است. در نوع آمبولیک لخته خون تشکیل شده در قسمت‌های دیگر بدن، به طرف مغز حرکت می‌کند. بر طبق آمار بدست آمده از آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، 87 درصد از سکته‌های مغزی ایسکمیک یا انسدادی هستند.

سکته هموراژیک

اگر شریان مغز پاره شود و یا خون آن نشت پیدا کند سکته مغزی هموراژیک اتفاق می‌افتد. در این حالت خون حاصل باعث فشار اضافی در جمجمه می‌شود و باعث متورم شدن مغز و آسیب به سلول و بافت‌های مغز می‌گردد. طبق آمار بدست آمده از انجمن قلب آمریکا، سکته هموراژیک  13 درصد از سکته های مغزی را شامل می‌شود. اصولا آنوریسم عروق (برجستگی بخشی از دیواره رگ در اثر ضعیف شدن دیواره به دلایل مختلف مانند فشار خون بالا) یا بیماری ناهنجاری شریانی که در آن اتصال غیرطبیعی بین وریدها و شریان‌ها وجود دارد؛ باعث پاره شدن عروق می‌شود. تروما (مانند تصادف رانندگی)، استفاده بیش از حد از داروهای ضد انعقاد خون، رسوب پروتئین در دیواره رگ‌های خونی که منجر به ضعیف شدن دیواره رگ‌ها می‌شود (آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی) و حتی بروز سکته مغزی ایسکمیک از دیگر دلایل سکته همواژیک می‌باشد.

علل بروز سکته مغزی در سنین مختلف

علل بروز سکته مغزی در سنین مختلف
در سنین مختلف، علت اتفاق افتادن سکته مغزی به نوع آن بستگی دارد که در بالا در مورد آنها بحث گردید. عوامل بسیاری که باعث افزایش بروز خطر سکته قلبی در شما می‌شوند عبارتند از:
  • کم تحرکی
  • اضافه وزن یا چاقی
  • نوشیدن زیاد الکل
  • مصرف داروهایی مانند کوکائین و مت آمفتامین که غیرقانونی هستند.
  • فشار خون بالای کنترل نشده
  • کلسترول بالای کنترل نشده
  • بیماری آپنه انسدادی خواب
  • در معرض دود سیگار قرار گرفتن یا سیگار کشیدن
  • دیابت
  • داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی از انواع سکته مغزی
  • بیماری‌های قلبی عروقی از جمله نارسایی قلبی، عفونت قلب، ریتم غیرطبیعی قلب
  • ابتلا به بیماری جدید کووید ۱۹
چون عوامل بالا درصد شیوعشان در اشخاص 55 سال به بالا بیشتر از اشخاص جوان است در نتیجه بروز سکته مغزی در اشخاص میانسال و سالمندان احتمال بیشتری دارد. قابل ذکر است که طبق آمار بدست آمده خطر بروز سکته مغزی در مردان بیش از زنان است. زنان به دلیل آنکه فیزیولوژی متفاوتی که دارند در سنین بالاتر دچار سکته مغزی می‌شوند و به همین جهت احتمال مرگ در آنها به علت سکته مغزی بیش از مردان می‌باشد. از سویی دیگر، مصرف قرص‌های ضدبارداری و یا با هورمون درمانی که معمولا استفاده از استروژن است و به طور معمول در خانم‌ها انجام می‌شود خطر بروز سکته را افزایش می‌دهد. بروز سکته قلبی در کودکان به دلایلی مانند چاقی و عدم تحرک نباید غافل شد بخصوص اگر خانواده آن کودک در این زمینه سابقه داشته باشند.

علائم سکته مغزی

علائم سکته مغزی
راه‌های درمانی برای سکته مغزی اگر بلافاصله بعد از شروع سکته مغزی انجام شوند، بسیار موثر می‌باشند. در نتیجه باید علائم سکته مغزی را بدانید تا بتوانید سریع عمل کنید. در مجموع علائم سکته غزی به طور رایج شامل موارد زیر است:
  • بی‌حسی یا ضعف در بازو، صورت و پا، به ویژه در یک طرف بدن
  • فلج شدن اندام‌ها
  • مشکل در گفتار یا درک گفتار
  • صحبت کردن به طور مبهم
  • گیجی
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکلات بینایی مانند دوبینی، تاری دید در یک یا هر دو چشم
  • عدم تعادل یا هماهنگی
  • سرگیجه
  • سردرد شدید و ناگهانی با علت نامشخص
سکته مغزی به مراقبت‌های اورژانس پزشکی نیاز دارد. اگر گمان می‌کنید طبق علائم گفته شده شما یا کسی دیگر سکته کرده‌اید؛ فوری از شخصی بخواهید با 115 ارتباط بگیرد. درمان فوری، راه حل اصلی به منظور پیشگیری از بروز آسیب مغزی به صورت دائم یا موقت، معلولیت طولانی‌مدت، ناتوانی و حتی مرگ می‌باشد.   سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آنبیشتر بخوانید:سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

علائم سکته مغزی در زنان

در شرایطی که بعضی از علائم سکته مغزی در مردان و یکسان می‌باشد؛ ولی احتمال بروز بعضی از این علائم در زنان بیشتر از مردان است. علائمی که بیشتر در زنان اتفاق می‌افتد عبارتند از:
  • درد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • توهم
  • تنگی نفس یا مشکلات تنفس
  • ضعف عمومی
  • تشنج
  • غش کردن یا از دست دادن هوشیاری
  • گیجی و عدم امکان پاسخگویی
  • تغییرات رفتاری ناگهانی به ویژه افزایش تحریک‌پذیری

علائم سکته مغزی در مردان

علائمی که بیشتر در مردان اتفاق می‌افتد عبارتند از:
  • تکلم نامفهوم، مشکل در گفتار و در درک سایر گفتارها
  • افتادگی و فلج موقتی یک طرف صورت
  • ضعف عضلانی در یک طرف بدن

عوارض رایج سکته مغزی

عوارض رایج سکته مغزی
با توجه به اینکه سکته مغزی روی کدام قسمت از مغز تاثیر می‌گذارد بعضی اوقات معلولیت موقت یا دائمی به وجود می‌آید. از عوارض دیگر در اثر سکته مغزی موارد ذیل می‌توان را ذکر کرد:
  • ممکن است فلج یک طرف بدن برایتان اتفاق بیافتد (فلجی یک طرفه بدن) و یا کنترل بازو یا کنترل برخی از عضلات در یک طرف از صورت خود را از دست بدهید.
  • سکته مغزی ممکن است باعث تاثیر بر کنترل عضلات دهان و گلو شود و باعث دشوار شدن صحبت کردن، غذا خوردن یا بلعیدن شود. و نیز ممکن است در گفتار و یا درک آن مشکل برایتان پیش بیاید.
  • بیشتر اشخاصی که دچار سکته مغزی شده‌اند، با مسئله از دست دادن حافظه مواجه شده‌اند. برخی ممکن است در مسائلی مانند استدلال، تفکر، قضاوت و درک مفاهیم با مشکل مواجه شوند.
  • اشخاص که دچار سکته می‌شوند ممکن است در کنترل احساسات خود دچار مشکلات بیشتری شوند و یا حتی  با افسردگی مواجه شوند.
  • تحت تاثیر سکته مغزی ممکن است احساس درد، بی حسی و یا احساسات غیر عادی در قسمت‎های مختلف بدن مشاهده شود.
  • به طور معمول اشخاصی که دچار سکته شده‌اند در نظافت کردن و انجام دادن کارهای روزانه نیاز به کمک دارند.

بهترین روش پیشگیری از بروز سکته مغزی

بهترین اقداماتی که می‌توان انجام داد تا از بروز سکته قلبی پیشگیری کرد این است که فاکتورهای خطر سکته مغزی را کنترل کنید، از توصیه‌های پزشک پیروی کنید و یک سبک زندگی سالم در پیش بگیرید. پزشکان بر این باورند بیشتر تکنیک‌های پیشگیری از سکته مغزی در اصل همان تکنیک‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی هستند. تکنیک‌ها عبارتند از:
  • کاهش استفاده از غذاهای حاوی کلسترول و چربی اشباع شده بالا
  • کنترل فشار خون بالا و مدیریت دیابت تحت نظر پزشک
  • عدم نوشیدن الکل
  • ترک مصرف دخانیات
  • خوردن مداوم رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات
  • حفظ وزن سالم
  • درمان بیماری آپنه انسدادی خواب (OSA)
  • ورزش منظم
  • پرهیز از مصرف داروهای غیرقانونی

سکته مغزی در کودکان

در کودکان، سکته مغزی یک بیماری است که به ندرت اتفاق می‌افتد و سالیانه ۴۰۰۰ نوزاد در بدو تولد و 2000 کودک در جهان درگیر آن می‌شوند. به همین جهت یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در کودکان محسوب می‌شود. علت ایجاد آن دقیقا مثل بزرگسالان از ناکافی بودن جریان خون و یا خونریزی بیش از حد در مغز ناشی می‌شود. نهایتا باعث ناتوانی عصبی با خطر طولانی شدن اختلالات شناختی و حرکتی در نوزادان و کودکان می‌گردد. بیماری قلبی، وجود مشکلات در رگ‌های خونی تأمین‌کننده مغز، کم خونی داسی شکل و اختلالات لخته شدن خون، دلایل اصلی هستند که باعث بروز سکته مغزی در کودکان می‌شود.

 سکته مغزی در سالمندان

طبق آمار بدست آمده، هر چه سن افزایش یابد احتمال بروز سکته مغزی افزایش می‌یابد. به گونه‌ای که اکنون تقریبا 50 درصد از کل سکته‌های مغزی در اشخاص با سن بالای 75 سال و 30 درصد در اشخاصی با سن بالای 85 سال اتفاق می‌افتد. در نتیجه سبک زندگی سالمندان باید سالم باشد، همچنین باید زیر نظر پزشک باشند و به طور مداوم چکاب انجام دهند و به طور کلی نکات پیشگیری گفته شده را رعایت کنند و از خود محافظ کنند. چون که بدن سالمندان به اندازه اشخاص جوان توان تحمل عوارض سکته مغزی و همچنین برگشت دوباره را ندارند.

روش‌های درمان سکته مغزی

روش‌های درمان سکته مغزی
برای بهبودی سکته مغزی، ارزیابی منایب از لحاظ پزشکی و درمان فوری اقداماتی حیاتی هستند. انواع روش‌های درمانی سکته مغزی بستگی به نوع آن دارد:

نحوه درمان سکته ایسکمیک و TIA

  • تجویز داروهایی که لخته خون را تجزیه می‌کنند.
  • تجویز داروهایی که ضد انعقاد خون و ضد پلاکت هستند.
  • ورود یک کاتتر به یک رگ خونی بزرگ در داخل سر توسط پزشک که این روش را ترومبکتومی مکانیکی می‌نامند و بعد از آن با استفاده از یک دستگاه، لخته را از درون رگ بیرون می‌کشند و گاهی نیز یک استنت در دیواره‌های شریان استفاده می‌شود. اگر این روش جراحی 6 تا 24 ساعت بعد از شروع سکته مغزی انجام گیرد موفقیت آمیزخواهد بود.
  • در یکسری از موارد که استفاده از روش‌های درمانی موثر نباشند پزشک برداشتن لخته خون و پلاک از شریان‌ها را با استفاده از جراحی باز ممکن است انجام دهد.

نحوه درمان سکته هموراژیک

  • تجویز داروهایی که باعث کاهش فشار مغز می‌شوند و از تشنج و انقباض رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند.
  • قرار دادن یک لوله در محل عروقی که در حال خونریزی است توسط پزشک که یه این روش کویلینگ می‌گویند.
  • قرار دادن یک گیره کوچک توسط جراح در بخش آنوریسمی، که هنوز خونریزی نکرده است و یا خونریزی آن متوقف شده است برای اینکه از خونریزی بیشتر جلوگیری شود.
  • گاهی اوقات پس از سکته مغزی، به منظور کاهش فشار مغز به جراحی باز کرانیوتومی نیاز باشد.

روش‌های توانبخشی

به طور اصولی روش‌های توانبخشی پس از بروز سکته، به چهار حیطه معطوف هستند که عبارت است از:
  • گفتاردرمانی که به منظور بهبود قدرت تکلم که از متخصص گفتاردرمان استفاده می‌شود.
  • شناخت درمانی که به منظور بهبود مهارت‌های تفکر و استدلال که از متخصص کاردرمانی استفاده می‌شود.
  • یادگیری مهارت‌های حسی به منظور بهبود ادراک حواس مختلف مانند درد و دما که از درمانگر استفاده می‌شود.
  • فیزیوتراپی به منظور بهبود توان و تعادل بدنی مخصوصا رفع فلجی یک طرف بدن که از فیزیوتراپیست استفاده می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک

اگر علائم و نشانه‌های سکته مغزی مشاهده گردید، فوری مراقبت‎های پزشکی را دنبال کنید. حتی اگر اینطور به نظر می‌رسد که علائم موقتی هستند. ”سریع” فکر کنید و کارهای زیر را انجام دهید:
  • از بیمار بخواهید لبخند بزند آیا حالت افتادگی در یک طرف صورتش مشاهده می‌شود؟
  • از بیمار بخواهید بازوهای خود را به سمت بالا بیاورد. آیا یکی از بازوهایش بدون ارده به سمت پایین می‌افتد؟ یا یکی از بازوهایش را نمی‌تواند به سمت بالا بیاورد؟
  • از بیمار بخواهید یک سخن ساده را بازگو کند. آیا حرف‌های او ابهام آمیز و یا عجیب است؟

آریتمی قلبی چیست؟ انواع، علائم و درمان آن

۱ بازديد

 

آریتمی قلبی چیست؟ انواع، علائم و درمان آن آریتمی (Arrhythmia) یک اختلال در قلب است که بر سرعت یا ریتم ضربان قلب تأثیر می‌گذارد. اصولا زمانی اتفاق می‌افتد که تکانه‌های الکتریکی که ضربان قلب را هدایت و تنظیم می‌کنند، به درستی عمل نکنند. این مسئله باعث ضربان خیلی سریع (تاکی‌ کاردی)، خیلی کند (برادی ‌کاردی)، خیلی زود (انقباض زودرس) و بیش ‌از‌ حد نامنظم (فیبریلاسیون) قلب می‌شود. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. تخمین زده شده است که 1.5 تا 5 درصد مردم جهان درگیر این اختلال هستند. اگرچه اغلب آریتمی‌ها بی‌ضرر هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند نشان‌دهنده وجود یک مشکل قلبی و مشکل‌ساز باشند. هنگامی‌ که آریتمی قلبی در جریان خون اختلال ایجاد می‌کند، ممکن است عملکرد مغز، ریه‌ها و سایر اندام‌های حیاتی به خطر بیافتد. اگر چنین وضعیتی به موقع تشخیص داده و درمان نشود، احتمال بروز سکته مغزی یا ایست قلبی وجود دارد. درمان آریتمی قلبی ممکن است شامل دارودرمانی، کاشت دستگاه‌هایی مانند ضربان‌ساز قلب یا جراحی باشد. هدف از درمان، کنترل یا خلاص شدن از شر ضربان قلب سریع، آهسته یا نامنظم است. مطمئنا داشتن یک سبک زندگی سالم، می‌تواند به جلوگیری از آسیب قلبی که عامل بروز برخی از آریتمی‌ها است کمک کند. در این مقاله به تعریف آریتمی قلبی و علل و علائم آن می‌پردازیم. همچنین درمان‌های احتمالی و انواع مختلف آن را توضیح می‌دهیم.

ضربان طبیعی قلب چگونه است؟

از نظر پزشکان، یک قلب سالم باید ریتمی منظم داشته باشد. در واقع به صورت ضربان‌های دوتایی «با-بام» با فاصله‌های یکسان از یکدیگر، بکوبد. یکی از این ضربان‌ها مربوط به منقبض شدن قلب برای انتقال خون به ریه‌ها و تامین اکسیژن آن است و دیگری مربوط به انتقال خون اکسیژن‌دار به اطراف بدن توسط قلب است. نبض نقطه‌ای است که با وجود آن می‌توان ضربان قلب را از طریق پوست احساس کرد. در گذشته برای اندازه‌گیری ضربان قلب از نبض مچ دست، کنار گردن، قسمت داخلی آرنج یا بالای مچ پا استفاده می‌شد. چراکه با شمارش تعداد نبض در هر دقیقه (bpm)، می‌توان ضربان قلب بیمار را در هنگام استراحت محاسبه کرد. اما امروزه پزشکان از دستگاه‌های مانیتورینگ دیجیتالی برای محاسبه ضربان قلب استفاده می‌کنند. اصولا محدوده ضربان قلب در حالت استراحت، بین افراد مختلف متفاوت است. انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می‌کند که این عدد در افراد سالم باید بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه باشد. البته ضربان طبیعی قلب می‌تواند تغییر کند. معمولا با ورزش تندتر می‌شود یا در هنگام خواب کند می‌شود. همچنین ممکن است ضربان قلب ورزشکاران در حالت استراحت کمتر از 60 ضربه در دقیقه باشد، زیرا قلب آن‌ها کارآمدتر عمل می‌کند. جالب است بدانید که دیس ریتمی (Dysrhythmia) نام دیگر آریتمی است. اگرچه یک تفاوت پزشکی جزئی بین این دو وجود دارد، اما هر دو اغلب به جای هم و برای اشاره به ضربان قلب نامنظم استفاده می‌شوند. در ادامه به انواع آریتمی قلبی اشاره خواهیم کرد.

انواع آریتمی قلبی

انواع آریتمی قلبی
تکانه‌ها یا سیگنال‌های الکتریکی، فعالیت عضله قلب را هماهنگ می‌کنند تا خون به داخل و خارج قلب پمپاژ شود. در قلب‌هایی که سالم هستند و به درستی می‌تپند، تکانه‌های الکتریکی مسیرهای دقیقی را دنبال می‌کنند. هرگونه وقفه در تکانه‌ها یا مسیرهای آن‌ها می‌تواند باعث بروز ضربان غیرطبیعی قلب و در نتیجه آریتمی قلبی شود. این مسئله می‌تواند از گره سینوسی، بطن‌ها (حفره‌های پایینی قلب) یا دهلیزها (حفره‌های فوقانی قلب) منشا بگیرد. به همین دلیل، انواع آریتمی قلبی براساس سه عامل زیر طبقه‌بندی و نامگذاری می‌شوند:
  • تعداد ضربان
  • ریتم و سرعت ضربان
  • منشا آریتمی
طبق اصول پزشکی، از انواع آریتمی قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • برادی کاردی که در آن ضربان قلب بسیار کند است.
  • تاکی کاردی که در آن ضربان قلب خیلی سریع است.
  • آریتمی بطنی که از بطن‌ها شروع می‌شود.
  • آریتمی فوق بطنی که از دهلیزها که در بالای بطن‌ها قرار دارند، شروع می‌شود.
  • ضربان قلب زودرس
  • آریتمی سینوسی

برادی کاردی (Bradycardia)

در برادی کاردی ریتم قلب کندتر از حد معمول و زیر 60 ضربان در دقیقه است. معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که مشکلی در گره سینوسی دهلیزی به عنوان ضربان‌ساز طبیعی قلب وجود دارد. این وضعیت می‌تواند از بدو تولد وجود داشته باشد یا در نتیجه ابتلا به بیماری دیگری مانند بیماری قلبی مادرزادی، بلوک قلبی، سندرم سینوس بیمار یا آپنه خواب ایجاد شود. از سایر علل موثر در بروز برادی کاردی می‌توان به ضربه شدید به قفسه سینه، استفاده از برخی داروها و هیپوترمی (سرمازدگی) اشاره کرد.

تاکی کاردی (Tachycardia)

تاکی کاردی زمانی رخ می‌دهد که ضربان قلب شما به بیش از 100 ضربه در دقیقه برسد. این مسئله ممکن است باعث شود که بطن‌های قلب نتوانند با مقدار لازم خون برای پمپاژ به سایر نقاط بدن پر شوند. در نتیجه بر نحوه پمپاژ خون توسط قلب تأثیر می‌گذارد. معمولا اگر تاکی کاردی فقط چند دقیقه طول بکشد، نگران‌کننده نیست. شما زمانی باید نگران وضعیت خود شوید که افزایش ضربان قلب بیش از 30 دقیقه طول بکشد یا با درد قفسه سینه همراه باشد. در این حالت ممکن است به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشته باشید.

آریتمی‌های بطنی (Ventricular arrhythmias)

آریتمی‌های بطنی در بطن‌ها یا همان اتاق‌های پایینی قلب بروز می‌کنند و شامل موارد زیر هستند:
  • تاکی کاردی بطنی (VT)
  • فیبریلاسیون بطنی (VF)
  • ضربان زودرس بطنی (PVC) که به صورت ضربان‌های اضافی در بطن‌ها خود را نشان می‌دهد.
  • تورسادس دی پوینت (Torsades de Point) که نوع غیر معمول اما خاص از تاکی کاردی بطنی است و می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.
قابل ذکر است که تاکی کاردی بطنی و فیبریلاسیون بطنی نیاز به درمان فوری دارند، به خصوص اگر خطر وجود سایر بیماری‌های قلبی نیز باشد. در ادامه به جزئیات بیشتری از این دو اختلال اشاره خواهیم کرد.

تاکی کاردی بطنی

اگرچه تاکی کاردی بطنی معمولا در افرادی رخ می‌دهد که به بیماری‎های قلبی مانند بیماری عروق کرونر قلب مبتلا هستند یا سابقه حمله قلبی دارند. اما ممکن است در افرادی با قلب سالم نیز بروز کند. این نوع آریتمی قلبی می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب تا 100 ضربه در دقیقه یا بیشتر شود. همچنین ممکن است منجر به بروز آریتمی‌های بطنی جدی‌تر، مانند فیبریلاسیون بطنی شود.

فیبریلاسیون بطنی

فیبریلاسیون بطنی در اثر تکانه‌های الکتریکی نامنظم، باعث ضربان قلب ناگهانی، سریع و آشفته می‌شود. گاهی به واسطه حمله قلبی ایجاد می‌شود و بطن‌های قلب را به لرزه می‌اندازد. وقتی این نوع آریتمی قلبی را دارید، بطن‌های شما نمی‌توانند خون را به سایر نقاط بدن پمپاژ کنند و ضربان قلب به سرعت کاهش می‌یابد. این مسئله می‌تواند باعث ایست قلبی ناگهانی و حتی مرگ شود.

آریتمی‌های فوق بطنی یا آریتمی دهلیزی

آریتمی فوق بطنی که با عنوان آریتمی دهلیزی نیز شناخته می‌شود، از دهلیزها یا اتاق‌های فوقانی قلب که در بالای بطن‌ها قرار دارند، شروع می‌شود. تاکی کاردی فوق بطنی (SVT)، شامل اشکال مختلفی از آریتمی قلبی است که در بالای بطن‌ها بروز می‌کند. معمولا با ضربان قلب سریعی که ممکن است به صورت ناگهانی شروع شود و سپس پایان یابد، شناسایی می‌شود. می‌تواند ضربان قلب را به بیش از 100 ضربه در دقیقه برساند. سایر انواع آریتمی فوق بطنی عبارتند از:
  • فیبریلاسیون دهلیزی (AF)
  • فلوتر دهلیزی (AFl)
  • تاکی کاردی برگشتی گره دهلیزی بطنی (AVNRT)
  • تاکی‌ کاردی بازگشتی دهلیزی بطنی (AVRT)
  • تاکی ‌کاردی حمله‌ای فوق بطنی (PSVT)
  • سندرم ولف پارکینسون وایت (Wolff-Parkinson-White syndrome)

فیبریلاسیون دهلیزی

در فیبریلاسیون دهلیزی، دهلیزها آنقدر سریع حرکت می‌کنند که قادر به انقباض کامل نیستند. در عوض می‌لرزند یا فیبریل می‌شوند. در این شرایط ضربان بطنی سریع است و ضربان قلب به 400 ضربه در دقیقه می‌رسد. مشخص شده است که خطر بروز این نوع آریتمی قلبی، پس از 65 سالگی و در صورت داشتن سایر شرایط پزشکی افزایش می‌یابد. در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی‌تری مانند سکته قلبی شود.

فلوتر دهلیزی

در این نوع آریتمی قلبی، ضربان قلب ریتمیک‌تر و ثابت‌تر از فیبریلاسیون دهلیزی است. به همین دلیل، ممکن است علامت خاصی ایجاد نکند. اغلب در افراد مبتلا به بیماری قلبی رخ می‌دهد، همچنین می‌تواند در هفته‌های اول پس از جراحی قلب ظاهر شود. در صورت عدم درمان، فلوتر دهلیزی ممکن است تهدیدکننده زندگی باشد.

ضربان قلب زودرس

در صورت ابتلا به برخی از بیماری‎های قلبی، ضربان قلب زودرس به عنوان یک آریتمی قلبی ممکن است بروز کند. در این شرایط، ریتم طبیعی قلب با یک ضربان خیلی زود قطع می‌شود. در نتیجه احساس می‌کنید که قلب شما یک ضربان را از دست داده است.

آریتمی سینوسی

گره سینوسی با تولید تکانه‌های الکتریکی، به تنظیم ریتم ضربان قلب کمک می‌کند. آریتمی سینوسی در اثر تغییر در عملکرد این گره بروز می‌کند و اغلب در کودکان و بزرگسالان جوان و سالم دیده می‌شود. گاهی اوقات زمانی اتفاق می‌افتد که عصب واگ تحریک می‌شود. این عصب اطلاعات اعضای بدن را با مغز به اشتراک می‌گذارد. در نتیجه می‌تواند منجر به تغییر ضربان قلب در حالت استراحت شود. آریتمی سینوسی ممکن است نشان‌دهنده وجود یک بیماری زمینه‌ای نیز باشد. بروز زخم در نزدیکی گره سینوسی ناشی از بیماری قلبی یا حمله قلبی ممکن است تکانه‌های الکتریکی را در حین حرکت قلب کند یا مسدود کند. این مسئله می‌تواند باعث آریتمی قلبی و سایر اختلالات قلبی عروقی شود.

علائم آریتمی قلبی

علائم آریتمی قلبی
آریتمی قلبی همیشه علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. با این حال، پزشک ممکن است در طی یک معاینه ساده آن را تشخیص دهد. البته وجود علائم، لزوما به معنای شدید بودن آریتمی نیست. برخی از افراد آریتمی‌های تهدیدکننده زندگی بدون علامت دارند، در حالی که برخی دیگر با وجود علائم، ممکن است آریتمی قلبی شدید نداشته باشند. از علائم رایج آریتمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • تپش قلب
  • ضربان قلب سریع
  • ضربان قلب آهسته یا نامنظم
همچنین آریتمی ممکن است علائم جدی‌تری مانند موارد زیر ایجاد کنید:
  • درد یا سفتی قفسه سینه
  • مشکل در تنفس
  • نبض نامنظم
  • ضعف
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • غش کردن
  • خستگی
  • تعریق
  • تپش قلب
  • فشار خون پایین
در صورت مشاهده هر یک از این علائم فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. حتما در مورد علائم خود با پزشک صحبت کنید تا بتواند به طور موثر نوع آریتمی قلبی را تشخیص داده و درمان کند.

علائم آریتمی قلبی در زنان

هورمون‌های جنسی به تفاوت الکتروفیزیولوژی قلب در مردان و زنان کمک می‌کنند. این مسئله روی احتمال بروز انواع آریتمی قلبی در زنان و مردان موثر است. مطالعات نشان داده‌اند که احتمال بروز تاکی کاردی، برادی کاردی و فیبریلاسیون دهلیزی در زنان بیشتر است. در ادامه به جزئیات علائم هرکدام خواهیم پرداخت.

علائم تاکی کاردی

علائم تاکی کاردی عبارتند از:
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • غش کردن یا بیهوش شدن
  • تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  • سبکی سر
  • ضعف ناگهانی

علائم برادی کاردی

برادی کاردی می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:
  • آنژین صدری یا درد قفسه سینه
  • مشکل در تمرکز
  • گیجی
  • مشکل در ورزش کردن و انجام فعالیت بدنی
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سبکی سر
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • غش کردن
  • تعریق زیاد

علائم فیبریلاسیون دهلیزی

علائم فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • آنژین صدری یا درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • غش کردن
  • ضعف و خستگی

علل آریتمی قلبی

علل آریتمی قلبی
آریتمی قلبی می‌تواند دلایل پزشکی، فیزیکی، عاطفی یا ژنتیکی داشته باشد. مشخص شده است که مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد فشارخون، ضد افسردگی، ضد آلرژی و سرماخوردگی ممکن است باعث ایجاد آریتمی در برخی از افراد شود. تغییر در جریان خون یا تغییرات فیزیکی در ساختار قلب نیز می‌تواند باعث آریتمی شود. سایر شرایط پزشکی موثر در بروز آن عبارتند از:
  • فشار خون بالا
  • کم آبی بدن
  • اختلالات تیروئید
  • آپنه خواب
  • دیابت
  • عدم تعادل الکترولیت، مانند سطوح پایین کلسیم، پتاسیم یا منیزیم
  • کم خونی
عوامل فیزیکی یا مربوط به سبک زندگی که می‌توانند در برخی موارد باعث آریتمی شوند عبارتند از:   علت ورم پای راست چیستبیشتر بخوانید:۱۰ علت ورم پای راست که باید بدانید
  • ورزش شدید
  • سرفه کردن مکرر
  • احساسات عاطفی مانند خشم، استرس یا اضطراب
  • نوشیدن الکل
  • سیگار کشیدن

فاکتورهای خطر موثر در بروز آریتمی قلبی

داشتن برخی فاکتورها ممکن است شانس ابتلا به آریتمی را افزایش دهد. با این حال، همه افرادی که دارای این فاکتورها هستند، دچار ریتم نامنظم قلب نمی‌شوند. شرایطی که ممکن است خطر ابتلا به آریتمی را افزایش دهند شامل موارد زیر هستند:
  • وجود مشکلات قلبی در بدو تولد (نقایص مادرزادی قلبی)
  • ابتلا به بیماری عروق کرونر
  • ابتلا به بیماری‌های دریچه قلب
  • حمله قلبی یا ابتلا به نارسایی قلبی
  • ابتلا به کاردیومیوپاتی (بیماری عضله قلب)
  • ابتلا به اندوکاردیت (التهاب قلب)
  • ابتلا به فشار خون بالا
  • ابتلا به آپنه خواب
  • ابتلا به بیماری مزمن ریه
  • ابتلا به پرکاری یا کم‌کاری غده تیروئید
  • ابتلا به بیماری کلیوی
  • ابتلا به برخی از اختلالات خوردن که باعث عدم تعادل الکترولیت یا سوء تغذیه می‌شوند.
  • تب بالا و مزمن
  • دیابت
سایر فاکتورهای خطر رایج عبارتند از:
  • سن بالا
  • آلودگی هوا
  • داشتن سابقه خانوادگی آریتمی قلبی
  • مصرف زیاد کافئین
  • مصرف الکل
  • سیگار کشیدن
  • مصرف مواد مخدر، به ویژه کوکائین یا آمفتامین‌ها

عوارض آریتمی قلبی

انواع مختلف آریتمی، به ویژه زمانی که درمان نشود، ممکن است منجر به بروز عوارض تهدیدکننده زندگی مانند موارد زیر شوند.

نارسایی قلبی

تاکی کاردی یا برادی کاردی طولانی‌مدت می‌تواند منجر به بروز نارسایی قلبی شود. در این شرایط، قلب نمی‌تواند خون کافی را به سایر اندام‌های بدن پمپاژ کند. اگر آریتمی باعث بروز علائم نارسایی قلبی شود، دارودرمانی برای کنترل ضربان قلب، ممکن است به عملکرد بهتر قلب کمک کند.

سکته مغزی

در فیبریلاسیون دهلیزی، قلب به طور موثر پمپاژ نمی‌کند. این مسئله می‌تواند باعث جمع شدن خون در حفره‌های قلب و تشکیل لخته خون شود. اگر لخته خون از جای خود خارج شود، ممکن است به شریان مغزی برود و باعث انسداد شریان یا سکته مغزی شود. داروهای رقیق‌کننده خون می‌توانند خطر سکته مغزی مرتبط با فیبریلاسیون دهلیزی و سایر آریتمی‌های قلبی را کاهش دهند. از آنجایی که سکته مغزی ممکن است باعث آسیب مغزی شود، نیاز به درمان فوری و اضطراری دارد.

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که خونرسانی به بخشی از عضله قلب متوقف شود. مطمئنا بدون اکسیژن، سلول‌های قلب شروع به مردن می‌کنند. حمله قلبی حتی می‌تواند منجر به ایست قلبی شود.

ایست قلبی

در ایست قلبی، فعالیت الکتریکی قلب در عرض چند دقیقه متوقف می‌شود و قلب به طور ناگهانی از کار می‌افتد. در نتیجه خون نمی‌تواند به مغز و سایر اندام‌ها جریان یابد و به دلیل کمبود اکسیژن، آسیب‌ها شروع می‌شوند.

زوال عقل

یک متاآنالیز در سال 2021 نشان داد که فیبریلاسیون دهلیزی احتمال ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد و انجام جراحی ابلیشن قلب ممکن است به کاهش خطر بروز آن کمک کند.

نحوه تشخیص آریتمی قلبی

نحوه تشخیص آریتمی قلبی
اصولا پزشک متخصص قلب و عروق از انواع آزمایشات برای تشخیص آریتمی قلبی استفاده می‌کند. این آزمایش‌ها به تعیین نوع آریتمی قلبی، اینکه چرا دچار ضربان قلب نامنظم شده‌اید و بهترین روش درمان، کمک زیادی می‌کنند. در زمان ویزیت، پزشک ابتدا شما را معاینه می‌کند و در مورد سابقه پزشکی و علائم شما سوالاتی می‌پرسد. سپس به تشخیص خود، دستور انجام یک یا چند مورد از آزمایش‌های زیر را می‌دهد:
  • آزمایش خون. معمولا پزشک آزمایش خون را برای بررسی سطوح موادی مانند منیزیم و کلسیم و هورمون‌های تیروئید که ممکن است بر آریتمی قلبی تأثیر بگذارند، تجویز کند.
  • الکتروکاردیوگرافی (ECG) یا نوار قلب. این تست سریع و ساده، فعالیت الکتریکی قلب را اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند نشان دهد که قلب با چه سرعتی می‌زند. برای انجام آن، حسگرها به قفسه سینه و گاهی اوقات به بازوها یا پاها متصل می‌شوند. سپس رایانه نتایج را به صورت یک نمودار نمایش می‌دهد و این نتایج روی کاغذ چاپ می‌شوند.
  • اکوکاردیوگرافی. این آزمایش از امواج صوتی برای گرفتن عکس از قلب استفاده می‌کند. در نتیجه می‌تواند ساختار قلب و دریچه‌های قلب را نشان دهد. همچنین می‌تواند قدرت قلب را اندازه‌گیری کند و نشان دهد که خونرسانی در قلب به چه شکل است.
  • تست‌های تصویربرداری. پزشک شما ممکن است از سی تی اسکن یا ام آر آی قلب برای جستجو علائم فیزیکی مختلف که به آریتمی قلبی اشاره دارند، استفاده کند. در واقع، این تست‌ها به پزشک اجازه می‌دهند که ساختار حفره‌های قلب را نگاه کند، ببینند قلب چقدر خوب کار می‌کند، بافت اسکار را در عضله قلب پیدا کند و شریان‌ها را بررسی کند.
  • مطالعه خواب. این آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا آپنه خواب منشا آریتمی شماست یا خیر.
  • هولتر مانیتورینگ. هولتر یک دستگاه نوار قلب قابل حمل است که معمولا روی بازو نصب می‌شود. می‌توان به کمک آن، در حین فعالیت‌های روزانه برای چند روز فعالیت قلب را ثبت کرد.
  • به کارگیری دستگاه ثبت حمله. دستگاه ثبت حمله نیز یک دستگاه نوار قلب قابل حمل است که تا 30 روز یا تا زمانی که علائم آریتمی بروز می‌کنند، استفاده می‌شود. برای کار با آن فقط لازم است که در هنگام بروز علائم، یک دکمه را فشار دهید.
  • به کارگیری مانیتور کاشتنی. اگر از نظر پزشک بیمار علائم نادر و خاصی دارد، ممکن است برای تشخیص یک حلقه ثبت حمله در زیر پوست قفسه سینه وی کاشته شود. این دستگاه به طور مداوم فعالیت الکتریکی قلب و ضربان قلب را ثبت می‌کند و می‌تواند آریتمی‌های نادر را پیدا کند.
در صورتی که به کمک این آزمایشات، آریتمی قلبی به طور قطع تشخیص داده نشود. پزشک آزمایش‌های بیشتری را پیشنهاد می‌دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشند:
  • تست استرس. برخی از آریتمی‌ها با ورزش کردن تحریک یا بدتر می‌شوند. از این رو، در تست استرس پزشک سعی می‌کند فعالیت قلب بیمار را در حین دوچرخه‌سواری روی دوچرخه ثابت یا راه رفتن روی تردمیل بررسی کند. اگر بیمار قدرت آن را نداشته باشد که ورزش کند، داروهایی وجود دارند که می‌توانند به روشی شبیه به ورزش، بر قلب تأثیر بگذارند.
  • تست تیلت قلب. معمولا تست تیلت قلب زمانی انجام می‌شود که در اثر آریتمی قلبی غش کرده باشید. در این آزمایش ضربان قلب و فشار خون شما هنگامی که روی میز دراز کشیده‌اید بررسی می‌شود. سپس میز کج می‌شود تا شما را در حالت ایستاده قرار دهد. پزشک نحوه واکنش قلب و سیستم عصبی شما به تغییر زاویه بدن را مشاهده می‌کند.
  • نقشه‌ برداری الکتریکی و مطالعه الکتروفیزیولوژی قلب. این آزمایش نشان می‌دهد که چگونه سیگنال‌های الکتریکی در طول هر ضربان در قلب پخش می‌شوند. در نتیجه پزشک می‌تواند به کمک آن بفهمد که در کدام ناحیه از قلب سیگنال‌دهی معیوب رخ می‌دهد. اصولا برای تایید تاکی کاردی و در بیمارستان انجام می‌شود. در ابتدا یک یا چند لوله نازک و انعطاف‎پذیر (کاتتر) از طریق یک رگ خونی، معمولا در کشاله ران، به مناطق مختلف قلب هدایت می‌شوند. سپس حسگرهای روی نوک لوله‌ها فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کنند.

نحوه درمان آریتمی قلبی

نحوه درمان آریتمی قلبی
نحوه درمان آریتمی قلبی به این مسئله بستگی دارد که قلب تا چه اندازه خیلی سریع یا خیلی کند می‌زند. برخی از آریتمی‌های قلبی نیازی به درمان ندارند و فقط لازم است برای نظارت، معاینات منظم انجام شود. اصولا زمانی پزشک به سراغ دارودرمانی، انواع تراپی یا جراحی می‌رود که ضربان قلب نامنظم علائم قابل توجهی ایجاد کند یا شما را در معرض خطر مشکلات قلبی جدی‌تر مانند حمله قلبی یا سکته قرار دهد. در ادامه به جزئیات انواع روش‌های درمانی آریتمی اشاره خواهیم کرد.

درمان سریع آریتمی قلب

برای درمان سریع آریتمی مهم است که تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد و به نکات زیر توجه کنید:
  • ورزش کردن. حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید. این کار نه تنها می‌تواند به حفظ وزن سالم و جلوگیری از چاقی کمک کند، بلکه شانس بروز بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.
  • کاهش وزن و حفظ یک وزن متعادل. برای کاهش وزن می‌توانید از انواع رژیم‌ غذایی مانند فستینگ بهره‌مند شوید و همزمان نیز فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • کاهش مصرف کافئین. بهتر است با کاهش نوشیدن قهوه، چای و نوشانه، میزان کافئین دریافتی را محدود کنید. زیرا این ماده می‌تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد.
  • ترک سیگار و مواد مخدر. نیکوتین موجود در تنباکو می‌تواند ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد راهکارهایی برای ترک سیگار صحبت کنید.
  • کاهش مصرف الکل. سعی کنید مصرف الکل را کاهش دهید یا آن را متوقف کنید، زیرا الکل می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد.
  • حفظ یک رژیم غذایی سالم. از غذاهای مفید برای قلب مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید و در عین حال مصرف نمک و چربی‌های جامد را محدود کنید.
  • مدیریت استرس. مدیریت استرس می‌تواند به کاهش احتمال آریتمی قلبی یا جلوگیری از وقوع آن کمک کند. یوگا، مدیتیشن، تمرینات تنفسی و طب سوزنی، تکنیک‌های موثری برای کاهش استرس هستند.
  • مدیریت فشار خون و سطح کلسترول. عادات غذایی خود را تغییر دهید و از داروهای تجویز شده برای کنترل سطح کلسترول و فشار خون استفاده کنید.
همچنین اگر بدون هیچ علامتی فقط ضربان قلب شما سریع‌تر از حد طبیعی است، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که مانورهای واگ را امتحان کنید. آنها می‌توانند عصب واگ شما را وادار کنند که ضربان قلب را کاهش دهد. زیرا عصب واگ به کنترل ضربان قلب کمک می‌کند. مانورهای واگ برای درمان سریع آریتمی قلبی شامل موارد زیر هستند:
  • دوش آب سرد یا شستشو صورت با آب سرد یا قرار دادن کیسه یخ روی صورت
  • سرفه کردن
  • عُق‌ زدن
  • اجابت مزاج
  • حبس نفس و انقباض عضله‌های شکم برای افزایش فشار درون شکمی و سینه
قابل ذکر است که مانورهای واگ برای همه انواع آریتمی قلبی کار نمی‌کنند و بیشتر روی تاکی کاردی فوق بطنی موثر هستند. در صورتی که روش‌های ذکر شده به همراه دارودرمانی موثر نباشند، پزشک ممکن است از کاردیوورژن الکتریکی استفاده کند. در این روش، حسگرهای مخصوصی روی قفسه سینه برای ایجاد شوک الکتریکی به قلب و کمک به تنظیم مجدد ریتم آن قرار می‌گیرند. تجربه نشان داده است که کاردیوورژن بیشترین اثر را روی فیبریلاسیون دهلیزی دارد.

داروی آریتمی قلبی چیست؟

داروی آریتمی قلبی چیست؟
اصولا داروهای مورد استفاده برای درمان آریتمی قلبی، طبق نوع آریتمی و عوارض احتمالی آن تجویز می‌شوند. به عنوان مثال، به اکثر افراد مبتلا به تاکی کاردی دارو برای کنترل ضربان و ریتم قلب داده می‌شود. در حالی که اگر بیمار به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا باشد، ممکن است برای جلوگیری از لخته شدن خون، داروهای رقیق‌کننده خون تجویز شوند. بیشتر داروهای آریتمی قلبی به شکل قرص هستند، اما برخی ممکن است به صورت اسپری داخل بینی یا تزریق داخل وریدی برای استفاده در مواقع اضطراری ارائه شوند. انواع داروهای رایج آریتمی قلبی عبارتند از:
  • مسدودکننده‌های کانال کلسیم. این طیف از داروها مانند آملودیپین و دیلتیازم، می‌توانند به کاهش فشار خون و ضربان قلب شما کمک کنند. به تجویز پزشک می‌توان از آن‌ها در طولانی‌مدت استفاده کرد.
  • مسدودکننده‌های بتا یا بتا بلوکرها. مسدودکننده‌های بتا ضربان قلب را برای درمان تاکی کاردی کاهش می‌دهند. از انواع بتا بلوکرها می‌توان به آسبوتولول و متوپرولول اشاره کرد.
  • داروهای ضد آریتمی. می‌توانند تاکی کاردی و ضربان قلب زودرس را درمان کنند و شامل آمیودارون، پروپافنون و فلکائینید هستند. البته در برخی از بیماران ممکن است باعث بروز عارضه جانبی مشکل‌ساز پروآریتمی شوند. این عارضه به طور بالقوه علائم آریتمی قلبی را بدتر می‌کند یا باعث ایجاد آریتمی جدید شود. پس از مصرف خودسرانه پرهیز کنید.
  • داروهای ضد انعقاد یا داروهای رقیق‌کننده خون. داروهای ضد انعقاد به جلوگیری از لخته شدن خون که می‌تواند ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی باشد، کمک می‌کنند. از رایج‌ترین انواع آنها می‌توان به وارفارین و ریواروکسابان اشاره کرد. مصرف خودسرانه و بیش از حد این داروها ممکن است باعث افزایش خونریزی یا حتی خونریزی داخلی باشد.
این داروها را طبق دستور مصرف کنید. در زمان مصرف آنها نیز اگر با عوارض جانبی مانند بدتر شدن علائم آریتمی یا بروز آریتمی جدید مواجه شدید، حتما اطلاع دهید.

درمان قطعی آریتمی قلبی

اگر دارودرمانی یا روش‌های دیگر کافی نباشند، برای درمان قطعی آریتمی پزشک ممکن است به سراغ دستگاه‌های قابل کاشت یا جراحی قلب برود. مواردی چون:
  • ابلیشن کاتتر یا ابلیشن قلب. در این روش، پزشک یک یا چند کاتتر (لوله ظریف و منعطف) را در رگ‌های خونی قلب قرار می‎دهد. حسگرهایی که در نوک کاتتر قرار دارند از انرژی گرما یا سرما استفاده می‌کنند تا زخم‌های کوچکی در قلب شما ایجاد کنند. جای زخم یا اسکارهای ایجاد شده، سیگنال‌های نامنظم قلب را مسدود و ضربان قلب طبیعی را بازیابی می‌کنند.
  • کاشت دستگاه ضربان‌ ساز قلب. اگر ضربان آهسته قلب دلیلی نداشته باشد که بتوان آن را برطرف کرد، ممکن است نیاز به کاشت ضربان ساز باشد. ضربان ساز دستگاه کوچکی است که در قفسه سینه قرار می‌گیرد تا به کنترل ضربان قلب کمک کند. پزشک پس از ایجاد یک برش کوچک در نزدیکی شانه، سیم‌های کوچک دستگاه را از طریق رگ‌ها هدایت می‌کند و آنها را در قلب قرار می‌دهد. سیم‌ها به یک ژنراتور کوچک با باتری متصل می‌شوند که در نزدیکی استخوان ترقوه کاشته می‌شود. اگر ژنراتور ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد، می‌تواند یک پالس الکتریکی را از طریق سیم بفرستد تا به تنظیم آن کمک کند.
  • کاشت دستگاه دفیبریلاتور قلبی. این دستگاه در زیر پوست و نزدیک استخوان ترقوه یا دنده‌ها قرار می‌گیرد و به طور مداوم ریتم قلب را بررسی می‌کند. در صورتی که آریتمی یا ضربان قلب نامنظم را تشخیص دهد، شوک‌هایی با انرژی کم یا زیاد برای تنظیم مجدد ریتم قلب ارسال می‌کند. معمولا اگر بیمار در معرض خطر ضربان قلب سریع یا نامنظم در حفره‌های پایین قلب باشد یا به تاکی کاردی بطنی یا فیبریلاسیون بطنی مبتلا شده باشد، به این دستگاه نیاز دارد. سایر دلایل پزشکی برای کاشت دفیبریلاتور قلبی شامل داشتن سابقه ایست قلبی ناگهانی یا شرایطی است که خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهد.
  • جراحی ماز. در این روش، جراح برش‌های کوچکی را در نیمه بالایی قلب ایجاد می‌کند تا الگویی از بافت اسکار ایجاد کند. از این الگو با عنوان الگوی ماز یاد می‌شود. از آنجایی که سیگنال‌های قلب نمی‌توانند از بافت اسکار عبور کنند. این روش می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی سرگردان قلب که باعث بروز ضربان قلب سریع می‌شوند را مسدود کند. جراحی ماز معمولا تنها در صورتی انجام می‌شود که بیمار با درمان‌های دیگر بهتر نشود.
  • جراحی بای پس عروق کرونر. اگر به بیماری شدید عروق کرونر همراه با آریتمی قلبی مبتلا شده باشید، ممکن است برای درمان قطعی، به جراحی بای پس عروق کرونر نیاز باشد. این جراحی می‌تواند مسیر جدیدی را برای خونرسانی در اطراف شریان کرونر مسدود شده یا تا حدی مسدود شده، ایجاد کند.

چه زمانی باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کرد؟

چه زمانی باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کرد؟
اگر مدام تپش قلب دارید یا احساس می‌کنید قلب شما خیلی سریع یا کند می‌زند، در اولین فرصت از پزشک متخصص قلب و عروق وقت ملاقات بگیرید. به خصوص اگر با علائم زیر مواجه شده‌اید:
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • غش کردن
اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار حمله قلبی شده‌اید، از اطرافیان خود بخواهید که به شما کمک کنند و با اورژانس پزشکی تماس بگیرند. بهتر است بدانید که نوعی آریتمی قلبی به نام فیبریلاسیون بطنی می‌تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود. این مسئله می‌تواند باعث شود که فرد در عرض چند ثانیه به زمین بیافتد و خیلی زود تنفس و نبض او قطع شود. فیبریلاسیون بطنی یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به کمک فوری پزشکی دارد. همچنین شایع‌ترین علت مرگ ناگهانی قلبی است. پس از درمان آریتمی قلبی به روش‌های مختلف نیز مهم است که به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید و معاینه شوید.

پیشگیری از آریتمی

برخی از اقدامات سالم می‌توانند به مدیریت و پیشگیری از آریتمی قلبی کمک کنند. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف نمک، شکر و چربی
  • ترک سیگار
  • ورزش منظم
  • حفظ شاخص توده بدنی (BMI) سالم
  • کاهش استرس
  • محدود کردن مصرف الکل
  • حفظ فشار خون و سطح کلسترول سالم
البته پزشکان معتقدند که انواع آریتمی قلبی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند و ممکن است نتوانید از بروز برخی از آنها پیشگیری کنید. در این شرایط، می‌توانید برای جلوگیری از تحریک آریتمی یا بدتر شدن آن از روش‌های زیادی استفاده کنید. ابتدا لازم است که علت آریتمی خود را درک کنید تا بتوانید از رفتارها و موادی که ممکن است باعث ایجاد آن شوند پرهیز کنید. طبق تجربه، محرک‌های آریتمی که قابل پیشگیری هستند عبارتند از:
  • استرس و اضطراب
  • سیگار کشیدن
  • مصرف کافئین زیاد
  • مصرف الکل
  • مصرف داروهای خاص
  • مصرف مواد مخدر
اگر فکر می‌کنید مصرف دارو خاصی باعث آریتمی شما می‌شود، در این مورد با پزشک خود صحبت کنید. هرگز داروهای خود را خودسرانه قطع یا تغییر ندهید. در نهایت، با پزشک خود برنامه‌ای برای کمک به مدیریت آریتمی تهیه کنید، از جمله کارهایی که می‌توانید در صورت بروز علائم این اختلال انجام دهید.

پاسخ به سوالات متداول

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود در مورد آریتمی قلبی را بیابید.

1. علت اصلی ابتلا به آریتمی قلبی چیست؟

علت اصلی بروز آن مشخص نیست. اما فاکتورهایی که خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند شامل ابتلا به یک بیماری قلبی، تولد با ویژگی‌های ساختاری غیرعادی در قلب و سن 65 سال به بالا هستند. البته فاکتورهای دیگری مانند ابتلا به دیابت و فشار خون بالا و مصرف برخی از داروها نیز موثر هستند.

2. آیا آریتمی قلبی خطرناک است؟

اگرچه آریتمی همیشه یک اختلال جدی نیست، اما می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک مشکل قلبی زمینه‌ای یا خطر بالای سکته مغزی یا حمله قلبی باشد. به همین دلیل، هر فردی که علائم آریتمی دارد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد و از برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک خود پیروی کند. همچنین با مصرف یک رژیم غذایی سالم و متنوع، کاهش وزن و انجام فعالیت بدنی، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کند.

3. علائم هشداردهنده آریتمی شامل چه مواردی هستند؟

اصولا علائم و نشانه‌ها به نوع آریتمی قلبی بستگی دارند. با این وجود، علائم هشداردهنده رایج شامل خستگی، ضعف، سرگیجه، غش کردن، تپش قلب، درد قفسه سینه، تنگی نفس و تعریق هستند. جالب است بدانید که برخی از افراد هیچ علامتی ندارند، اما معاینات معمول پزشک ضربان قلب غیر عادی و آریتمی را در آنها نشان می‌دهد.

سخن آخر

بنابراین، آریتمی زمانی بروز می‌کند که قلب آنطور که باید نمی‌تپد. ضربان طبیعی قلب باید بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه باشد. اگر ضربان قلب سریعتر، کندتر یا نامنظم باشد، پزشک این وضعیت را آریتمی تشخیص می‌دهد. همیشه نمی‌توان از آریتمی قلبی پیشگیری کرد، اما انجام ورزش منظم، حفظ وزن سالم ​​و درمان بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا و دیابت می‌تواند کمک‌کننده باشد. دلایل زیادی برای بروز آریتمی قلبی وجود دارد و گاهی این اختلال می‌تواند نشانه وجود یک بیماری جدی‌تر باشد. به همین دلیل، در صورت مشاهده علائم آریتمی، ضروری است که برای تشخیص و درمان با پزشک متخصص قلب و عروق مشورت کنید. طبق تجربه، آریتمی‌های جدی‌تر ممکن است با دارو یا جراحی درمان شوند. خوشبختانه اکثر افراد مبتلا به آریتمی می‌توانند یک زندگی عادی داشته باشند و طول عمر خوبی دارند.

آهنگ جدید مهدی جهانی به نام «جاذبه»

۶۰ بازديد
متن آهنگ مهدی جهانی جاذبه
تو که میدونی واسه توئه قلبم سر تو دیوونه یه دندم
همه جارو چراغونی کردم تا تو برگردی
کاش بدی به من یه نشونه بعیده کسی مثل تو بتونه
با توئه عصبی بمونه با خودت چند چندی
تو کل آسمون شدی تو تک ستارم شدی دار و ندارم
بیا هواتو دارم
منو عاشقم کردی جالبه واقعا چشات جاذبه دارن
چیکار کردی تو با من
تو رنگی کردی دنیامو یه تعبیر واسه رویام شو
تصویرت هر شب جلو چشمامه از این خواب که نمیشه بیدار شد
با همه بد بودم با تو نه سرد بودم با تو نه
نمیدادم به کسی جاتو دلم میخواد خاطره با تو
دوتایی بریم یه جای دور باهم بشه این حاله خوب بازم
تنگ نشه این دله زود واست این دله زود واست
تو کل آسمون شدی تو تک ستارم شدی دار و ندارم
بیا هواتو دارم
منو عاشقم کردی جالبه واقعا چشات جاذبه دارن
چیکار کردی تو با من
 

بهترین هوش مصنوعی برای مقاله نویسی در سال 2024

۱۷ بازديد


در این مقاله به بررسی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی مقاله نویسی در سال 2024 می پردازیم، این ابزارها که عبارتند از Jasper AI، GrammarlyGO، Writesonic، Rytr، Articleforge، ContentBot، AI Writer، Essay Genius، Textero.ai و Autowriter ارائه می دهند. ویژگی هایی مانند ادغام با ابزارهایی مانند Grammarly و Copyscape، ویرایشگرهای سبک و ویرایشگرهای متن. تایپ، بازنویسی یا کوتاه کردن جملات، تولید محتوا، ایجاد محتوا، به‌روزرسانی محتوا و کشف منابع با هوش مصنوعی می‌تواند تجربه نوشتن را متحول کند. در مرحله بعد، ویژگی‌های منحصر به فرد هر ابزار و طرح‌های قیمت‌گذاری را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چگونه نیازهای نوشتاری مختلف را برآورده می‌کنند.

ویژگی های مهم ابزارهای هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله

همگام سازی با ابزارهای ویرایش

ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی به شدت با ابزارهای ویرایش مانند Grammarly و Copyscape ادغام شده اند. این ادغام به کاربران اجازه می دهد تا مسائل املایی، گرامر و سرقت ادبی را در زمان واقعی شناسایی و تصحیح کنند. علاوه بر این، با پشتیبانی چند زبانه، این گزینه به نویسندگان اجازه می دهد تا مقالات خود را برای مخاطبان بین المللی بهینه کنند.

شیوه نگارش صحیح و رسمی بودن

توانایی تطبیق و تطبیق سبک های نوشتاری با نیازهای مختلف یکی از ویژگی های عالی ابزارهای هوش مصنوعی است. کاربران می توانند سبک نوشتاری خود را تنظیم کنند - انتزاعی، رسمی، آموزنده یا صمیمی - و اطمینان حاصل کنند که متن تولید شده با هدف و مخاطب هدف آنها مطابقت دارد.

قابلیت بسط و گسترش متن

با استفاده از مدل‌های پیشرفته مانند GPT-3 و GPT-4، ابزارهای مدرن هوش مصنوعی می‌توانند ایده‌ها و اطلاعات کوتاه را در اسناد با جزئیات طولانی گسترش دهند. این مهارت به نویسندگان کمک می‌کند تا با گنجاندن داده‌های اولیه مختصر، مقالات دقیق و جامعی ایجاد کنند.

استخراج و کوتاه کردن جملات

هوش مصنوعی می تواند متون موجود را بازسازی کند و جملات را به صورت مختصر و واضح بازنویسی کند. این ویژگی به ویژه زمانی مفید است که اطلاعات باید خلاصه شود و محتوا در اندازه کوچکتر ارائه شود.

تولید حجم زیاد محتوا و قالب های آماده

ابزارهای نویسندگی هوش مصنوعی بسیار خلاقانه هستند و می توانند انواع مختلفی از متن مانند پست های وبلاگ، توضیحات ویدیویی و ایمیل های تبلیغاتی را به سرعت و با کیفیت بالا ایجاد کنند. این به نویسندگان اجازه می دهد تا روی محتوای خلاقانه تمرکز کنند و زمان کمتری را برای ایجاد داستان صرف کنند.

به روز رسانی محتوا و کشف منابع توسط هوش مصنوعی

ابزارهای هوش مصنوعی می توانند به طور خودکار محتوای موجود را به روز کنند و منابع قابل اعتماد جدیدی برای پشتیبانی از ادعاها و اطلاعات در متن پیدا کنند. این بخش به نویسندگان کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که مقالات آنها حاوی اطلاعات دقیق و به روز است.

گن لاغری مردانه

۱۴ بازديد

فروشگاه پک پلاس انواع مختلفی از گن لاغری فرم ایزی مردانه و زنانه را عرضه می کند.  برخی از این مدل ها عبارتند از:

 

گن لاغری فرم ایزی مردانه:

 

    گن شکم بند فرم ایزی مدل 3000:این گن از جنس نایلون و اسپاندکس ساخته شده است و به طور کامل شکم و پهلو را پوشش می دهد. این گن دارای 3 ردیف قزن است و می توان آن را در زیر هر نوع لباسی پوشید.

    گن لاغری فرم ایزی مدل 3000

    گن پایین تنه فرم ایزی مدل 2000:این گن از ران ها تا زیر زانو را پوشش می دهد و به جمع کردن چربی های این قسمت از بدن کمک می کند. این گن دارای 2 ردیف قزن است و می توان آن را در زیر هر نوع لباسی پوشید.

    گن لاغری فرم ایزی مدل 2000

    گن زیرپوش فرم ایزی مدل 1000:این گن به صورت زیرپوش پوشیده می شود و تمام قسمت بالاتنه از زیر بغل تا کمر را پوشش می دهد. این گن دارای 4 ردیف قزن است و می توان آن را در زیر هر نوع لباسی پوشید.

    گن لاغری فرم ایزی مدل 1000

گن لاغری فرم ایزی زنانه:

 

    گن  شکم بند فرم ایزی مدل 4000:  این گن  از  جنس  نایلون  و  اسپاندکس  ساخته  شده  است  و  به  طور  کامل  شکم  و  پهلو را  پوشش  می دهد.  این  گن  دارای  3  ردیف  قزن  است  و  می توان آن را در زیر هر نوع لباسی پوشید.

 

    گن  پایین تنه فرم ایزی مدل 5000:  این  گن  از  ران ها  تا  زیر زانو را  پوشش  می دهد  و  به  جمع کردن  چربی های  این  قسمت  از  بدن  کمک  می کند.  این  گن  دارای  2  ردیف  قزن  است  و  می توان آن را در زیر هر نوع لباسی پوشید.

 

    گن لاغری زنانه ساپورت سینه و شکم فرم ایزی مدل 6000:  این  گن   هم  سینه  و  هم  شکم  را  پوشش  می دهد  و  به  جمع کردن  چربی های  این  قسمت ها  کمک  می کند.  این  گن  دارای  4  ردیف  قزن  است  و  می توان آن را در زیر هر نوع لباسی پوشید.

 

علاوه بر مدل های  بالا،  فروشگاه  پک  پلاس  گن های  فرم  ایزی  را  در  رنگ ها  و  سایزهای  مختلف  نیز  ارائه  می دهد.  شما  می توانید  با  مراجعه  به  وب سایت  این  فروشگاه،  اطلاعات  بیشتر  در  مورد  انواع  گن  های  فرم  ایزی  و  قیمت  آنها  بدست  آورید.

نکاتی  قبل از خرید گن لاغری ارزان فرم ایزی:

 

    قبل از خرید، جدول سایز بندی را به دقت مطالعه کنید.

    نظرات مشتریان را در مورد این محصول مطالعه کنید.

    اگر در انتخاب سایز مناسب مشکل دارید، می توانید با کارشناسان پک پلاس تماس بگیرید.

سریال حشاشین واقعیه؟

۴۲ بازديد


برنامه تلویزیونی حشاشین که در شب ماه مبارک رمضان در کشورهای سنی نشین پخش می شود بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این سریال حول محور وقایع فرقه اسماعیلیه به رهبری حسن صباح است که در قرن یازدهم میلادی بر بخشی از ایران حکومت می کرد و با سلجوقیان حاکم بر ایران در حال جنگ بود. آیا این سریال حقیقت تاریخی این گروه را منعکس می کند؟ یک استاد ایرانی-انگلیسی در مرکز مطالعات اسماعیلی شرح مفصلی از تاریخچه این گروه ارائه می دهد.

به گزارش پارسینه پلاس، درام تاریخی «حشاشین» یا «قاتلان» مطمئنا یکی از بزرگترین موفقیت های تلویزیون رمضان در کشورهای مسلمان خواهد بود. در این سریال ستارگان زیادی حضور دارند که مهمترین آنها کریم عبدالعزیز، نیکلاس مواد و فتحی عبدالوهاب هستند. این سریال به نویسندگی عبدالرحیم کمال و کارگردانی پیتر میمی ساخته شده است. این فیلم دو سال طول کشید. این سریال قرار بود سال گذشته در ماه مبارک رمضان پخش شود و با توجه به اینکه سریال در مالتا و قزاقستان فیلمبرداری می شد، به امسال موکول شد.

داستان تأسیس یک واحد نظامی توسط یک رهبر مذهبی مرموز در ایران در قرن یازدهم برای بسیاری از بینندگان جوان از اپتیک های منحرف شده سری بازی های ویدیویی Assassin's Creed آشنا است.

سریال حشاش با بازی کریم عبدالعزیز، فتحی عبدالوهاب و نیکلاس مود، اکنون پس از افطار، خانواده های سنی را در سراسر خاورمیانه به تلویزیون آورده است.

روزنامه عرب نیوز در گزارشی که درباره این سریال نوشت، مدعی شد که این سریال قصد دارد روایت واقعی تری نسبت به بازی رایانه ای Assassin's Creed ارائه دهد، اما فرهاد دفتری، محقق ایرانی-بریتانیایی و رئیس بازنشسته موسسه مطالعات اسماعیلی لندن . این روزنامه گفته است که نه سریال تلویزیونی و نه بازی ویدیویی به حق داستان واقعی فرقه نزاری اسماعیلیه معروف در غرب به قاتلان نمی پردازد.

اسماعیلیه از فرقه های امامیه است. اسماعیلیان نام خود را از اسماعیل بن جعفر پسر امام صادق گرفته اند. آنان بر خلاف شیعیان اثنی عشری که موسی کاظم برادر اسماعیل را به امامت پذیرفتند، معتقد بودند که اسماعیل جانشین امام صادق است. برای دانستن واقعیت سریال حشاشین با ما همراه باشید.


ریشه کلمه خشاشین کجاست؟ چرا غربی ها آنها را تروریست می دانستند؟

فرهاد دفتری به عرب‌نیوز گفت که بسیاری از افسانه‌ها و افسانه‌های پیرامون نازاریان ریشه در «جهل خارق‌العاده صلیبیونی دارند که در سال 1099 به سرزمین مقدس آمدند و اورشلیم را فتح کردند و وقایع نگاران غربی آنها».

کلمه "قاتل" که اولین بار توسط صلیبیونی که در سوریه با نازاریان روبرو شدند ابداع شد، از درک نادرست معنای این کلمه می آید.

دفاری گفت: در آن زمان نذری ها که شیعه بودند در میان مسلمانان سنی دشمنانی داشتند که به آنها حشاشین یعنی تریاک خوار می گفتند. به گزارش تفار، کلمه حشاشین به این معنا نیست که اسماعیلیان واقعاً مواد مخدر مصرف می کردند. به گفته وی، این اصطلاح در واقع توهین است و «به افراد کم اخلاق و فاقد موقعیت اجتماعی اطلاق می شود». اما صلیبی ها فقط منشأ این کلمه را گرفتند، به طوری که "حششاشین" در زبان های اروپایی ارتش های صلیبی به "قاتل" تبدیل شد.

یکی از افسانه های مرتبط با این اصطلاح این است که رهبران اسلامی از تریاک برای تبدیل مردان جوان به قاتل استفاده می کردند.

اسماعیلیان چه کسانی هستند؟ ناصری ها چه کسانی هستند؟

دفاری می گوید برای درک داستان واقعی حشاشین لازم است آن را در دل مسائل سیاسی و مذهبی جهان اسلام درک کنیم.

اصل ماجرا به تقسیم تاریخی مسلمانان سنی و شیعه پس از رحلت حضرت محمد (ص) در سال 632 میلادی برمی گردد. این بخش به موضوع ارث می پردازد. شیعیان معتقدند که پیامبر(ص) جانشینی برای خود انتخاب کرد که پسر عمو و برادرزاده اش علی بن ابی طالب بود، اما اهل سنت معتقد بودند که پیامبر چنین کاری را انجام نداده است.

اوضاع پس از درگذشت جعفر الصادق، امام ششم شیعیان، در سال 765 پیچیده‌تر شد و به اختلاف در میان شیعیان منجر شد. بزرگترین گروه شیعیان اثنی عشری بودند که اعضای آن معتقد بودند که سلسله جانشینی واقعی با ظهور امام دوازدهم به پایان رسید که پیروانش هنوز منتظر ظهور او هستند.

دیگری اسماعیلیه است که نامشان برگرفته از اعتقادشان به امام اسماعیل بن جعفر، پسر بزرگ جعفر صادق است.

اما حتی در اسماعیلیه انشعابی دیگری رخ داد که با مرگ امام هجدهم اسماعیلیه در سال 1094، هشتمین خلیفه امپراتوری فاطمی مستقر در قاهره آغاز شد.

به گفته دافاری، زمانی که المستنصربالله درگذشت، دو پسرش بر سر جانشینی با هم اختلاف داشتند. یکی از دو پسر نزار توسط پدرش به عنوان وارث اصلی معرفی شد و دیگری برادر کوچکترش احمد مستعلی بود که با کمک افضل شاهنساء وزیر و فرمانده ارتش مصر بر تخت نشست. بر اساس این درگیری، جامعه اسماعیلیه به دو دسته نزاری و مستعلی تقسیم شد.

اینجاست که حسن صباح وارد ماجرا می شود. او واعظ اسماعیلی بود که در ایران برای فاطمیون کار می کرد.

ماجرای حسن صباح و خشاشین چه بود؟

در این زمان بسیاری از مناطق ایران کنونی در اختیار ترکان سلجوقی بود. حسن صباح به جنگ و قیام علیه حکومت سلجوقی پرداخت.

در نتیجه «حسن، حافظ نزار در ایران، روابط خود را با قاهره و حکومت فاطمیان به نفع برادر کوچکتر نزار قطع کرد و حکومت نزاری و جامعه اسماعیلیه را تأسیس کرد».

صفری می گوید درست است که حسن از روش های تروریستی استفاده کرده است، اما تروریست خواندن نثارها - به معنای امروزی آن - اشتباه است.

حسن صباح که در سال 1090 پایگاه خود را در ارتفاعات ایران در قلعه الموت تأسیس کرد، «با دشمن نظامی بسیار قدرتمندی به نام سلجوقیان روبرو بود. او نمی توانست جنگ رو در رو آغاز کند، زیرا ارتشی برابر با آنها نداشت.»

در عوض، او با هدف قرار دادن شخصیت‌های کلیدی رژیم حاکم، «مکان به مکان، امیر به امیر»، قدرت غیرمتمرکز سلجوقیان را تضعیف کرد.

با این حال، نزاری را نمی‌توان پدر تروریست‌های امروزی نامید: «او هیچ سنخیتی با تروریست‌های امروزی ندارد». دلایل کارشان یکی نیست، منابعشان یکی نیست، انگیزه ها و اعمالشان یکی نیست. این کشتارهای برنامه ریزی شده بسیار محدود و هدفمند بودند. آنها به دنبال تروریسمی نبودند که مردم بی گناه را بکشد.»

با این حال، گزارش ها و شایعات بسیار اغراق آمیز وجود داشت که تقریباً تمام قتل های مهم در منطقه کار نزاری ها بوده است. با این حال، همانطور که دافری اشاره می کند، طبق سوابق تاریخی معاصران نزاری، این گروه کمتر از 50 ترور در طول سلطنت 34 ساله حسن الصباح انجام داده است.

مورخان معتقدند که حسن صباح قلعه الموت را در سال 1090 به عنوان لحظه تأسیس دولت اسماعیلی نزاری تصرف کرد. این قلعه که در سرتاسر ایران و شام شناخته شده بود، به مدت 183 سال در برابر همه دشمنان، از صلیبی های اسلامی گرفته تا مسیحی مقاومت کرد. این قدرت سرانجام در حدود سال 1256 توسط مغول ها از بین رفت.

در سوریه بود که صلیبیون برای اولین بار در دهه اول قرن دوازدهم با ناصریان روبرو شدند. امروزه ویرانه های کاخ مصیاف، بزرگترین قلعه اسماعیلیان در سوریه، همچنان در حومه شهر سوریه به همین نام وجود دارد.

بین 1162 و 1193 d. ج.، رشید الدین سنان، رهبر حکومت اسماعیلی نزاری، در سوریه حکومت می کرد. مارکوپولو، جهانگرد ونیزی، او را «پیرمرد کوهستان» نامید و با این نام در تاریخ ثبت شد.

نوشته های مارکوپولو بسیاری از افسانه های مرتبط با حشاشیان را تکرار می کند و به آنها اشاره می کند. این افسانه ها می گویند که قلعه های اسماعیلی حاوی "باغ های مخفی بهشت" بود که در آن رهبران شوم باند به قاتلان حشیش می دادند و آنها را با تمام لذت های وعده داده شده در بهشت ​​می پوشاندند. هنگامی که آنها به اندازه کافی به این لذت های جسمانی معتاد می شدند، رهبران اسماعیلی به آنها خنجر می دادند و می گفتند یک نفر را بکشید. به آنها گفته شد: اگر خوش شانس باشید به باغ عدن باز می گردید و اگر بمیرید روحتان به بهشت ​​می رود.

دفری می‌گوید: «صلیبیون نمی‌توانستند فداکاری این افراد را درک کنند». «بنابراین، این داستان‌ها برای توضیح رفتارهای به ظاهر غیرمنطقی شروع به اختراع کردند. دفاری می‌گوید که ما در منابع اسلامی آن زمان چیزی نمی‌یابیم؛ اگرچه شاید دشمنی آنها با اسرائیلی‌ها بیشتر از صلیبیون بود.

آیا اسماعیلیه هنوز وجود دارد؟

امروزه اسماعیلیان نزاری حدود 15 میلیون نفر هستند و در سراسر جهان پراکنده هستند. بزرگترین گروه ها در افغانستان، پاکستان، هند و سوریه و همچنین در ایران، شرق آفریقا، امارات متحده عربی، آمریکای شمالی، بریتانیا و چندین کشور اروپایی زندگی می کنند.

امام فعلی اسماعیلیان نزاری - در واقع چهل و نهمین امام - چهارم. آقاخان که مؤسسه مطالعات اسماعیلیه را در سال 1977 تأسیس کرد، بزرگترین مدرسه مطالعات اسلامی در میان سایر مؤسسات دانشگاهی در انگلستان.

دافری به عرب نیوز گفت که نمی‌خواهد شادی مخاطبان تلویزیونی "هاشن" را در ماه رمضان برهم بزند، اما افزود: "به یاد داشته باشید که در شرق بیشتر داستان‌ها توسط صلیبیون از جنگ‌هایشان نقل شده است." بیا و در اروپا آتش است، پس تا زمانی که ما این داستان ها را می بینیم، اگر این داستان ها ربطی به تاریخ اسماعیلیه نداشته باشد، دیدن آن ها اشکالی ندارد.

همه چیز درباره سقف فولادی

۴۸ بازديد


سقف فلزی چیست؟

سقف عرشه فولادی یک صفحه فولادی آجدار است که با تیرها یا میله های فولادی پشتیبانی و تقویت می شود.

زمانی که ورق های گالوانیزه برای اولین بار برای سقف ها مورد استفاده قرار گرفتند، تنها به عنوان قالب های درجا که انواع مختلف بتن مسلح در آن قرار می گرفت، استفاده می شد.

آنها برای حمایت از لایه های عایق بتنی یا سقف استفاده می شوند.

سقف فولادی برای تهیه و تولید محصولات ساختاری کاربردی برای استفاده در سیستم های سقف و کف طراحی شده است.

جزئیات روکش فولادی

ورق های سقف عرشه فولادی به دو دسته Roof Deck و Floor Deck تقسیم می شوند.

در آن زمان این سقف از نظر هزینه و طراحی نسبت به سقف های موجود مزایای زیادی داشت و تنها وظایف این ورق های فولادی بار در هنگام ساخت و بارگذاری قبل از بتن ریزی بود.

به این دسته از ورق های سقف، عرشه پروف می گویند.

نحوه تولید و عملکرد این سقف ها به تدریج تغییر کرد به طوری که تماس مکانیکی بین صفحه زیرین و بتن در سقف ایجاد شد و صفحه سقف به کمک قطعات جانبی و قالب ها به سقف متصل شد.

در این حالت این پانل ها به آرماتورهای کششی سقف تبدیل می شوند.

ترکیب بتن، پایه و درز امروزه به عنوان سقف فولادی شناخته می شود و به این نوع فولاد، عرشه کف می گویند.

که جزئی از عناصر سازه ای ساختمان بوده و دارای مزیت های فنی، کاربردی و هزینه ای فراوانی نسبت به پروف دک می باشد.

دلایل استفاده از سقف عرشه فلزی

طراحی و ساخت سقف فولادی خواص فولاد را به حداکثر می رساند.

ایجاد نسبت مقاومت به وزن بالا برای کاهش استفاده از مواد و هزینه های نصب.

اما در عین حال از ثبات آنها محافظت می کند.

سقف عرشه فولادی با بیش از 50 سال عملکرد رضایت بخش خود را از هر نظر ثابت کرده است.

اگرچه سقف عرشه فولادی جزء ساختمان است، اما کیفیت خوب، ثابت و ثابت آن می تواند از نظر بصری جذاب باشد، به خصوص با استفاده صحیح از پوشش های کاربردی.

استحکام سقف عرشه فولادی

سرعت اجرا

با توجه به سرعت بالای تولید پوشش سقف و امکان رنگ آمیزی همزمان چند سقف، زمان ساخت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مدیریت بارها در حین اجرا

این ورق فولادی قابلیت تحمل بار بدون نیاز به انباشتگی را دارد و به عنوان سکوی کار مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاوم در برابر آتش

قوانین متعددی برای تعیین مقاومت در برابر آتش سقف های عرشه فولادی وجود دارد که می توان بر اساس درک و استفاده از سازه، مقاومت در برابر آتش را تعیین کرد.

مقاومت در برابر شرایط جوی

سقف فلزی با قابلیت کنترل میزان پوشش شیشه روی کاغذ بدون افزایش هزینه های عملیاتی در تمامی شرایط آب و هوایی قابل استفاده است.

زیبایی ظاهر

با وجود این واقعیت که آسمان عمدتا ساختاری است.

اما با روکش گالوانیزه و اشکال مختلف از نظر بصری جذاب بوده و با روکش مناسب دارای مقاومت بالا، نگهداری آسان و زیبایی استثنایی می باشند.

تولید و حمل و نقل سقف عرشه فولادی

1- تولید عرشه

سقف عرشه فولادی در کلاف هایی به عرض 1 تا 1.5 متر خنک می شود.

بدین ترتیب ورق فولادی وارد ماشین لباسشویی می شود و طی مراحل مختلف لبه ها و خم های طراحی شده مرحله به مرحله اضافه می شود.

در نهایت پس از خروج از دستگاه با گیوتین یا اره برقی به طول مورد نیاز بریده می شوند.

2- مش تولیدی

صفحات فلاشینگ محورهای خارجی یا داخلی به شکل Z، L یا U هستند که از صفحات فولادی دو متری با ضخامت حداقل 0.5 میلی متر توسط ماشین های پیچشی ساخته می شوند.

3- بسته بندی

ورق های عرشه فولادی طبق نقشه های اجرایی شماره گذاری و به طول های مشخص بریده می شوند.

بر اساس محل مصرف طبقه بندی می شوند تا بتوان با بیشترین نظم در محل نصب از آنها استفاده کرد.

4- بارگیری و حمل و نقل

اوراق سفارش داده شده با دقت زیاد و اقدامات ایمنی برای جلوگیری از آسیب سفارش داده می شوند.

توالی بسته بندی و بارگیری نیز بر اساس نقشه های اجرایی تعیین می شود.

مصالح سقف دال

برگ کاغذ

کاتر

بتن

توری تقویت کننده یا الیاف پلی پروپیلن

زندان

میخ و پیچ اتوماتیک

آبی محیطی (شستشو)

تمام سقف های فولادی یک ویژگی مشترک دارند.

از 2 قسمت ورق فولادی و پوسته آن تشکیل شده است.

هر دو قسمت سقف اعم از هسته فلزی و روکش روی آن برای سرویس دهی و دوام سقف پل فولادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع مصالح فلزی و روکش های آنها وجود دارد که می تواند شرایط خوبی را برای تولید و استفاده از سقف های فلزی در شرایط مختلف فراهم کند.

انتخاب نوع پوشش فلزی در شرایط مختلف آب و هوایی بسیار مهم است.

حداکثر دهانه عرشه سقف فولادی

طراحی و تولید قطعات ورق فلزی طبق ضوابط و مقررات مربوطه در زیر انجام می شود.

این کدها ویژگی‌های مواد مورد نیاز، تحمل‌های ساخت و نصب و روش‌های طراحی را مشخص می‌کنند.

همچنین چندین روش محاسبه برای محاسبه خواص هندسی سقف وجود دارد که می توان از آنها برای تعیین دهانه ها و بارهای مورد استفاده برای هر نوع مقطع استفاده کرد.

این نوع سقف به صورت بومی در نرم افزار Etabs، پرکاربردترین نرم افزار طراحی سازه در انواع عرشه ها، مشخص شده است.

یکی از ویژگی های کلیدی سقف دال عرشه مرکب، توانایی آن در ارائه دیافراگم صلب به سازه است.

اتصال مناسب بین دال پایین و بتن زیرین توسط قالب فولادی و نوارهای زیرین (بخش های تایید شده) تضمین می شود.

علاوه بر این، اتصال با تیرهای ثانویه از طریق پیچ و مهره ها و فرم های اطراف، عملکرد کامل کامپوزیت سقف را تضمین می کند و غشای سفت و سخت مناسب ایجاد می کند.

این دیافراگم ها در صورت طراحی و اجرای صحیح می توانند نیروهای افقی را به عناصر باربر سازه منتقل کنند.

به دلیل ساختار سقف کف و وجود حداقل یک قاب فولادی مستحکم بین قاب های اصلی، وزن سقف در کنار تیر تقریباً در دو طرف توزیع می شود.

استفاده از این عملکرد و چیدمان یک طرفه صفحات سقف در پلان طبقات باعث افزایش سرعت می شود، به علاوه کاهش تعداد تیرها باعث سبک شدن وزن سازه و کاهش هزینه ها می شود.

آشنایی با بهترین قرص های افزایش سایز آقایان

۱۰۷ بازديد

از گذشته تا کنون برای مردان اندازه آلت موضوع بسیار مهمی بوده است، زیرا در کیفیت رابطه جنسی تاثیر زیادی دارد. آقایانی که آلت تناسلی کوچکی دارند معمولا در رابطه جنسی لذتی را تجربه نمی کنند. ما در این مقاله سعی داریم به بررسی بهترین قرص های افزایش سایز آقایان بپردازیم، پس با ما همراه باشید.      

قرص وایمکس

از بهترین قرص های افزایش سایز آقایان می توان به قرص وایمکس اشاره کرد. این قرص جز قوی ترین قرص های بزرگ کننده آلت تناسلی محسوب می شود. قرص وایمکس برای درمان کوچکی آلت تناسلی مردان ساخته شده است. مردانی که یک دوره از این قرص مصرف کنند، می تواند مشکلات جنسی خود را برطرف کنند. این قرص در بیشتر داروخانه ها موجود می باشد.

قرص وایمکس می تواند به افزایش سایز آلت تناسلی کمک کند. همچنین با این روش روابط جنسی نیز بهبود می یابد. همانطور که پیش از این ذکر شد آقایان به طور معمول از زود انزالی رنج می برند و یکی از مناسب ترین راه ها استفاده از قرص وایمکس می باشد. توجه داشته باشید پیش از اینکه هر دارویی را استفاده کنید با متخصص مشورت نمایید.

قرص زد پاور

در فهرست بهترین قرص های افزایش سایز مردان نام قرص زد پاور نیز به چشم می خورد. این قرص باعث افزایش سایز آلت تناسلی آقایان و تاخیر در انزال می شود.

قرص ویگرکس پلاس

از بهترین قرص های افزایش سایز آقایان می توان به قرص ویگرکس پلاس اصل اشاره نمود. این قرص می تواند رابطه جنسی را بهبود ببخشد. این قرص با فرمولاسیون صد درصد طبیعی می تواند سایز آلت تناسلی مردان را افزایش دهد. این محصول در کشور آمریکا تولید شده است و به منظور بزرگ شدن آلت تناسلی و افزایش بافت های نعوظ ساخته شده است. مردانی که درگیر ناتوانی جنسی هستند بهتر است این قرص را مصرف کنند. قرص ویگرکس پلاس بین آقایان بسیار پرطرفدار است.

قرص گودمن

قرص گودمن در کشور آمریکا ساخته شده است. این قرص به هیچ عنوان شیمیایی نیست و آقایان می توانند با اطمینان کامل آن را مصرف کنند. برخی از مردان به علت داشتن آلت تناسلی کوچک در رابطه جنسی با مشکلات زیادی مواجه می شوند. مصرف این قرص می تواند کمک زیادی به این افراد کند. به یاد داشته باشید برای درمان زود انزالی نیز می توان این قرص را مصرف کرد.

 

قرص بیگ پنیس

از بهترین قرص های افزایش سایز آقایان می توان به قرص بیگ پنیس اشاره کرد. این قرص مکمل بسیار خوبی برای افزایش قوای جنسی مردان به شمار می رود. بیگ پنیس مواد طبیعی و ترکیبات طبیعی دارد. میل جنسی مردان با این قرص تا حد قابل توجهی بالا می رود. علاوه بر این بافت اسفنجی آلت تناسلی افزایش پیدا می کند و تراکم خون نیز بیشتر می شود. اگر دوست دارید رابطه جنسی خوبی را تجربه کنید مصرف این قرص به شما توصیه می شود. از مزیت های قرص بیگ پنیس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با این قرص ناباروری مردان درمان می شود.
  • این دارو بسته بندی مناسبی دارد و نام آن روی محصول حک شده است.
  • رابطه جنسی با این قرص به طرز قابل توجهی بهبود می یابد.
  • این قرص ترکیبات گیاهی فراوانی دارد.
  • زود انزالی مردان با این قرص سریعا درمان می شود.
  • قطر آلت مردان تا 50 درصد افزایش پیدا می کند.
  • طول آلت تناسلی آقایان 3 تا 7 سانتی متر در مدت زمان کوتاه افزایش می یابد.
  • این قرص از مشکلات نعوظ جلوگیری می کند.

قرص بیگ پنیس برای افزایش سایز مردان

برای بزرگ شدن آلت تناسلی مردان چه موادی مصرف شود؟

در این مقاله به طور کامل به بررسی بهترین قرص های افزایش سایز آقایان پرداختیم. در این بخش به موادی که به آلت تناسلی حجم می دهد می پردازیم. رژیم غذایی سرشار از غلات، میوه و سبزی برای بزرگ شدن آلت تناسلی بسیار مفید هستند. برخی از غذاها مثل چای سبز، آب انار، زنجبیل، هندوانه، قهوه، موز، گوجه فرنگی، جو، هویج، فلفل تند، آووکادو، سیب و اسفناج می توانند به افزایش آلت تناسلی مردان کمک کنند.  

 

 

 

ارائه قطعات کرکره برقی و عملکرد آنها

۶۸۸ بازديد


مکانیسم عملکرد کرکره برقی به این صورت است که موتور کرکره برقی برگ ها را از طریق برق متصل به آن به حرکت در می آورد و درب به سمت بالا یا پایین حرکت می کند. برای اینکه کرکره برقی کار کند باید اجزای مختلف دست به دست هم دهند و در این مقاله به اجزا و عملکرد آنها در کرکره برقی پرداخته شده است.

حتماً کرکره های دستی استفاده شده در مغازه های قدیمی را دیده اید. کرکره ها آهنی بود و مانوئل را بالا و پایین می کردند. با پیشرفت تکنولوژی، این گونه درب ها مدرن شدند و به کرکره های برقی تبدیل شدند که با کنترل از راه دور باز یا بسته می شوند. از کرکره برقی در مکان های مختلف مانند درب پارکینگ، درب مغازه، پنجره، انبار و غیره استفاده کنید. این نوع کرکره های غلتکی دارای مزایایی از جمله استفاده آسان، امنیت بالا، مقاومت در برابر باد، طوفان و باران و راحتی بیشتر هستند که باعث استفاده گسترده از آنها شده است.اما کرکره برقی از اجزای مختلفی ساخته شده است. با ایپاکو همراه باشید.

دوبلورها اوریسی تی

با توجه به کاربردهای مختلفی که برای سیستم برق وجود دارد، درب ها به روش های مختلفی ساخته و به فروش می رسند. در ادامه، برق بیشتری معرفی شد:

کرکره برقی آلومینیومی : این نوع کرکره برقی در رنگ های مختلف موجود است و در مکان های مختلف قابل استفاده است. پرده های آلومینیومی برقی بسیار مقاوم در برابر ضربه، آب و حرارت هستند و در هر محیطی قابل استفاده هستند.

کرکره برقی گالوانیزه با فوم: ویژگی مهم این نوع کرکره برقی عایق رطوبتی و صوتی است که به دلیل استفاده از فوم فشرده در کرکره فولادی و آلیاژ منیزیم می باشد. این لایه ضخامت کمی دارد و فوم در بین آن تزریق می شود. ورق های این نوع کرکره برقی 8 سانتی متری و در چندین رنگ و طرح موجود می باشد.

آبکاری پلی کربنات: این نوع شارژر در انواع مختلفی مانند آبکاری پلی کربنات، لوله اضافی، لوله فولادی و لوله آلومینیومی وجود دارد و در دو نوع شفاف و شفاف تولید می شود.

کرکره برقی آکوستیک: این نوع کرکره برقی در برابر صداهای مختلف بسیار مقاوم بوده و کاملا عایق می باشد. کرکره برقی آکوستیک در شرایطی استفاده می شود که باید از عبور صدا جلوگیری کرد و در انواع مختلف تولید کرد.

کرکره برقی غیر از موارد ذکر شده، انواع دیگری نیز دارد: کرکره برقی سکشنال، کرکره برقی فلزی، کرکره برقی شفاف، شیشه برقی و ... که دارای خواص ویژه ای هستند و در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

معرفی قطعات کرکره برقی

مکانیسم عملکرد کرکره برقی به این صورت است که موتور در کرکره برقی پره ها را با برق متصل به آنها به حرکت در می آورد و درب به سمت بالا یا پایین حرکت می کند. برای کارکرد کرکره برقی باید اجزای مختلفی دست به دست هم بدهند که در زیر و عملکرد آنها در کرکره برقی ذکر شده است.

شارژر

موتور را می توان ابتدایی ترین قسمت کرکره برقی دانست که وظیفه آن تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است و موتور با کنترل از راه دور فعال شده و تیغه ها را به سمت بالا و پایین حرکت می دهد. موتور کرکره برقی انواع مختلفی دارد که شامل موتورهای مرکزی، لوله ای و جانبی می شود. بسته به محل کرکره برقی و میزان استفاده می توان از هر نوع موتوری استفاده کرد. ویژگی های هر موتور در زیر توضیح داده شده است.

موتور مرکزی: اگر کرکره دستی قدیمی دارید می توانید با نصب موتور آن را به کرکره برقی تبدیل کنید. در بیشتر موارد، موتوری که برای روشن کردن برق استفاده می شود، موتور مرکزی است. موتورهای مرکزی به راحتی نصب می شوند و برای کرکره های موتوری با وزن متوسط ​​استفاده می شوند. ضریب توان این گونه ماشین ها بر حسب کیلوگرم بیان می شود.

موتور ساید: اگر کرکره برقی مورد استفاده شما وزن زیادی دارد، حتما باید موتور ساید باشد. این خودرو قابلیت حمل وزنه های سنگین را دارد و در هنگام بالا و پایین بردن درب فشار زیادی به خودرو وارد نمی شود و عمر دستگاه افزایش می یابد. این موتورها روی صفحه نصب می شوند.

موتور لوله ای: این نوع موتور یکی از انواع موتورهای پرکاربرد در ساخت کرکره برقی می باشد که برای ورودی های کوچک با رفت و آمد کم استفاده می شود. نصب و راه اندازی موتورهای لوله ای نیاز به دقت و دقت دارد و این موتورها از نظر طراحی استوانه ای بوده و بر روی محوری در داخل محور چرخشی نصب می شوند. برخلاف موتور گریز از مرکز، در این نوع موتور، واحد نیرو نیوتن است.

تیغه کرکره برقی

قسمت دیگر کرکره مغازه تیغه است که در اصل قسمت اصلی کرکره است و از مواد مختلفی ساخته شده است. تیغه ها در آلومینیوم، گالوانیزه و پلی کربنات موجود می باشند که هر کدام برای اهداف خاص خود استفاده می شوند. همچنین چاقوها از نظر شکل ظاهری به صورت فوم تک جداره، دوجداره، سوراخ دار، پل دوجداره، فوم دوجداره به بازار عرضه می شوند.

اتو برقی بسته

آنها را داخل ریل ها قرار دهید و دو طرف تیغه را داخل این ریل ها قرار دهید تا از ساییدگی یا آسیب دیدن تیغه ها در هنگام تا شدن جلوگیری شود. ریل ها نیز در دو نوع قلع و معمولی از آهن و آلومینیوم تولید می شوند. ریل های مخصوص برای تیغه های آلومینیومی و پلی کربنات استفاده می شود.

شفت شیر ​​برقی

لازم است تیغه در حین نورد در محفظه قرار گیرد که به آن محفظه دوک می گویند. سایز شفت کرکره برقی در موتورهای مختلف متفاوت است و اگر موتور از نوع لوله ای باشد شافت مورد استفاده باید سایز 8 و در موتورهای ساید سایز 11 باشد.

برق

موتور کرکره برقی به گیرنده دستگاه متصل است، بنابراین دستورات موتور به گیرنده منتقل می شود و تیغه به سمت بالا و پایین حرکت می کند. علاوه بر این، دستورات ارسال شده به موتور توسط گیرنده قابل کنترل است.

کلاهک انتهایی برقی

تکیه گاه چرخشی متصل به صفحه باعث می شود شفت حول محور چرخش حرکت کند. این قطعه به بلبرینگ متصل شده و لوله مرکزی را به حرکت در می آورد.

کرکره برقی

برای اینکه تیغه های کرکره برقی هنگام بالا و پایین رفتن صدا ایجاد نکند، از یک قطعه پلاستیکی به نام Caps در اطراف تیغه ها استفاده شده است که صدا و اصطکاک تیغه ها را متوقف می کند.

جعبه کرکره برقی

برای نصب ریل کرکره برقی به دو باکس برای دو طرف چهارچوب درب نیاز داریم. این جعبه ها باید کاملاً تراز و با ابعاد مناسب در دو طرف کرکره برقی قرار گیرند. چسباندن جعبه نیاز به دقت و توجه زیادی دارد و نصاب کرکره برقی باید به این موضوع توجه کند.

در این مقاله قسمت های مختلف کرکره برقی توضیح داده شده است. در پایان قابل ذکر است که برای نصب محفظه برقی به نصابی که در این کار حرفه ای باشد نیاز است زیرا اجزای محفظه برقی به صورت اصولی و صحیح در جای خود قرار می گیرند و نیستند. هنگام کار با هر مشکلی مواجه می شوند.

انواع جدید پرده برقی و قطعات آن

کرکره های سنتی هنگام باز و بسته شدن صدا ایجاد می کنند، بنابراین دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. پنجره های معمولی عالی هستند و کرکره ها از یک ورق ساخته می شوند و نصب آنها بسیار دشوار است. پنجره های برقی جدیدتر دارای تیغه های آلومینیومی یا گالوانیزه هستند که بین کرکره ها می لغزند و در حین کار صدای کمی ایجاد می کنند. در داخل با درج های مو یا لاستیکی استفاده می شود. این پنجره از اجزای زیر تشکیل شده است.